שלום כיתה א': על התפתחות הילד

(0)
לדרג

איך עוזרים לילד להסתגל למעבר מהגן לביה"ס? מומחי המרכז הרפואי "הלל יפה" מנסים להרגיע את ההורים והילדים הנרגשים

מאת: מערכת zap doctors

עוד מעט יסתיים החופש הגדול, והילד שלכם עומד לעלות לכיתה א'. המעבר המרגש הוא אירוע משמעותי בחיי הילד, ולהורים יש תפקיד משמעותי בהצלחתו. "המעבר לבית הספר הוא מעבר למסגרת פורמלית, השונה בפעילותה מגן הילדים אליו היה מתורגל הילד עד כה", מסביר ד"ר מחמוד מחאג'נה, מנהל המכון להתפתחות הילד במרכז הרפואי הלל יפה. "מעתה, צפוי הילד לשבת ליד שולחן כ-4-5 שעות ביום, להקשיב לדברי המורה, לתרגל את המידע שמועבר לו ועוד. השוני בצורת הלמידה הוא משמעותי מאוד, וכרוך במסוגלות מסוימת של הילד להתרכז ולעמוד במשימות".

מכאן, שעל מנת לעבור בהצלחה את המעבר לכיתה א', צריכה להיות התפתחות מתואמת של ארבעה תחומים - גופני, רגשי, שכלי וחברתי. התפתחות מוצלחת של כל התחומים יחד מאפשרת קליטה, עיבוד והתמודדות טובה עם המציאות. ההתנסויות המגוונות והדרישות שבהן צריכים ילדים בני 6 לעמוד בבית הספר מותאמות לציפיות מכישוריהם ויכולותיהם המתפתחים עד גיל זה.

"הבעיה מתחילה כאשר יש עיכוב התפתחותי באחד מארבעת התחומים", מרחיבה עדי שטראוס, פסיכולוגית התפתחותית במכון להתפתחות הילד של "הלל יפה". למשל, ילד שהתפתחותו הגופנית והשכלית תקינה ומותאמת לגיל, אך מבחינה רגשית יש קשיים בפרידה, הימנעות מפעילות, הסתגרות, וכן סף תסכול נמוך - מה שמעיד על כך שהילד אולי עדיין לא הגיע לבשלות רגשית המותאמת לגיל. במקרים כאלו, ההסתגלות למסגרת הבית ספרית עלולה להיות קשה מאוד עבור הילד".

באותה מידה, יכול להיות עיכוב התפתחותי בתחום הגופני, למשל קושי במוטוריקה עדינה. הילד יתקשה לעמוד במטלות שינתנו לו בכיתה א' כגון כתיבה. גם כאן, אם יצבור כשלונות וחוויות של אי-הצלחה, זה עלול לפגוע בדימויו העצמי, ולהוביל להסתגרות ולהימנעות חברתית ולימודית.

כיצד בודקים האם הילד מוכן לכיתה א'?

כיום, כבר בגיל הגן, יש כלים לאיתור בעיות התפתחותיות. ישנם ילדים שיעברו בגן מבחני בשלות, וישנם ילדים שהגננת ופסיכולוג הגן ימליצו להורים שלא להעלותם בשל חוסר בשלות רגשית. כמובן שיש מקום לשקול כל מקרה לגופו. בכל מקרה, תמיד נלקחים בחשבון גורמים נוספים כמו מצב בריאותי, גודל פיזי, יכולת קוגניטיבית, יכולת המשפחה לספק לילד תמיכה מחוץ למסגרת החינוכית ועוד.

שנת הגן שלפני העלייה לכיתה א', אמורה לספק מוכנות סבירה לילד על ידי העלאה הדרגתית של הדרישות ממנו במהלכה.

כיצד ניתן לסייע לילד בהתמודדות עם הקשיים והפחדים במעבר לכיתה א'?

ישנם ילדים ש"לוקחים קשה" את המעבר לכיתה א', ומבטאים מצוקה בדרכים שונות, למשל: בעיות בפרידה מההורה בבוקר, תלונות על כאבי בטן, כאבי ראש, בכי מוגבר, סירוב להיכנס לכיתה ועוד. לרוב, התופעות חולפות לאחר כשבוע-שבועיים, אך ישנם ילדים שימשיכו לסבול מקשיי השתלבות בביה"ס.

שטראוס לא ממליצה להיכנס עם הילד לעימותים, אלא לנסות ולדבר עמו, להבין מה מפריע לו, ולנסות למצוא פיתרון. אפשר, למשל, להכין את הילד מראש על ידי ביצוע של סיור היכרות בביה"ס. להפגיש אותו עם המחנכת או לתת לו הסברים על סדר היום בביה"ס - השיעורים, ההפסקות, הצלצולים וכו'.

חשוב לשדר לילד ביטחון לגבי המעבר שלו ולהיות החלטיים לגבי החובה שלו ללכת לביה"ס, גם אם הוא מתנגד לעניין. בנוסף, כדאי לוודא שהילד יהיה עם חברים טובים ומוכרים לו באותה הכיתה.

איתור מוקדם של בעיות קשב וריכוז

"הורים רבים פונים לביצוע ההערכה דווקא לפני המעבר לכיתה א' בשל החשש להפרעות קשב וריכוז", מציין ד"ר מחאג'נה. "פעמים רבות, ילדים שמראים ממצאים המחשידים לקשיים בקשב ובריכוז במסגרת גן חובה, משתפרים משמעותית משעה שמתחילים את הלימודים בביה"ס ללא צורך בהתערבות טיפולית. העניין קשור לבשלות שכלית והתנהגותית וליכולת ההסתגלות למסגרת החדשה. במקרים החריגים מומלץ להתייעץ עם נוירולוג ילדים או פסיכולוג חינוכי או התפתחותי".

בנוסף, רצוי לשים דגש על בעיות של שמיעה וראייה, שגם להם עשויה להיות תרומה משמעותית בהסתגלות לכיתה א', מציינת ד"ר עדי קליין, מנהלת מחלקת הילדים של "הלל יפה". קיים קשר הדוק בין הישגים בלימודים לבין תקינותם של חוש השמיעה וחוש הראיה. לכן מומלץ לבצע בדיקות שמיעה וראיה אחת לתקופה. בדומה, בדיקת חוש השמיעה תתרום ליכולת של הילד להתרכז במהלך השיעורים בביה"ס. חשוב לציין כי חוש השמיעה מאפשר פיתוח ורכישה של מיומנות שפה ודיבור המסייעים להתמצא במרחב על היבטיו השונים. "נדיר שילדים עם לקויי שמיעה לא יתגלו עד לגיל בביה"ס", מציינת ד"ר קליין, "אך קיימת קבוצת ילדים אשר בגילאי הגן סבלו מדלקות אוזניים חוזרות והצטברות נוזלים כרונית באוזן התיכונה, דבר אשר לאורך זמן עלול לגרום לירידה מסוימת בשמיעה. לעיתים קרובות, ליקויי שמיעה באים לידי ביטוי בליקויי דיבור, דיבור בקול גבוה, דיבור לא ברור וצפייה והאזנה לטלוויזיה בווליום גבוה מאוד".

לסיכום, טוענים מומחי "הלל יפה", חושב לזכור שמרבית הילדים עוברים את התקופה הקשה של המעבר לכיתה א' בהצלחה, ולרוב "אחרי החגים", כבר "מרגישים בבית" בביה"ס. עם זאת, במקרים בהם ישנם ילדים, שממשיכים לחוות קשיים מכל התחומים בביה"ס, רצוי לפנות להתייעצות עם היועצת, ובמקרים חריגים וקשים גם עם פסיכולוג ביה"ס.

בואו לדבר על בפורום יחסי הורים ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום