שונישין - טיפול יפני לילדים

(0)
לדרג

כדי שגם ילדים ייהנו מהרפואה הסינית, פותחה דווקא ביפן שיטת טיפול במחטים לא חודרניות, שאינן מכאיבות או מפחידות ילדים. הגירוי העדין מאפשר טיפול במגוון בעיות

מאת: ערן לשם

במשך אלפי שנות קיומה של הרפואה הסינית פותחו טיפולים המתאימים לכל הגילאים ומיליונים רבים טופלו בהצלחה - מהשבועות הראשונים לחיים ועד לגיל המופלג ביותר. לטיפול בתינוקות וילדים מקדישה הרפואה הסינית תחום נפרד ומרתק, וניתן לומר בביטחה שהם מגיבים באופן מרשים לטיפול זה.

אחת השיטות היעילות והידידותיות לטיפול בתינוקות וילדים ברפואה סינית מגיעה דווקא מיפן. שיטת הטיפול "שונישין" ("מחטים לילדים" בתרגום חופשי), פותחה ביפן בראשית המאה ה-17 על ידי רופאים מאזור אוסאקה. העיקרון שהנחה אותם הוא שאין להכאיב לילד או להפחידו בטיפול, ומחט דיקור חודרנית בהחלט יכולה לעשות כן. הם פנו לספרות הרפואית הסינית העתיקה ושם מצאו שפרט למחט הדיקור המוכרת, הסינים נהגו להשתמש גם במחטי דיקור שאינן חודרות את העור. על בסיס מחטים עתיקות אלה הם פיתחו מחטי דיקור לא חודרניות המיועדות לטיפול בילדים, שמיוצרות עד היום ביפן בעבודת יד. למעשה הרופאים היפנים לקחו את הטיפול המסורתי ברפואה סינית לילדים והפכו אותו לטיפול ידידותי יותר לילד ולהורה (שלעיתים חושש מטיפול בדיקור יותר מהילד...), זאת מבלי לוותר על היעילות הרבה שלו.

בלי להכאיב, בלי להפחיד

הגישה הידידותית לילד בטיפול שעקרונותיו הם לא להכאיב ולא להפחיד מתבטאת הלכה למעשה במרפאה. רובו של הטיפול הראשון מוקדש להיכרות ויצירת ביטחון אצל הילד במטפל ובטיפול. הדרך לליבו של כל ילד שונה, וצריך להקדיש לכך את הזמן הראוי. חלק חיוני נוסף הוא האבחנה המורכבת מתשאול ההורים והילד ומבדיקה גופנית. בתשאול מתקבל מידע על אורחות חייו של הילד וסביבתו הקרובה ועל ההיסטוריה הרפואית שלו. הבדיקה הגופנית נעשית על פי עקרונות הרפואה הסינית לילדים בשילוב בדיקות יפניות מסורתיות, הכוללות מישוש הבטן והגב, אבחנת דופק, התבוננות בלשון ובצבע הפנים והגוף. הגוף נותן אין ספור נתונים על מצבו, וגם בעידן בדיקות ההדמיה המשוכללות, בדיקה גופנית מסורתית חיונית לקבלת אבחנה מדויקת.

בטיפול עצמו נעשה שימוש במחטים הלא חודרניות של השונישין, ובאמצעותן המטפל יוצר גירוי בערוצי האנרגיה (המרידיאנים) ובנקודות הדיקור. ילדים שונים במהותם ממבוגרים וכך גם הגישה הטיפולית כלפיהם. מערכות גופם "חדשות ונקיות" והם מתפתחים ומשתנים מהר, לכן ילדים זקוקים לגירוי עדין הרבה יותר של נקודות הדיקור כדי להחלים, גירוי שלרוב אינו דורש החדרת מחט.

חשוב לציין שבטיפול השונישין המטפל הוא זה שמתאים את עצמו לרוחו של הילד, והילד חופשי לעשות (כמעט) ככל העולה על רוחו. הוא יכול לשחק בצעצוע או לקרוא ואם הוא מרגיש בטוח לשבת עם ההורה, הוא יכול לעשות כן. גישה זו מוכיחה את עצמה, שכן ברוב רובם של המקרים הילדים נהנים ובאים בשמחה לטיפול הבא.

בין הביקורים במרפאה ניתן להמשיך ולטפל גם בבית. ההורים מקבלים הנחיות לטיפול יומי של מספר דקות בבית, לדוגמה, גירוי נקודת דיקור או עיסוי אזור מסוים בגוף. הטיפול הביתי מקדם את ההחלמה, מחזק את הקשר בין ההורה לילד ונותן הזדמנות להורים לסייע בתהליך, דבר שנותן להם סיפוק רב.

במה אפשר לטפל?

טיפול השונישין יעיל למגוון בעיות בריאותיות, ביניהן: בעיות במערכת הנשימה - נזלת, שיעול, פוליפים, קוצר נשימה, ברונכיטיס, אסטמה; דלקות והצטברות נוזלים באוזניים; חולשת מערכת החיסון - התקררויות חוזרות ונשנות, דלקות גרון ושקדים; בעיות במערכת העיכול עצירות, שלשול, כאבי בטן; סיוטים בלילה, חרדות ופחדים, הרטבת לילה; התפתחות איטית ובעיות גדילה; בעיות קשב וריכוז, היפראקטיביות, טיקים.

בני האדם שונים אחד מהשני. לכל אחד מטען גנטי שאיתו נולד, סביבה שמשפיעה עליו, אופי שונה ותגובה אחרת לטיפול. הדבר נכון כמובן גם לגבי תינוקות וילדים, לכן קשה לנקוב במספר מדויק של טיפולים שלהם יזדקק הילד. ככלל, ניתן לומר שילדים מגיבים מהר יותר לטיפול ממבוגרים, וככל שהבעיה נמשכת פחות זמן, כך נזדקק לפחות טיפולים. לדוגמה, ילד שחלה בדלקת אוזניים בפעם הראשונה, בדרך כלל יגיב מהר יותר לטיפול ויזדקק לטיפול אחד עד שלושה טיפולים. לעומת זאת, ילד עם דלקות אוזניים חוזרות ונשנות במשך זמן ממושך יותר יזדקק למספר טיפולים רב יותר.

ערן לשם, (Dipl. Ac. (I.A. TCM, הוא מטפל ברפואה יפנית במרפאות "כללית רפואה משלימה".

בואו לדבר על זה בפורום רפואה משלימה לתינוקות, ילדים ונוער.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום