טיפ שבועי: תזונה בחג

(0)
לדרג

ניתן למזער את הנזק הקלורי של ארוחת ראש השנה. כך תהנו מהתבשילים האהובים מבלי לפגוע בגזרה

מאת: שירה נחושתן

ראש השנה מתקרב ומלווה בארוחת חג עמוסה בכל טוב ובשלל המאכלים המיוחדים והקינוחים המפתים, המעמידים את כוח הרצון שלנו בלחצים ובמבחנים קשים. ארוחת ראש השנה לא צריכה להיות דיאטטית, אבל גם לא חייבת להכיל 4,000 קלוריות.

ראשית יש לקחת בחשבון שירידה במשקל כמעט בלתי אפשרית בתקופה הזו, לכן מומלץ לקבוע למטרה שימור המשקל הקיים ולא ירידה במשקל. הימנעות טוטאלית מכל מעדני החג אינה אפשרית, לכן כדאי שנפנק עצמנו בתבשילים האהובים, אבל בכמויות מתונות ולא נשכח לשתות לפחות 10-12 כוסות מים במהלך היום ונימנע משתיית משקאות מתוקים. לעיתים אנחנו אוכלים כשאנחנו "רק" צמאים.

הנטייה "לצום" לפני ארוחה גדולה מביאה לכך שאנו אוכלים הרבה יותר קלוריות בארוחה עצמה. לכן יש להקפיד לא להגיע רעבים לארוחת החג ולאכול מאכלים קלים כמו יוגורט, ביצה קשה בתוספת סלט ירקות או מרק ירקות, לפני סעודת החג הגדולה ולהרבות באכילת ירקות חיים (ללא תוספת שמן) ומבושלים במהלך הארוחה. הירקות מקנים תחושת שובע לאורך זמן.

ארוחת החג יכולה להגיע בקלות ל-3,000 קלוריות. צילום: שאטרסטוק

להיות בתנועה

המשיכו לעסוק בפעילות גופנית וטיולים בתקופה זו. השפעתה הטובה של הפעילות הגופנית על הבריאות ועל ההרגשה הכללית תעזור בהפחתת רגשות שליליים, המלווים אנשים רבים בתקופת החגים, כמו מתח, דיכאון וחרדה. בנוסף, כדאי לעזור למארחת בהגשה ובפינוי הכלים, כך תנועו יותר ותאכלו הרבה פחות.

נחושתן מסבירה, כי ארוחת החג יכולה להגיע בקלות ל-3,000 וגם ל-4,000 קלוריות, אבל אפשר ליהנות מארוחה טעימה גם בפחות, אם נהיה מודעים לערך הקלורי ונאכל במידה. לדוגמא: תפוח (80 קלוריות) בדבש (20 קלוריות בכפית) ורימון מספיק רק לטעום בשביל המסורת (חצי רימון מכיל 70 קלוריות). על החלה אפשר לוותר או לאכול פרוסה דקה. גם לא חייבים לאכול עוגת דבש (200 קלוריות לפרוסה), כוס יין אדום מכילה 70 קלוריות ואילו כוס תירוש מכילה 160 קלוריות.

אכלו ירקות

ידוע כי 20 דקות מהביס הראשון לוקח לשדר ממרכז השובע שבמוח ולהודיענו כי אנו שבעים, לכן נסו להאריך ככל האפשר את זמן הארוחה, להניח את המזלג בין ביס לביס, לדבר ולשתות. למנה ראשונה בארוחת החג מומלץ לאכול הרבה ירקות. אפשר לאכול ירקות בכל צורה, באופן חופשי: מרק ירקות, אנטיפסטי, ירקות מאודים או מבושלים, סלטי ירקות שונים ומגוונים וכתוספות למנה העיקרית.

הירקות כמעט ולא מוסיפים קלוריות, אך הם משביעים ומוסיפים הרבה צבע, טעם וגיוון בארוחה. למנה העיקרית מומלץ לבחור במנה חלבונית אחת בלבד ולא בכל המנות, לדוגמא: דג או בקר רזה או עוף בצימוקים. שיטות הבישול העדיפות הן: גריל, אידוי, אפייה ובישול קדירה במקום טיגון וצלייה עם תוספת שמן או שומן. בכל צורות הבישול, מומלץ להשתמש בכמה שפחות שמן ורטבים מוכנים ולקבל טעמים עשירים מעשבי תיבול ותבלינים.

אל תרגישו "חוטאים" אם אכלתם יותר מידי , חשוב לחזור לשגרה המסודרת בהקדם ולשוב לארוחות המתוזמנות ולאכילה נכונה.

שירה נחושתן היא דיאטנית קלינית במרכז הרפואי זיו.


רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום