מדור טיפים מס' 85

(0)
לדרג

הנחיות לשתיית אלכוהול בסילבסטר בדרך בטוחה והמלצות להכנת חמין עם ערכים תזונתיים. כל הטיפים הדרושים - השבוע בדוקטורס

מאת: מערכת zap doctors
שתיית אלכוהול בסילבסטר

שתיית משקאות חריפים בקבוצה הייתה מאז ומעולם דרך מקובלת לחגוג, לבלות או להביע שמחה. לקראת חגיגות הסילבסטר שיתקיימו בעוד 6 ימים, כל מה שצריך לדעת לפני ששותים אלכוהול.

^^טיפים לשתיית אלכוהול נכונה:^^

אלכוהול הוא סוג של פחמימה בעלת מבנה ייחודי. גרם אחד של אלכוהול מכיל 7 קלוריות (לעומת 4 קלוריות בלבד שמכיל גרם אחד של פחמימה רגילה).

האלכוהול נספג יחסית מהר בגוף. מהקיבה עובר לזרם הדם ומשם ממשיך להתפשט לאיברים אחרים בגוף. ככל שהמשקה קר יותר, הוא ייספג לאט יותר בקיבה.

משקאות מוגזים נספגים מהר יותר מהמשקאות ה"חלקים".

נוכחות של שומן בקיבה מעכבת את ספיגת האלכוהול והמעבר לדם; זו הסיבה שנהוג להגיש בפאבים זיתים, פיצוחים או חטיפים מטוגנים; כך מאטים את קצב ההשתכרות.

שתייה מרובה עלולה לפגוע בתפקודי כבד, לגרום לעליית טריגליצרידים (שומנים בדם), להפרעה בפינוי תרופות מסוימות וכד'.

האלכוהול מתפשט מהדם גם אל המוח, שם הוא משפיע על ההתמצאות והאוריינטציה שלנו; כנראה שנרגיש תחושת ריחוף, כלומר נהיה מעט שיכורים.

האלכוהול הזורם בדם גורם להרחבת כלי הדם ולכן הפנים יראו סמוקות ונרגיש תחושת חום.

לשתיית יין אדום יש יתרונות בריאותיים שהוכחו מחקרית. תהליך התסיסה שעובר יין אדום יחד עם קליפות הענבים מאפשר מעבר נוגדי החמצון אל היין, שמסייעים בהפחתת הכולסטרול ומהווים גורם מגן מפני מחלות לב וכלי דם. תרכובות אלו לא ימצאו ביין הלבן, כי בתהליך ההתססה שלו אין מגע בין היין לקליפות.

למבוגרים מומלץ לשלב מנת אלכוהול (כוסית יין) בתפריט היומי. כאשר שותים כמות גדולה יותר, ההטבות הבריאותיות אינן תופסות יותר ועלול להיגרם נזק לכבד, לכלי הדם, ועודף של צריכת קלוריות.

ערכים קלוריים של מספר משקאות: כוסית (120 מ"ל) יין אדום או לבן - 80-100 קלוריות, כוסית יין מתוק - 174 קלוריות, בירה לבנה (330 מ"ל) - 135 קלוריות, כוסית ברנדי, ג'ין, וודקה או ויסקי (60 מ"ל) - 130-140 קלוריות, כוסית רום - 125 קלוריות, כוסית קטנה של ליקר (30 מ"ל) - 80-115 קלוריות.

ד"ר שלמה לוי הוא מנהל המרפאה להרזיה ושינוי אורח חיים בשיטת ד"ר לוי.

הכנה ואכילה נכונה של חמין

מנת חמין מכילה כ-300 קלוריות לכוס. בחמין ישנם כל אבות המזון: חלבונים, פחמימות ושומנים וקטניות. אמנם, מרכיבי התבשיל מזינים מאד, אך אי אפשר להתעלם מהקלוריות הרבות.

^^המלצות להכנת ואכילת חמין:^^

1. רצוי להנביט את הקטניות לפני הבישול. מנביטים בהשריה בצנצנת מלאה במים מכוסה במגבת נייר. ביום למחרת יש לשטוף את הקטניות ולהחזירן לצנצנת ללא מים (מידי פעם לשטוף את הקטניות והנבטים). בנביטה הזרע "מתעורר" מתרדמתו וזמינות הויטמינים והמינרלים שבו גדלה (כולל ויטמין C).

2. יש להשתמש בשמנים בריאים לבישול כגון: שמן זית ושמן קנולה.

3. חשוב לבחור נתח בשר עם מעט שומן (להשלים בבישול עם שמנים בריאים).

4. להרבות בשתיית מים בזמן הארוחה; השתייה עוזרת לסיבים שבאוכל לספוח מים ומונעת עצירויות. כמו כן, מים עוזרים בתהליכים מטבוליים רבים ובתהליך העיכול ולהרגשת שובע.

5. למלא את הצלחת פעם אחת בלבד.

6. באכילת חמין כדאי להוסיף אנזימי עיכול היכולים לעזור בהפחתת היווצרות גזים וחומציות יתר במערכת העיכול. האנזימים מפחיתים את תחושת המלאות והנפיחות אחרי ארוחות כבדות ועוזרים לספיגה יעילה יותר של הויטמינים והמינרלים מהארוחה.

דתיה יער היא דיאטנית בחברת טעם-טבע אלטמן, המשווקת את זימ-קל.

בואו לדבר על זה בפורום דיאטה, תזונה והשמנת יתר - בשיטת ד"ר לוי ובפורום תזונה קלינית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום