רואים שאתם בלחץ

(0)
לדרג

לחץ ומתח משפיעים לרעה גם על מראה העור, השיער והציפורניים. כיצד זה בא לידי ביטוי ומה אפשר לעשות כדי להפחית את רמת הסטרס ולשפר את המראה החיצוני

מאת: שני כרמי

העולם התחרותי, העבודה שלנו, הנטל הכלכלי והרצון להישאר במירוץ מכתיבים לרובנו קצב חיים מהיר, שגורם ללחץ קבוע וממושך. לחץ ומתח יכולים להתעורר גם בגלל חרדות הקשורות במצב בריאותי שלנו או של יקירינו ובשל סכנות אמיתיות או כאלה הנתפסות בעינינו כאמיתיות.

המחקר הרפואי מצביע על נזקים גופניים שונים שנגרמים בעקבות מצבי סטרס ממושכים, וביניהם עלייה בלחץ הדם וברמות השומנים בדם, עלייה בסיכון להתקפי לב ושבץ, פגיעה במערכת החיסון, האטה בהחלמת פצעים, פגיעה בזיכרון, ירידה בריכוז וביכולת לפתור בעיות והופעת כאבי ראש.

לחץ הוא למעשה מנגנון הישרדותי של הגוף, שנועד לסייע לו במצבי סכנה ודחק. כאשר האדם נמצא במצב מסוכן או במצב הדורש קבלת החלטה מיידית או נקיטת פעולה מהירה, הגוף מפריש חומרים (הורמונים ומתווכים עצביים) שגורמים לו להוציא לפועל את ההחלטה המודעת או האוטומטית שהתקבלה. להורמונים יש גם השפעה על מערכת החיסון, כדי שהגוף יוכל להתמודד עם גורמים המסכנים אותו. בין ההורמונים המופרשים ניתן למנות את הקורטיזול. הצרות מתחילות כשהלחץ הופך ממושך ויומיומי.

במקרה כזה הגוף מפריש כמויות עודפות של קורטיזול, שאינן מספיקות להתפנות ממנו ויש להן השפעות שליליות. חלק מההשפעות ניכרות ברקמות הגוף החיצוניות.

לחץ ומראה חיצוני
לחץ ומראה חיצוני

פצעים, נשירה, ציפורניים שבירות

מנגנוני השפעת הלחץ על הגוף אינם מובנים עד הסוף, אך היום כבר ברור כי יש יחסים הדדיים בין המראה החיצוני לבין המצב הרגשי והתפיסה המתייחסת לגוף ולנפש כאל שתי ישויות נפרדות כבר אינה פופולרית כבעבר.

ישנן דוגמאות רבות לכך שלחץ יכול לגרום לעור להיות רגיש ומגורה יותר בקלות. בין היתר הוכח כי סטרס גורם להגברת הפרשת שומן בעור, להופעת אקנה עיקש ולפצעי בגרות דלקתיים יותר, מחמיר תופעות של אלרגיות וגרד בעור וכן גורם להתלקחויות של מחלות כמו סבוריאה, פסוריאזיס והרפס. נמצא שכושר ההגנה והלחות בעור פוחתים בעקבות לחץ, וכתוצאה מכך העור הופך חדיר יותר למזהמים ולחומרים מגרים. לחץ ממושך גם מאריך את זמן ההחלמה של העור, אפילו מפציעות קלות.

בהקשר של צמיחת שיער, נמצא כי מצבי לחץ יכולים לשנות את מחזור החיים הרגיל של שורשי השיער. מתח ממושך וגם אירוע טראומטי יחיד עלולים לגרום לשיער לנשור בפתאומיות. בתום התקופה הלחוצה ישוב השיער למסלול צמיחתו הקודם, תהליך שאורכו מספר חודשים.

גם הציפורניים עשויות להיפגע כתוצאה מסטרס. המתח פוגע בעמידותן והופך אותן לחלשות, שבירות ומחורצות. בנוסף, יש אנשים שנוטים לפרוק את המתח באמצעות כסיסת הציפורניים או שחיקתן בדרכים שונות, דבר הפוגע גם הוא במראה הכללי של היד.

כדי לשפר את מראה העור, השיער והציפורניים יש לטפל בראש ובראשונה בגורמי הלחץ. ברגע שהלחץ פוחת, הגוף מייצר פחות הורמונים המעודדים תהליכים דלקתיים, מראה העור, השיער והציפורניים משתפר. ומכיוון שההשפעה ההדדית היא דו כיוונית, שיפור המראה תורם כמובן לשיפור גם במצב הנפשי. את השפעת המראה החיצוני על המצב הנפשי אנחנו רואים גם בעקבות טיפולים קוסמטיים: הוכח כי טיפולי הצערה (כמו הפחתת קמטוטים וקילוף העור) גרמו למטופלים לחוש בטוחים יותר בעצמם ושיפרו את מצב רוחם ואת תפקודם בעבודה, בחברה ובתא המשפחתי.

מה אפשר לעשות?

הגורם המכריע בשיפור המראה הוא כאמור הפחתת הלחץ. הנה כמה כללים שיסייעו לכם בכך:

הקפידו על 6-8 שעות שינה

הקפידו על פעילות גופנית באופן קבוע

שמרו על תזונה מאוזנת ומבוקרת

דאגו לסביבה חברתית תומכת

פנו לעצמכם רגעי מנוחה והתרגעות במהלך היום

מצאו שיטת הרפיה יעילה ותרגלו אותה

הימנעו מעישון

הימנעו מצריכה מוגזמת של אלכוהול וחומרים ממכרים נוספים

אז אם אתם סובלים ממחלות עור כרוניות כמו פסוריאזיס, סבוריאה, אטופיק דרמטיטיס או הרפס, או שאתם מוטרדים ממראה עורכם או מהידלדלות שיערכם - זכרו שדאגה לא תועיל פה. מצאו את הדרכים להתמודד עם המתחים ולפרוק אותם, ובכך תשפרו גם את מצבכם הגופני וגם את המראה החיצוני שלכם. בקיצור, תירגעו - זה יפה לבריאות.

שני כרמי היא רוקחת מוסמכת בניו-פארם.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום תרופות ורוקחות
פורום התמודדות עם מתח, לחץ וחרדה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום