העונה החמה: תחלואי הקיץ

(0)
לדרג

רוצים לעבור בהצלחה את החום והתופעות הרבות הנלוות אליו? דוקטורס מציג את המדריך המקיף לקיץ המושלם

מאת: מערכת zap doctors

כידוע הקיץ כבר כאן, במלוא עוצמתו; 'אוהבי הקיץ' מתענגים משהייה בים, אכילת גלידות וימים ארוכים. לעומת זאת, ישנם כאלה שמתייחסים דווקא לקשיים בקיץ, כגון: גלי חום, לחות, זיעה, יתושים, יבלות, יובש ממזגנים, כינים, שלשולים, דלקות אוזניים וכוויות שמש.

על-מנת לעבור את הקיץ בדרך הטובה ביותר, למרות קשיי העונה, קיבצנו עבורכם מידע חשוב ודרכי התמודדות.

יבלות

ווירוס ה-HPV, הגורם ליבלות ויראליות, מתפתח בסביבה חמה ועשירה בלחות, כמו: בריכות שחייה ומלתחות ציבוריות - מקומות אותם אנו פוקדים בימי הקיץ. הרוקח ניצן פרימור מסביר, כי כדי להוריד את היבלת רצוי ללכת לרופא. לדבריו, "רופא עור יוריד את היבלת תוך שניות ספורות עם חנקן נוזלי אשר גורם להקפאת היבלת. מעבר לכך, ניתן להשתמש בוורטנר - תכשיר הפועל באופן מיידי, על ידי הקפאה מהירה של ליבת היבלת או הוורוקה. הטיפול גורם לצריבת היבלת, שתעלם בהדרגה תוך 10 ימים". עוד מציין פרימור, כי "רצוי ללכת לרופא לבדוק את היבלות, מכיוון שישנם מקרים בהם לא מדובר ביבלות אלה בשומות סרטניות או טרום סרטניות".

צריבת מדוזות

המדוזות מסמנות את תחילת הקיץ ובימים אלו ניתן לראות מדוזות בים או להרגיש את צריבתן. האינסטינקט הראשוני של אנשים שנעקצו על-ידי מדוזה הוא לשטוף את המקום במים מתוקים וזו טעות חמורה. פרימור: "רצוי לשטוף את האיבר שנצרב עם מי מלח או עם שתן, מכיוון שמים מתוקים לא משפרים את המצב. במים המלוחים יש מלחים שמתחברים לרעל של המדוזה ומנטרלים זאת. מעבר לכך, צריך להגיע בהקדם לרופא".

יתושים

אנשים נעקצים בממוצע כפעמיים וחצי במשך הלילה, מלבד ברי המזל - אנשים עם דם "לא טעים" שאינם נעקצים. 'כללי התגוננות' שניתן להפעיל: הסיכוי גדול יותר להיעקץ בין החשיכה לשחר, לכן אם ניתן, עדיף לא לשהות בחוץ זמן ממושך בשעות אלה. בנוסף, היתושים נמשכים בדרך-כלל לבגדים כהים, לכן מומלץ ללבוש בגדים בהירים. רוקחי רשת סופר פארם מציינים, כי לפני היציאה לטבע יש למרוח על האזורים החשופים בגופינו תכשירים נגד יתושים ויצורים עוקצים אחרים, כמו: סנו די ואאוטן של חברת תרימה. כמו כן ממליצים הרוקחים להצטייד בתכשירים להרגעת עקיצות לפני היציאה לטבע, כמו תיאו-דנטול ג'ל של חברת טבע.

אם כל ההכנות נגד היתושים לא עזרו ובכל זאת נעקצתם, ניתן למרוח מהתכשיר הנ"ל, כדי להרגיע את המקום הנעקץ. בנוסף, ניתן לקרר את המקום בעזרת מים צוננים או קוביות קרח. אם יצאתם לטבע ללא כל תכשיר מרגיע, ניתן להשתמש במעט שתן (לא להיבהל). השתן מכיל אמוניה שמרגיעה מאוד עקיצות מסוגים שונים.

לגבי תינוקות, מומלץ לא להשתמש בחומרי מריחה, מאחר שבגילאים אלה ישנה רגישות גבוהה יותר. על כן עדיף להשתמש במדבקות או מוצרים חשמליים. ניתן גם להשתמש ברשת לחלונות.

דלקות אוזניים

אוזן רטובה או מלאה במים, אחרי מקלחת או רחצה בים ובבריכה, נחשבת לתופעה מטרידה העלולה להוביל לדלקות אוזניים ומוכרת בספרות הרפואית בשם: Swimmer's Ear (תסמונת אוזן השחיין). יש המייבשים את האוזן בעזרת טלטול הראש ויש בעזרת קסמי אוזניים, למרות שרופאי אף אוזן גרון מתנגדים נחרצות לשימוש בהם ומצביעים על הנזקים הרבים העשויים להיגרם כתוצאה מהשימוש בהם, כגון: ניקוב עור התוף, פגיעה ברקמת תעלת האוזן או הימצאות שיירי קיסם בתעלת האוזן.

אחד התכשירים המומלצים הוא ה-DRY EARS - תרסיס לייבוש האוזן לאחר רחצה/שחייה. התכשיר מקל על תחושת אי הנוחות באוזן כתוצאה ממים הכלואים בה ומונע תופעות מזיקות - כזיהומים חיידקיים או פטרייתיים וכאב. מעבר לכך, יכולים להיווצר זיהומים במערכת הנשימה ובמערכת השתן בעיקר אצל נשים, כתוצאה מכניסת נוזלים. פרימור: "במקרים הנ"ל אין כל-כך מה לעשות, צריך לשתות הרבה ואם התופעה לא חולפת רצוי ללכת לרופא".

נזקי שמש

בתקופת הקיץ רבים נוטים ללכת לים או לבריכה ונמצאים זמן ממושך תחת קרני השמש היוקדת. שהייה ארוכה מדי יכולה לגרום לנזק בלתי הפיך לעור ובמקרים רבים אף לכוויות. על כן, רצוי לא לשהות תחת השמש בין השעות 10:00 ל-15:00 אחר הצהריים. במקרה של כוויה, מומלץ למרוח משחות ש"מרגיעות" את העור או להשתמש בשיטת סבתא ולמרוח יוגורט על הגוף. במקרים קיצוניים, של שלפוחיות המופיעות על העור, רצוי ללכת לבית החולים.

שלשולים והקאות

השלשולים נגרמים בעיקר עקב אכילת מזון לא טרי שעמד בשמש מספר שעות וכתוצאה מכך הגוף עלול להתייבש. תופעת ההתייבשות הינה מסוכנת ביותר, בעיקר בקיץ, לכן כדי למנוע מצב זה, מומלץ לשתות הרבה ולאכול מאכלים נוחים לעיכול, כגון: בננה, אורז וכ"ו.

אם השיטות הטבעיות לא עזרו, ניתן להשתמש באריזות TO GO של אלקטרו-רייס תות - תוסף תזונה לסובלים משלשולים ולמניעת התייבשות, המבוסס על אלקטרוליטים ואורז. השימוש נוח במיוחד להורים ולמטיילים, מכיוון שהתכשיר מונע בזבוז, עקב המינון המדויק, וחוסך נפח אחסון כתוצאה מהדבקה.

כינים

אמנם תופעת הכינים היא בעיה שנתית, אולם בקיץ היא גדולה יותר. אורך חיי הכינה הינו כ-30 יום, אך בתקופה זו היא מסוגלת להטיל כ-200 ביצים. ביצי הכינה אשר לא בקעו תוך 10 ימים, מתו. שאריות הביצים נשארות דבוקות לשיער ויכולות להישאר כך לתקופה של 6-8 חודשים. תוך פרק זמן של 7-9 ימים, לאחר הטלת הביצים, הן בוקעות ומתפתחת כינה קטנה אשר אינה מסוגלת להטיל ביצים. כינה זו עוברת עוד שני גלגולים בני 4-5 ימים, עד לשלב הבגרות בו היא יכולה להטיל ביצים. תהליך ההדבקה הוא אך ורק ממגע ישיר, הכינה אינה מסוגלת לקפוץ או לעוף.

ציפי טל, מנהלת מוצרי תרופות ללא מרשם בחברת מעבדות רפא, מעניקה עצות כיצד לטפל בתופעה:

למרות שהסיכוי להידבקות מהחלפת מסרקים או מברשות שיער הוא נמוך, חשוב שלכל בן משפחה יהיו מברשת ומסרק שיער נפרדים.

מומלץ לשלוח את הילדים לבית ספר עם שיער אסוף.

במידה והתגלו כינים או ביצי כינים בראש הילד, יש לבדוק גם את יתר בני המשפחה ולטפל בהתאם.

יש להחליף את המצעים והמגבות ולכבסם בטמפרטורה של מעל 60 מעלות. גם לאחר הטיפול, יש לבדוק את הראש לעיתים קרובות, כדי לוודא שאין הדבקות חוזרות וכן מומלץ לחזור על סירוק במסרק סמיך.

רצוי לאחסן תכשירים להשמדת כינים הרחק מהישג ידם של ילדים.

לדברי טל, כדאי לטפל בתופעת הכינים רק כאשר מאתרים כינים חיות על הראש: "במידה ומוצאים רק ביצים אין צורך בטיפול, אך מומלץ לבדוק את הראש במשך עשרת הימים העוקבים".

ישנן אפשרויות שונות לדרכי טיפול בכינים, המחולקות בעיקר לטיפול טבעי או תכשירים תרופתיים. ניתן לטפטף מאחורי האוזניים מספר טיפות שמן רוזמרין או לחילופין לרסס על השיער מעט מתרסיס דוחה כינים, תוך זהירות שהחומר לא יגיע לאזור העיניים. לדברי אילן שקד, רוקח ראשי בסופר פארם, "עדיין קיימת כיום העדפה ברורה לרכישה של מוצרים תרופתיים, אך יש נכונות הולכת וגדלה להתנסות בטיפול הטבעי, בעיקר מצד אלו החוששים מפגיעה בקרקפת כתוצאה מהחומר הפעיל של התרופות". עם זאת, מציין שקד, כי "הטיפול בתכשיר התרופתי הוא בעל אפקט ארוך טווח יותר מזה של מוצרים טבעיים, אשר מחייבים לעשות את הטיפול מספר פעמים עד למיגור הבעיה".

הקיץ בראייה טבעית

ההומיאופתית והרוקחת יהודית עמרה, יועצת בכירה, מבית BOIRON, מציגה טיפים לקיץ בריא וקל:

1. כדי למנוע הזעת יתר, מומלץ לשים בתיק דאודורנט שאינו מכיל אלומיניום.
2. בגדים רחבים העשויים כותנה יעזרו לתחושת אוורור.
3. חשוב להרבות בשתיית מים, אך להימנע משתיית מים קרים, כיוון שצריכתם גורמת לשינוי טמפרטורת הגוף - דבר העשוי להוביל לעליה בסיכון למחלות וזיהומים.
4. הרבו להתקלח ככל הניתן - העדיפו מים קרים המסייעים למחזור דם מהיר יותר.
5. נסו לנוח בשעות הצהריים.
6. המעיטו באכילת מזון חריף.
7. המעיטו באכילת מזון שומני הנחשב קשה לעיכול.
8. אכלו פירות עסיסיים.
9. להכנת משקה מרענן - דללו יוגורט במים והוסיפו מעט כמון ומלח.
10. שמירה על עור יבש מסייעת להימנע מהדבקות בפטריות, גם ברגליים.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת משפחה ובפורום התנהגות בריאותית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום