עיסוי לשיפור הבריאות

(0)
לדרג

העיסוי מספק תשובות למגוון בעיות רפואיות ולטיפול בכאב. במקביל, ישנה אלטרנטיבה זולה ויעילה: אמבטיות חמות עם מלח אנגלי

מאת: ד"ר אהרון יעקובי

ישנן שיטות עיסוי רבות המתבססות על טכניקות שונות; תכליתן לשפר את מצב רוחם של המטופלים, להפחית את המתח הנפשי, להרפות שרירים, להרגיע ולרענן את מערכת העצבים ולשפר את הריכוז והחשיבה. העיסוי פותח את נקבוביות העור ומסלק את תאי העור המתים, מאיץ את זרימת הדם ללב ומשם למחזור הדם ולרקמות; כתוצאה מכך הוא משפר את תפקוד כלי הדם והלב, מאיץ ומזרז את חילוף החומרים בגוף ומפזר הצטברויות חומצת חלב מהשרירים הגורמים להופעת כאב בשרירים. בנוסף, הוא מפזר הצטברויות נוזלים בשרירים, מעלה את הטונוס (המתח הטבעי בשרירים) השרירי ומגדיל בכך את פוטנציאל פעולת השרירים.

התאמת העיסוי

כל שיטות העיסוי שמות דגש על אותם עקרונות שהוזכרו לעיל. ניתן למנות מספר שיטות עיסוי מקובלות: העיסוי השבדי, הפיני, הרוסי, הסיני, הצרפתי, הגרמני ועוד. שיטת הטיפול שתבחר תלויה במטופל ובמטרת הטיפול; לדוגמא: אדם המגיע לטיפול לפני יום עבודה יותאם לו עיסוי מרענן ומאיץ, מכיוון שעיסוי מרגיע עלול לגרום להירדמות במקום העבודה. מטרת העיסוי במקרה זה תהיה לזרז את זרימת הדם ולהגביר את המרץ, על מנת שהמטופל יהיה ערני, דרוך ומוכן ליום העבודה ולמטלות העומדות לפניו. בטיפול אחרי יום עבודה חשוב לבצע עיסוי איטי ומרגיע, על מנת שיאפשר הפחתת חומרי הפסולת מן הגוף ויקל על המעבר לקראת השינה. אם המטופל יקבל טיפול מרענן, הוא יתקשה להירדם. לספורטאי העומד לפני תחרות חשוב להתאים עיסוי מרענן המכין את גופו למאמץ ובסוף התחרות עיסוי מרגיע להרפיית השרירים לאחר המאמץ.

בעיסוי מושם דגש על מספר טכניקות הגורמות להאצת זרימת הדם וכוללות: ליטופים, לחיצות, לישה, שיחרורים, ניעורים, סחיטות שרירים, הקשות, הנעות מפרקים, מתיחות שרירים ועוד. מומלץ לבצע עיסוי באופן שוטף, רצוי לפחות פעם בשבוע. יתרון נוסף של שיטות עיסוי על פני שיטות מגע אחרות הוא בעובדה שהעיסוי עובד במגע ישיר על השרירים והעור, דבר שמאפשר מגע עם "חסימות" פיזיות ואנרגטיות שנוצרות בגוף. פעמים רבות במהלך העיסוי חש המטופל כאב שכלל לא ידע על קיומו. העיסוי פותח את כל ערוצי זרימת הדם בגוף, אשר גורמים לשיפור זרימת האנרגיה בגוף ואיזונה, וכתוצאה מכך לשיפור תחושה, הרגשה ותפקוד.

אמבטיות חמות

מי שלא מתאפשר לו לעשות עיסוי, מומלץ לבצע טיפול עצמי, יעיל וזול, באמצעות אמבטיות חמות בין 2-3 פעמים בשבוע. לתוך האמבטיה יש להכניס 200-300 גרם (2-3 כוסות) מלח אנגלי (מגנזיום סולפט); ניתן לרכוש את המלח בבית המרקחת ללא מרשם רופא. יש להמיס את המלח לתוך מי האמבט החם במשך 3-4 דקות, להיכנס לאמבטיה ולשהות בתוכה כ-15-20 דקות. ניתן לבצע בתוך המים לישת שרירים ולחיצות על שרירים. הדבר מאפשר הרפיית שרירים ומרגיע את מערכת העצבים. לסובלים מבעיות קיבה וצואה רכה מומלץ לבצע אמבטיות חמות ללא מלח אנגלי.

רצוי לשתות מים בזמן השהייה באמבטיה למניעת התייבשות ובשום מקרה אין לשתות משקאות אלכוהוליים. העיסוי באמבטיה אסור לאנשים הסובלים מבעיות לחץ דם גבוה או נמוך, גידולים ממאירים, בעיות לב, שברים, סדקים ופצעים פתוחים שעשויים לדמם. לאנשים עם בעיות רפואיות אחרות מומלץ להתייעץ עם הרופא המטפל.

השימוש בעיסוי ובאמבטיות חמות, במיוחד בתקופת החורף, עשוי לשפר את ההרגשה, להרפות את השרירים, לשפר את תהליך חילוף החומרים, הריכוז והיכולת הרגשית.

ד"ר אהרון יעקובי מהמכללה לעיסוי רפואי.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום רפואה משלימה
פורום שחרור מכאבים בטיפולי גב, צוואר וראש

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום