רפואה סינית: חיזוק המערכת החיסונית

(0)
לדרג

כיצד מומלץ להתמודד עם התקררות או שפעת? לרפואה הסינית יש פתרונות תזונתיים חמים למחלות החורף

מאת: זהר לוסטיגר-בשן

בחורף נדבקים מהר יותר במחלות ויראליות הן משום שאנו שוהים במקומות סגורים ללא אוורור והן משום שהקור גורם לזרימת דם איטית יותר ולכן גם פעילות המערכת החיסונית נמוכה יותר.

יותר ויותר מחקרים מצביעים על כך שלתזונה השפעה מכרעת על תפקוד הגוף והנפש ועל פי הרפואה הסינית בחורף ובסתיו תזונתנו צריכה להיות מזינה ומחממת. הרפואה הסינית גורסת שלכל מזון יש תכונות משלו, כך לדוגמא: ישנם מזונות מחממים ומקררים, מזונות יוצרי ליחה ומיבשים, מזונות שמחזקים את המערכת החיסונית וכאלה המחלישים אותה.


מומלץ לשתות תה ג'ינג'ר עם הופעת הסימנים הראשונים של התקררות. צילום: שאטרסטוק

איך הרפואה הסינית מתייחסת לעונת החורף?

שיטת הריפוי בתזונה הסינית רואה את החורף כסוף כל העונות. עונת החורף מניעה את כולם להיכנס פנימה לבית ופנימה לנפש, למנוחה ובמטרה לנצל את הזמן למחשבות, הרהורים ופעילויות רגועות האוגרות אנרגיה לקראת העונות הבאות. לפיכך, המזון המתאים ביותר לעונה הקרה הוא בעל אותה אנרגטיקה של החורף - מזון "קריר", אך מבושל.

מזונות "קרירים" מניבים בגופינו תהליכים של הזנה וקירור ומחזקים את המערכת החיסונית בכך שמאזנים אותה. אין הכוונה לאכול מזון קר, אלא מזון גולמי שאינו מחומם ולשלבו במאכלים החמים. לדוגמא: ירקות ירוקים טריים מאודים במים, אגוזים קלויים שניתן להוסיף לסלטים ותבשילים מרק קטניות (במיוחד הכהות) מרקים עם סלרי, תרד ועגבניות.

המחלות שמאפיינות את החורף הן התקררות או שפעת, מהן אנו סובלים כשחודרים וירוסים וחיידקים לגוף, שלא נבלמו על ידי המערכת החיסונית. במקרים אלו אנו חשים קור וצמרמורות בגוף עד שנפטרים מהווירוס באמצעות הזעה. לפי הרפואה הסינית יש לחמם את הגוף על ידי מרכיבים ומזונות "חמים", כגון תה עם ג'ינג'ר מגורד, תה עם מקל קינמון או עם ברנדי ומרק עוף חם המכיל בטטה גזר ודלעת.

הבשורות הטובות שבאפשרותנו לחזק את המערכת החיסונית שלנו על ידי תזונה מתאימה, צמחי מרפא ודיקור סיני על בסיס שבועי בשבועות שלפני החורף.

שתיית מרק עוף של סבתא. צילום: שאטרסטוק

באילו דרכים הרפואה הסינית ממליצה לחזק את מערכת החיסון?

להלן עצות לחיזוק המערכת החיסונית:

  • מומלץ לשתות תה ג'ינג'ר עם הופעת הסימנים הראשונים של התקררות לחיזוק מערכת החיסון.

  • שתיית מרק עוף של סבתא בתוספת "טוויסט סיני" של ג'ינג'ר וקינמון.

  • הורדת חום על ידי דיקור סיני הנעשה בעיקר בנקודות באזור הידיים.

  • טיפול בצמחי מרפא, שיותאם על-ידי מטפל מוסמך, מהרגע שבו מתחילים להרגיש את ההתקררות.

  • מומלץ לצרוך מזונות מחממים לחיזוק המערכת החיסונית, כגון: דגנים, קטניות, ירקות כתומים, תבלינים מחממים כמו ג'ינג'ר, קינמון, ציפורן ושמן ארומטי כמו אורגנו.

  • יש לשמור על תזונה פשוטה עם הרבה נוזלים (כאמור - מרק עוף ותה), זה לא הזמן לאוכל גורמה ומורכב.

  • לא להתבייש להישאר בבית אם חולים; כך לא נדביק את הסובבים אותנו בעבודה, בבית הספר ובגנים וגם נחלים מהר יותר.

  • אוורור: לא לשכוח לאוורר חדרים. לפתוח חלונות בבית, במשרד, בכיתה ובגן הילדים. החורף בישראל לא עד כדי כך קר, ומשב רוח מרענן רק יעשה סירקולציה ולא יגרום להצטננות.

  • כשרק מופיעים סימנים ראשונים של נזלת, חולשה, כאבי גוף וכו', ניתן להכין חליטה שמקורה ברפואה הסינית, מהחלק הלבן של הבצל הירוק (CONG BAI) ולשתות.

  • לכאבי גרון יש פורמולת צמחים סינית שנקראת ISATIS. ניתן לבקש מרשם ממטפל מוסמך בצמחי מרפא וכדאי שיהיה בבית. הצמחים אמנם מרים מאד, אבל עוזרים להיפתר מדלקת בגרון בצורה יעילה ומהירה ללא שימוש באנטיביוטיקה.


זהר לוסטיגר-בשן היא מרצה ומטפלת ברפואה סינית בקמפוס ברושים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום