רפואה סינית: כל העולם כולו צ'י אחד גדול

(9)
לדרג

הרפואה הסינית גורסת כי יש לפתור בעיות מהשורש, להתייחס למקור שלהן ולא לטפל רק בסימפטומים. זאת אחת הסיבות להצלחתה בטווח הארוך

מאת: אלון שריר Dip.Ac

הרפואה הסינית התפתחה מתוך התורה הסינית אשר מבוססת על התבוננות רבה בטבע, חקירתו והקשבה לדרך אותה הוא מכתיב כמו תנועת עונות השנה ושעות היום. רפואה זו גורסת התאמת המזון, הטעמים והצבעים לעת ולעונה.

על איזו תפיסת עולם מבוססת הרפואה הסינית?

באופן כללי התפיסה היא שכל העולם כולו מבוסס על אנרגיית-צ'י (qi), המתקיימת ברמות דחיסות שונות בעולם. הפיזי והרגשי - כולם התבטאויות שונות של צ'י. ניתן לחלק איכויות אלה לשתיים, להן קוראים יין (yin) ויאנג (yang). יין זו האיכות היותר דחוסה: הגוף, האדמה, המוחשי יותר. יאנג זו האיכות הפחות דחוסה: השמיימי, האוויר, מחשבות ורגשות.

חלק משמעותי בגישה הוא תורת המרידיאנים - ערוצי האנרגיה בהם נע הצ'י בגוף. על פי הרפואה הסינית קיימים 12 מרידיאנים, ולכל אחד מהם משויכת איכות של איבר פנימי מסוים ולו תפקידים ייחודיים. איכויות אלו אינן תואמות תמיד את תפקידי הגוף לפי הרפואה הקונבנציונלית.

על פי גישה זו, אנרגיית הגוף מחולקת לכמה סוגי חומרים - יין, יאנג, צ'י, דם, ג'ינג ונוזלי גוף. אלו החומרים עליהם אנו משפיעים באמצעות הדיקור, המגע וצמחי המרפא, אם בהנעת צ'י ודם להסרת כאב, חיזוק הצ'י לתמיכה במערכת החיסון או באמצעות חומרים אחרים לפי האבחנה המתאימה.

למשל כאשר יש עייפות רבה ותחושת קור נרצה לחמם את צ'י המטופל, לרוב באמצעות מוקסה ונקודות דיקור המחזקות אנרגיה מחממת. מוקסה היא צמח סיני בו אנו משתמשים לשם החדרת חום אל הגוף דרך הדלקתו על פני העור או קרוב לפני העור. כאשר סובלים מנזלת שופעת וליחה נרצה לסלק ליחה דרך פורמולת צמחי מרפא אשר עושים את הפעולה, וחיזוק האיברים האחראיים להתמרת ליחה בדיקור ובמגע, כולל טיפול מקומי באיזור הפנים, אשר עוזר לפתוח את האף ולהוציא את הליחה העודפת.

עם זאת תמיד נתייחס למקור הבעיה ונשאף לפתור אותה מהשורש. זאת גישה מנחה בטיפול ברפואה סינית.

דרך הקשבה לדופק ניתן לחוש מצבים שונים של מצב הצ
דרך הקשבה לדופק ניתן לחוש מצבים שונים של מצב הצ'י. צילום: שאטרסטוק

האם יש הוכחות מדעיות לאפקטיביות של הרפואה הסינית?

כיום מתפרסמים ברחבי העולם כאלף מחקרים בשנה בתחום הרפואה הסינית, במטרה להבין כיצד פועל הטיפול בדיקור, בצמחי מרפא ובמגע.

מבין המחקרים בולטות במיוחד תוצאות מרשימות בתחום הטיפול בכאב, מיגרנות, דלקות פרקים, דלקות מעיים, דיכאון, חרדה וסטרס. במחקרים רבים נצפתה השפעה לטווח ארוך גם לאחר תום סדרת הטיפולים ומניעת מחלות וחזרתן. למשל במחקר בדיקור הנערך באוסטרליה בשנת 2014 על 50 משתתפים הסובלים מכ-12 התקפי מיגרנות בחודש, נצפתה בקבוצת הדיקור ירידה של יותר מחצי מכמות המיגרנות לחודש כמו גם ירידה משמעותית בעצמת הכאב והסימפטומים הנלווים לעומת ירידה מועטה אצל הקבוצה שקיבלה דיקור שטחי ולא בנקודות הדיקור הרלוונטיות. ההטבה במצבם נשמרה אף לשלושה חודשים לאחר תום סדרת הטיפולים. המחקר פורסם בשנת 2015 במגזין רפואה משלימה ואלטרנטיבית.

למי מתאים טיפול זה?

הטיפול ברפואה סינית מתאים לכולם - נשים, נשים בהיריון, גברים, ילדים ופעוטות.

כמה זמן בממוצע מתבצע הטיפול?

משך הטיפול ברפואה סינית משתנה. במקרים חדשים ופשוטים הוא עשוי לארוך בין שלושה לחמישה טיפולים, ובמקרים של בעיות כרוניות או ותיקות הטיפול יכול לקחת כמה חודשים ויותר. מומלץ במקרים רבים להמשיך אחת לתקופה את המפגשים גם לאחר תום סדרת טיפולים, כדי להאריך את משך האפקטיביות של הטיפול, לטפל בחוסר איזונים ולמנוע מחלות נוספות. כאשר מגיע מטופל לקליניקה לאחר אבחנה וטיפול ראשון, ניתן להעריך את מספר ואת תדירות המפגשים שיידרשו. לרוב יש צורך בסדרת טיפולים אחת לשבוע ולעתים פעמיים בשבוע או יותר.

האם יש להשתמש בגישה גם בעבור רפואה מונעת?

לרוב מומלץ להמשיך טיפול מעקב גם לאחר תום סדרת הטיפולים ולאחר שהושגה הטבה משמעותית, אחרת הבעיה עלולה לצוץ מחדש. וגם כדי לשמור על איזון ועל הטמעת העקרונות המנחים שאותם גיבשנו, לטובת אורחות חייו של המטופל ומניעת מחלות.

האם יש לטיפול תוצאות לוואי?

לטיפולים ברפואה סינית תופעות לוואי מועטות ביותר, כל עוד ניתנים האבחנה והטיפול המדויקים ביותר.

כיצד מאבחנים בעיה רפואית על ידי הרפואה הסינית?

לכל אחד מאיתנו יש כוחות שונים הפועלים בהרמוניה כדי לאפשר לנו תנועה תקינה, חשיבה, ויסות טמפרטורה, חילוף חומרים וכמובן תחושות ורגשות בריאים. כאשר הכוחות הללו יוצאים מאיזון בעקבות סיבות שונות כמו אורח חיים, חוויות חיים או מצב מולד כזה או אחר, מופיעים כל מיני סימנים בגוף שמצביעים על המצב הפיזי או הנפשי.

ברפואה סינית יש שיטות אבחון שונות שנועדות לגלות את שורש המחלה ובכך לדעת כיצד לטפל בה ובאילו כלים להשתמש.

אבחנה דרך תשאול - בטיפול הראשון לרוב נפתח בשיחה בה נברר דרך תשאול מקיף את הסיבות למצב הנתון ובכך נגיע לאבחנה מדויקת ככל האפשר. בין היתר נשאל על מערכות שונות בגוף, היסטוריה רפואית (כולל תוצאות בדיקות רפואיות), היסטוריה משפחתית ואף על חוויות חיים משמעותיות כמו תהליכי התבגרות, לידה, משברים ועוד.

אבחנת גוף - דרך מישוש המרידיאנים (ערוצי האנרגיה) הזורמים לאורך כל הגוף, וכן מישוש הבטן והרקמות הפגועות נוכל להרגיש היכן קיימת אנרגיה תקועה, היכן יש חוסר וחולשה והיכן מצטברים עומסים. כמו כן ניתן לאבחן מצבי חום וקור, רמות רגישות, מגבלות וכאב.

אבחנת דופק - דרך הקשבה לדופק ניתן לחוש מצבים שונים של מצב הצ'י (האנרגיה) והדם, ולקבל מושג עכשווי על סוג הטיפול אותו צריך לבחור באותו הרגע. בדופק אנו חשים איכויות שונות בעומקים שונים המצביעים על מצבם של 12 האיברים הפנימיים.

אבחנת לשון - הלשון היא השריר החשוף היחיד בגוף, ודרכה, על פי הרפואה הסינית, ניתן לראות מה מתחולל בגוף. על הלשון קיימת מפה של אזורים ואיברים שונים בגוף, ומצב הלשון עוזר להבין מה מצבם של חומרים שונים כמו דם, צ'י, נוזלי גוף, יין ויאנג.

אבחנה בהתבוננות - העיניים של מטפל אינן נחות לרגע. מהרגע שמטופל נכנס לשדה הראייה ובכל זמן נתון הן עובדות על אבחנה. מה גוון העור, צורת הגוף, יציבה, קשתות וקימורים, צורת הפנים, תנועות והתנהגות. כל אלו מאפשרים להכיר ולהבין טוב יותר את טיפוס המטופל ואת הבעיות עליהן מתלונן.

דיקור במחטים הוא שיטת טיפול אשר התפתחה לאורך אלפי שנים. צילום: שאטרסטוק
דיקור במחטים הוא שיטת טיפול אשר התפתחה לאורך אלפי שנים. צילום: שאטרסטוק

מהן שיטות הטיפול המרכזיות ברפואה הסינית?

דיקור סיני

דיקור במחטים הוא שיטת טיפול אשר התפתחה לאורך אלפי שנים, לפיה קיימות 365 נקודות דיקור הנמצאות על גבי המרידיאנים, הנמתחים לאורך כל הגוף מקצות האצבעות לקצות הבהונות. הדיקור נעשה לרוב באמצעות מחטים חד פעמיות דקיקות המוחדרות בעדינות לעומק הרצוי בכדי להשיג את "תחושת הצ'י", וזאת כדי ליצור תנועה תקינה של דם, צ'י ונוזלי גוף. מלבד הדיקור הסטנדרטי ניתן גם לדקור בנקודות רגישות לפי האזור הפגוע, דיקור באמצעות מחט קטנה עם מדבקה אשר נשארת מספר ימים, שילוב של אלקטרו-אקופונקטורה, הקזת דם ועוד טכניקות מגוונות.
משך הדיקור נע לרוב בין עשר לשלושים דקות, בהתאם למצב המטופל.

דיקור אוזן הוא טכניקה נוספת אשר לעתים משפרת מאוד את היכולת להתמודד עם כאב ועם בעיות נוספות. על פי גישה זו, על האוזן קיימת מפה של כל הגוף והאיברים הפנימיים, ולפי מפה זו ניתן לאתר נקודות רגישות בצורה מדויקת.

תופעות לוואי לדיקור: אי נוחות קלה באזור הנדקר, עייפות קלה לזמן קצר לאחר הטיפול.

טיפול מגע שיאצו

שיאצו הינה שיטת טיפול במגע שמקורה ביפן אשר שולבה עם תורת הרפואה הסינית. שיאצו משמעו "לחיצת אצבע" מה שמעיד על כך שהטיפול נעשה באמצעות לחיצה בהעברת משקל עם האצבעות, המרפקים, הרגלים והברכיים.

הטיפול אורך כ-45 דקות הכוללות התייחסות לכלל הגוף: המרידיאנים, הגב, הבטן, הצוואר, הפנים ואזורים נוספים. המטרה היא ליצור תחושת שינוי בגוף. הטיפול נעשה בלבוש מלא עם בגדים נוחים על גבי מיטת טיפולים או מזרן שיאצו על הרצפה. את השיאצו משלבים לרוב עם טיפול בדיקור.

שיאצו מומלץ במיוחד לפתרון בעיות אורתופדיות, בעיות עיכול, בעיות בתחום הגניקולוגיה, סטרס, חרדות ועוד.

תופעות לוואי לשיאצו: תחושת עייפות קלה זמן קצר לאחר הטיפול. החמרה קלה של כאב לא יותר מיממה לאחר הטיפול ואחריה הטבה.

צמחי מרפא סיניים

הרפואה הסינית החלה בשימוש בצמחי מרפא לפני אלפי שנים. דרך ניסוי וטעייה החוקרים הגיעו לפורמולות מדויקות לטיפול במצבים רבים.

הצמחים בהם אנו משתמשים ברפואה הסינית נבחרים בקפידה בהתאם לאבחנה האישית. בתהליך הכנה מסורתי משלבים את הצמחים לפורמולה. בצורה זו הם יוצרים השפעה על הרבדים השונים עליהם אנו רוצים להשפיע בתהליך הטיפולי. במצבים רבים יש צורך בשילוב של צמחי מרפא כחלק בלתי נפרד מהטיפול בזכות השפעתם המשמעותית.

הצמחים ניתנים במינונים מדויקים בצורה של אבקה או תמצית, שלהם מעט תופעות לוואי. אלו ניתנים לפתרון בעיות מערכת הנשימה, בעיות במערכת העיכול, בעיות גניקולוגיות, מיגרנות ועוד.

תופעות לוואי לצמחי המרפא: במקרים יוצאי דופן עלולה להתגלות תגובה אלרגית לאחד המרכיבים. חשוב לשתף את המטפל אם קיימות אלרגיות ידועות. אם מתעוררת תגובת לוואי לא רצויה, יש להפסיק לקחת את הפורמולה מיד ולעדכן את המטפל.

לסיכום: הרפואה הסינית מבוססת על טיפול שלרוב משלב דיקור, שיאצו וטכניקות נוספות בעת הצורך. בנוסף ניתנות המלצות בעניין תזונה לפי הרפואה הסינית, יציבה נכונה, תרגילים ותנועות, נעשה שימוש במוקסה (חימום באמצעות שריפת צמח הלענה), בכוסות רוח ובדיקור אוזן.

אלון שריר Dip.Ac - מטפל ברפואה סינית ומטפל שיאצו בכיר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום