רפואה סינית לילדים ותינוקות

(1)
לדרג

רפואה סינית מתאימה לילדים - הם פתוחים לנסות שיטות טיפול חדשות וגופם מגיב היטב לדיקור ולטיפולי מגע, שמקלים על מחלות כרוניות ואקוטיות

מאת: ד"ר זיו בר

רובנו פוחדים ממחלות, במיוחד כאשר מדובר בילדינו. חוסר האונים המתלווה למראה הילד מחוסר האנרגיות, הפחד שמא מצבו ידרדר אם לא נטפל בו כראוי, תחושת חוסר השליטה והזדהות עמו גורמים להורים סבל עמוק. רובנו נופתע, אם כן, לשמוע שלפי הרפואה הסינית, ילדים חולים במחלות אקוטיות כי זהו טבעם, ולמחלות אלו יש תפקיד חשוב מאוד בתהליך צמיחתו של הילד והפיכתו לאדם בוגר וחסון.

רפואה סינית ודיקור סיני הם משיטות הרפואה הטבעיות והיעילות ביותר לטיפול, הקלה, ומניעה של בעיות ומגוון מחלות של ילדים ותינוקות. לפי הרפואה הסינית, ילדים שונים ממבוגרים בכמה תחומים. חילוף החומרים אצל ילדים מהיר יותר ולכן ילדים מפתחים יותר מחלות. יחד עם זאת, ככל שהגוף צעיר יותר ונקי יותר, יכולת ההחלמה שלו גדולה יותר. לילדים יש מערכת חיסון, מערכת נשימה ומערכת עיכול חלשות יחסית, משום שמערכות אלו לא היו צריכות לעבוד לפני הלידה. מקורן של רוב המחלות אצל ילדים נובעת מפגיעה באחת ממערכות אלו.

רפואה טבעית מתאימה לילדים

בגלל מבנה גופם הצעיר והגדילה המאסיבית שהם עוברים, איכות האנרגיה של ילדים גדולה יותר משל מבוגרים, ולכן טיפול ברפואה סינית ובדיקור סיני, העוסק בשיפור זרימת ואיכות האנרגיה בגוף, יעיל ביותר עבורם. הם מגיבים היטב ובמהירות, ולכן אינם זקוקים לטיפולים ממושכים. מחלות הילדים לרוב לא יהפכו לבעיות כרוניות, אם הטיפול שיינתן בשלב הראשון של המחלה יהיה מתאים. לעומת זאת, מחלות שמוגדרות כרוניות ניתנות לטיפול יעיל שישנה את מהלך המחלה לטווח הארוך.

מאותן סיבות, שפורטו לגבי החששות שמלווים הורים ביחס לילדיהם, אנו נתקלים לעתים קרובות בקושי כאשר מציעים להורים להפנות את הילד לטיפול בדיקור סיני, וחבל שכך. ילדים באים ללא דעות קדומות ומכנים להתנסות בטיפול. יעילותה של האקופונקטורה בטיפול בילדים ותינוקות הוכחה במשך אלפי שנים ברפואה הסינית ובעשורים האחרונים גם במערב במחקרים מסודרים. הטיפול בילדים נעשה על ידי דיקור עדין וכמעט בלתי מורגש, בתנאי שמבוצע על ידי מטפל מוסמך ומקצועי. השפעות הטיפולים נראות לעין בתוך זמן קצר יחסית, והשימוש באקופונקטורה בילדים מונע את תופעות הלוואי של התרופות.

טיפול ברפואה סינית

הרפואה הסינית רואה את מצב הבריאות כאיזון הרמוני בין מערכות הגוף שונות ובין הגוף לבין הנפש. מסיבה זו, דיקור סיני וטווינא (פיזיותרפיה סינית) יעילים כטיפול בילדים עם דלקות אוזניים, נזלת כרונית, התקררות ואסתמה, בעיות במערכת העיכול, אלרגיות וכאבי ראש, בעיות מוטוריות שונות, בעיות התפתחות ובעיות נפשיות. השלב הראשון של הטיפול הוא שלב האבחון. תהליך האבחון נעשה על ידי התבוננות בילד, בדיקת דופק מיוחדת, בדיקת לשון ותשאול ההורים. בסוף האבחון נקבעות האבחנה לפי הרפואה הסינית ותוכנית הטיפול המתאימה לו ביותר.

גם צורת הטיפול באקופונקטורה בילדים מותאמת למאפיינים המיוחדים של הגיל הצעיר, ובעצם גם למגבלות שהגיל מציב. הטיפול עצמו נעשה באמצעות דיקור קל במספר קטן של נקודות בגוף על ידי מחט עדינה וסטרילית. בתינוקות וילדים רכים משך הדיקור קצר מאוד ואורך מספר שניות לכל נקודה. אצל ילדים גדולים יותר ניתן לעיתים להשאיר את המחטים מספר דקות נוספות. בעת הדיקור הילד חש דקירה עדינה, ובהמשך הוא יכול להרגיש תחושות שונות, כמו דגדוג, הירדמות מקומית ועוד, אך רוב הילדים לא ירגישו דבר מייד לאחר הוצאת המחט.

מגוון הטיפולים ברפואה סינית בילדים:

דיקור סיני - הדיקור מבוצע עם מחטים לילדים, קטנות במיוחד שכמעט ואינן מכאיבות. זמן השארת המחט אצל ילדים נע בין מספר שניות לבין דקות מועטות בהתאם לגיל הילד.

צמחי מרפא סיניים - ניתן לקבל את הצמחים בצורת משקה ממותק, מה שמקל על הנטילה.

תזונה - מבוצעים תשאול מקיף בנוגע לתזונת הילד ומתן המלצות לשינוי בהתאם לצורך. מערכת העיכול של הילד מגיעה לתפקוד מלא בגיל שלוש. עד גיל זה המערכת נבנית, ולכן תלויה מאוד באיכות המזון שהילד אוכל. תזונה נכונה בגילאים אלו חשובה מאוד למניעת מחלות בהווה ובהמשך החיים. תזונה שמתבססת על מוצרים מתועשים, כגון סוכר לבן, ממתקים למיניהם וקמח לבן, עלולה להוביל למגוון מחלות שיפגעו בילד, שכאמור, עדיין לא בשל לגמרי להתמודד עם סוגי המזון הללו.

טווינא לילדים - כלי טיפול ייחודי, בעיקר למחלות פנימיות, החל מגיל הלידה ועד גילך 12. הטיפול נועד למגוון רחב של בעיות אקוטיות וכרוניות, כגון גזים, עצירות, שלשולים, התקררויות, שיעול, קשיי נשימה, אסתמה, בעיות שינה, הרטבת לילה והיפראקטיביות.

שיאצו לתינוקות - טיפול מגע לחיזוק הקשר עם בין ההורה לתינוק, סיוע למערכת העיכול, שחרור גזים ועצירות, חיזוק מערכת החיסון.

ד"ר זיו בר הוא מנהל רפואי אזורי בש.ל.ה, "כללית רפואה משלימה".

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום רפואה סינית
פורום רפואה משלימה לתינוקות, ילדים ונוער

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום