הגוף כראי הנפש

(1)
לדרג

עפ"י גישת ד"ר באך, נפש מאוזנת תגרום לגוף בריא, לכן ריפוי הגוף יכול להיעשות רק באמצעות ריפוי הנפש

מאת: ג'ון ג'ייקובס

רבות נכתב על תכונותיהן של תמציות הצמחים של ד"ר באך ויכולתן לסייע באיזון מצבים מנטאליים, רגשיים והתנהגותיים. האם תמציות הצמחים יכולות גם לסייע בתהליכי ריפוי פיזיולוגיים? על-פי הגישה ההוליסטית, הגוף והנפש מחוברים במערכת יחסים של הדדיות. נאמר ש"הגוף הוא ראי הנפש". בהתבוננות יותר מעמיקה בכתבים הוליסטיים ובכתביו של ד"ר באך בפרט, ניתן למצוא הסבר מפורט ומנומק לקשר הבלתי אמצעי של גוף-נפש, ועל ההיגיון הטיפולי הגורס כי על-ידי טיפול בנפש ניתן לרפא גם מחלות גופניות.

הקשבה לקולות הפנימיים

על-פי תפיסה זו האדם מורכב מ-3 חלקים עיקריים: הנפש, המיינד (הרובד המנטאלי) והגוף הפיזי. הנפש היא תמצית ה"אני", מורכבת מאנרגיה רוחנית ומהותה התפתחות והשבחה. הנפש מתפתחת באמצעות לימוד ושיפור היכולת שלה להביא את מירב הפוטנציאל האישי לידי ביטוי מעשי. הנפש מכוונת אותנו אל "השיעורים" שאנחנו צריכים ללמוד והשינויים שאנחנו צריכים להטמיע בעצמנו באמצעות הרגשות, התחושות והאינטואיציה.

לצערנו הרב, רוב האנשים אינם מקשיבים מספיק לקולות הפנימיים ופועלים מתוך חשיבה ושיקולים רציונאלים, ולכן הנפש לא מצליחה לכוון אותנו אל עבר השיעורים ואנחנו מוצאים את עצמינו באותם מצבים שוב ושוב. בהיבט המעשי, הנפש מפגישה אותנו עם מצבים ואנשים היכולים לתמוך ולקדם תהליך של התפתחות אישית פנימית. אם אנחנו קשובים ללמידה העצמית הטמונה באירועים ובמפגשים, אנחנו יכולים לצמוח ולשדרג את עצמינו ואת היכולות שלנו.

ריצוי הסביבה

הרובד המנטאלי מייצג את הידע הנרכש, הפורמאלי ושאינו פורמאלי. ועיקר עניינו הוא בריצוי המוסכמות החברתיות-תרבותיות. הוא החלק בתוכנו שתמיד רוצה "להיות בסדר" על-פי אמות המידה החברתיות. זהו החלק הגורם לנו לפעול מתוך החשיבה החברתית המקובלת, במקרים רבים תוך ויתור על הקשבה לקולות הפנימיים, המנסים להנחות אותנו אל עבר הנכון האינדבדואלי. נכון זה לא תמיד תואם את ה"נכון" הסביבתי ולכן נוצרים קונפליקטים פנימיים.

הרובד הגופני מטרתו להיות היכל ומקום משכן לנפש ולמיינד (החשיבה) וערוץ פוטנציאלי לביטוי מוחשי גשמי של משימות ההתפתחות הרוחניים. מקור הבעיות והקשיים שלנו הוא בקונפליקטים בין הנפש למיינד. הנפש מנסה לכוון אותנו להתפתחות אישית אשר מתואמת עם הצרכים והיכולות הפנימיים, ואילו המיינד מנסה לרצות את הסביבה - מתכון בטוח לקונפליקטים.

מכיוון שהנפש במהותה שואפת להתפתחות, היא איננה מוותרת לעולם על הניסיון לקדם אותנו אל השינויים הנדרשים להתפתחות, ומשתמשת בכל האמצעים העומדים לרשותה על מנת לעשות זאת. במצבים בהם לאורך זמן אין הקשבה, והצרכים הפנימיים חנוקים ומדוכאים, הנפש יכולה לבטא את רצונה באמצעות הגוף הפיזי. במקרים אלה היא בוחרת להשתמש בגוף הפיזי כערוץ תקשורת שנועד, שוב, למטרות למידה וצמיחה.

משמעות המחלות

המעניין הוא שעל מנת להעביר מסרים התפתחותיים באמצעות הגוף, ההפרעה הפיזית חייבת לחקות במידה רבה מאד את התכנים הפנימיים המיוצגים בה. כלומר, לכל הפרעה או מחלה יש משמעות סימבולית המייצגת את הקונפליקט הפנימי הגלום בה.

^^דוגמאות למחלות:^^

אסתמה: ברמה הפיזית חולי אסתמה נחנקים. במקרי הקיצוניים המתרחשים כתוצאה ממחלה זו, החולים נחנקים למוות. בהקבלה - חולי אסתמה חווים מחנק מטאפורי בתחום חיים כלשהו: במערכת יחסים, במקום עבודה לא מתאים וכו'.

דלקות פרקים: בסופו של דבר הן גורמות לאובדן יכולת התנועה. בהקבלה: חולים אלה נוטים להיות באישיותם נוקשים, עקשנים, שתלטנים וביקורתיים. הנוקשות המנאטלית, הרגשית וההתנהגותית באה לידי ביטוי כנוקשות פיזית.

עצירות: מייצגת עצירות רגשית. אנשים הסובלים מעצירות כרונית נוטים להיות עצורים רגשית, סגורים ומאופקים.

בגלל הקשר הישיר בין גוף ונפש, במידה והמחלה לא יצרה שינויים פיזיולוגיים או פתולוגיים בלתי הפיכים, ובמידה שכוחות הריפוי הפנימיים חזקים מספיק, במקרים רבים, פתרון הקונפליקט הפנימי או שינוי הדפוס הרלוונטי יביא לריפוי הבעיה הפיזית. מכיון ששיטתו של ד"ר באך מצטיינת ביכולתה לתת מענה לצורך לשנות דפוסי חשיבה, רגש והתנהגות ספציפיים ומדויקים, על-ידי איזון רבדים אלה, הטיפול בתמציות מצליח לטפל במחלות פיזיות רבות מאד.

ד"ר באך אמר: "טפל באדם לא במחלה". בדבריו התכוון לכך שהמחלה הפיזית היא תוצאה של התהליכים הפנימיים: חשיבה, רגש והתנהגות. המחלה איננה הבעיה השורשית. בעיניו, המחלה מספרת סיפור אודות האדם החולה בה, ומכאן שריפוי הגוף יכול להיעשות רק באמצעות ריפוי הנפש. כאשר הנפש מאוזנת גם הגוף מבריא.

התוצאות הקליניות מדברות בעד עצמן. מחלות והפרעות פיזיות רבות מטופלות בהצלחה בעזרת שיטת הטיפול בתמציות הצמחים של ד"ר באך. תמציות הצמחים משתלבות ומעצימות שיטות טיפול אחרות, קונבנציונאליות ומשלימות ולכן ניתן להעזר בהן גם במצבים בהם יש צורך בתכניות טיפול משולבות.

ג'ון ג'ייקובס היא מטפלת בפרחי באך, דמיון מודרך, הילינג אנרגטי והתפתחות אישית.

בואו לדבר על זה בפורום טיפול בפרחי באך.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום