מדור טיפים מס' 30

(0)
לדרג

בעקבות החזרה ללימודים: כיצד מומלץ לטפל בפצעים וכוויות? וגם: מיתוסים - נכונים ולא נכונים - הנוגעים לבריאות העין

כיצד נטפל בפצעים וכוויות?

פציעות הן תופעה שכיחה בקרב ילדים, הגוברת עם החזרה ללימודים ולמגוון הפעילויות החברתיות. הפציעות עלולות להתרחש בתוך הכיתה, בחצר בית הספר, במגרשי הספורט, בגנים הציבוריים, במסגרת פעילות תנועות הנוער ובחצר הבית בעת משחק. חברת טבע המשווקת את סביעור קרם ותמיסה, לחיטוי פצעים, כוויות וחתכים קלים, מציעה כמה טיפים חשובים לטיפול יעיל ומניעת זיהומים.

^^פצעים וחתכים^^

פצע הוא פגיעה בשלמות העור. הבעיות העיקריות הנגרמות עקב פציעות הן כאב מקומי, דימום (במידה והחתך עמוק מספיק ופוגע גם בכלי דם) וחשש מהתפתחות של זיהום מאחר וה"פרצה קוראת לחיידק".

^^כיצד מטפלים?^^

במקרה של פציעה, הטיפול תלוי במידת הנזק הנגרם לעור ולרקמות:

במקרה של פצעים וחתכים קלים, רצוי לשטוף את העור בעזרת מים וסבון ולמרוח על גבי הפצע קרם/תמיסת חיטוי, כדוגמת סביעור קרם או תמיסה. במידת הצורך רצוי להניח תחבושת על המקום הפצוע.

יש לנקות את הפצע בצמר גפן או בפד גזה רווי בתכשיר חיטוי, ולאחר מכן למרוח שכבה דקה שלו על האזור הנגוע.

במקרים של פצעים עמוקים או דימום, יש לעצור את הדימום בלחץ מקומי ולפנות לטיפול רפואי.

חשוב לבדוק את התקפות של החיסון נגד טטנוס, ולפנות לקבלת חיסון חוזר במידת הצורך.

^^כוויות^^

כוויה הנה פציעה בעור הנגרמת בעקבות חשיפה לטמפרטורות קיצוניות - חמות או קרות. כמו במקרה של פצעים אחרים, הכוויה גורמת לפגיעה בשלמות העור ועקב כך מגדילה את הסכנה לזיהומים חיצוניים, בעיקר של חיידקים. כוויות גדולות יותר, שבהן חלקי עור גדולים נפגעים, עלולות לגרום גם להתייבשות, כיוון שהעור מונע התאדות של מים מהחלקים הפנימיים של הגוף.

^^כיצד נטפל בכוויות?^^

טיפול נכון מיד לאחר הפגיעה עשוי לצמצם בצורה ניכרת את חומרתה והיקפה:

ראשית, יש להרחיק את הנפגע מהגורם - אש, חומר כימי או כל מה שגרם לכוויה.

בכל מקרה של כוויה עמוקה, כוויות הגורמות להופעת שלפוחיות וכוויות גדולות, חובה לפנות לטיפול רפואי.

בכוויות קלות בהן קיימת פגיעה בשכבה החיצונית של העור, עם סימנים כגון אודם, כאבים ורגישות באזור, יש לחטא את אזור הפגיעה עם חומר מתאים ולמרוח משחת חיטוי. בנוסף, ניתן למרוח חומר מרגיע, כגון ג'ל אלוורה. יש להימנע ממריחת חומר שומני!

מיתוסים הקשורים בעיניים: נכון או לא נכון

1. גזר מחזק את העיניים - נכון. הקרוטן המצוי בגזר בריא וחיוני לתפקוד הרשתית בראיית הלילה.

2. בחורף אין צורך בהרכבת משקפי שמש- לא נכון. קרני ה-UV המזיקות קיימות גם בעונת החורף.

3. קריאה באור חלש פוגעת בכושר הראייה - לא נכון. מדובר בנוחות בלבד והדבר איננו משפיע על בריאות העין.

4. קטרקט (מחלה הגורמת לעכירות עדשת העין) היא מחלה התוקפת רק אנשים מבוגרים - לא נכון. לעיתים רחוקות המחלה מולדת, ואדם יכול ללקות בה גם כתוצאה מחבלה בעינו או בשל נטילת תרופות מסוימות שיכולות להשפיע על צלילות עדשת העין.

5. עדיף להרכיב משקפי שמש ללא מסנן קרינה מאשר לא להרכיב בכלל - לא נכון. במקרה כזה, בשל כהות העדשות, תיווצר אשליה של חושך, האישון יתרחב ויאפשר כניסת כמות גדולה יותר של קרניים לא מסוננות, מה שיגרום לנזק גדול יותר לעין.

6. עיניים בהירות רגישות יותר מכהות נכון. עיניים בהירות מכילות מעצם טבען כמות פחותה של פיגמנט צבע, המסייע לחסימת קרני האור שחודרות לעין.

7. אסור להביט באופן ישיר על השמש - נכון. התבוננות ישירה בשמש, קרני השמש, בעלות עוצמה רבה, מתמקדות על מרכז הראייה ויוצרות כוויה, המהווה פגיעה קשה ביותר בראייה.

8. מיקרוגל פוגע בעיניים - נכון חלקית. מיקרוגלים שאינם פועלים בהתאם לתקן המתאים עלולים לפגוע בבריאות העין בעת מבט ישיר על המכשיר. קרני המיקרוגל מפרקות חלבונים בפעולתן והעין שבעצמה עשויה חלבון עלולה להינזק מכך. את המצב ניתן למנוע על ידי בדיקת המיקרוגל בעזרת המכשור המתאים.

9. עיניים בהירות בריאות פחות מעיניים כהות - לא נכון. אין קשר בין כמות הפגמנטים לבין בריאות העין.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת העור ובפורום בריאות העין.

הטיפים נכתבו באדיבות ד"ר שמואל לוינגר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום