שבוע מודעות ארצי למניעת שבץ-מוחי

(0)
לדרג

רוצה לדעת מה הסיכון שלך ללקות בשבץ? כל המידע, כל הבדיקות, במסגרת שבוע המודעות, היה מודע - היה נכון

מאת: שלוש העמותות הפעילות בישראל בתחום מניעת שבץ מוחי (אירוע מוחי, במינוח הפופולארי) והטיפול בנפגעים ממנו, יוצאות בפעילות מרוכזת להגברת המודעות לגורמי הסיכון למחלה. במסגרת שבוע המודעות הארצי למניעת לשבץ מוחי, שייערך בין התאריכים 4 9 ביולי, יתקיימו ברחבי הארץ הרצאות בנושא לקהל הרחב, במסגרתן יערכו...
למה צריך להגביר את המודעות?

שבוע המודעות הארצי הוא מיזם משותף של עמותת נאמן- נפגעי אירוע מוחי , עילש"ם עמותה ישראלית למניעת שבץ מוחי, ועמותת נפגעי שבץ-מוחי ירושלים, בחסות חברתMSD ישראל. שבוע המודעות השנה מהווה נדבך חשוב בתוכנית פעולה כוללת אותה גיבשו עמותות השבץ, המבוססת על תוכנית הפעולה שאומצה בפרלמנט האירופאי. שבעת סעיפי תוכנית הפעולה הישראלית יובאו בקרוב לדיון בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת.
בישראל המודעות לשבץ מוחי ולגורמי הסיכון הינה נמוכה ביחס למודעות שיש לנושא בארצות הברית למשל, זאת על פי סקר חדש אשר חובר ע"י י דר' דוד טנה, פרופ' נתן בורנשטיין ודר' איבון שוומנטל (נוירולוגים מומחים לשבץ מוחי) ובוצע באמצעות מכון ברנדמן ומיועד לצאת לאור כמאמר בעיתון המקצועי "הרפואה".

תוכנית הפעולה דורשת להעלות את המודעות הכללית לנושא שבץ מוחי ויתר לחץ דם בישראל - ולהבטיח טיפול מונע מוכח. מחברי התוכנית מבקשים להתריע בפני מקבלי ההחלטות בתחום מדיניות הבריאות על העלות האמיתית של חוסר פעולה. התוכנית קוראת להעלות את המודעות של הקהילה הרפואית והציבור הכללי לגבי הקשר בין אירועים מוחיים ויתר לחץ דם ולקדם את היישום הקליני של הידע המדעי המוכח, על ידי יישום של הנחיות החברה ליתר לחץ דם באירופה ובישראל ואיגודי רופאים מקצועיים אחרים. העמותות מבקשות לעודד ולחזק את פעילותן של עמותות חולים ובני משפחותיהם ולשקול שיתופן בתהליכי קבלת ההחלטות.

נדבך מרכזי בתוכנית המוצעת למניעת שבץ מוחי הוא הבטחת הזמינות של טיפולים מונעים חדשים המיועדים לאלה הנמצאים בסיכון, תוך הקצאה מתאימה של משאבי הבריאות. תוכנית הפעולה דורשת ממקבלי ההחלטות לקבוע מטרות בריאות מציאותיות ומסגרת זמנים למימושם, בדרך להפחתת האירועים המוחיים ותוך מדידה שיטתית של ההתקדמות.

כמה זה מסוכן?

לדברי פרופ' נתן בורשטיין, מנהל המחלקה הנוירולוגית ומנהל יחידת שבץ-מוח במרכז הרפואי ע"ש סוראסקי בת"א: שבץ-מוחי הוא הגורם השלישי לתמותה בעולם המערבי - אחרי התקפי-לב וסרטן. שבץ מוח הוא גם גורם הנכות העיקרי במבוגרים.

לפי נתוני משרד הבריאות, 35% מהפטירות בישראל נובעות ממחלות לב, 29% מסרטן, 19% משבץ מוחי.
לפי נתוני משרד הבריאות בישראל מאלה העוברים שבץ-מוחי, כ- 10% נפטרים תוך מספר ימים, כאשר מתוך השורדים את השלב הראשון 30% נפטרים תוך שנה, 39% נזקקים לטיפול במוסד, ו- 50% נותרים נכים. ד"ר יצחק זקס, חבר הנהלת עמותת נפגעי שבץ מוח - ירושלים ונפגע שבץ מוחי בעצמו, מסביר כי אירוע מוחי הוא המחלה החמורה ביותר ביצירת מוגבלויות - המעמיסות מחיר כבד על החולה, משפחתו, והמערכת הציבורית והכלכלית.

"גורמי הסיכון העיקריים לשבץ מוחי הם יתר-לחץ-דם, כולסטרול גבוה, סוכרת ועישון", אומרת פנינה רוזנצוייג, מנכלי"ת עמותותת נאמן. "כמי שמכירים את תוצאות השבץ המוחי בין אם על בשרם שלהם ובין אם על קרוביהם - חשוב לנו לעודד את המניעה המוקדמת, המתחילה במודעות לגורמי הסיכון האלה". כמו כן, יש חשיבות קריטית להמשיך את הטיפול המשקם והמשמר מעבר לתקופת השיקום הקצרה והמוגבלת הניתנת כיום לחולים, אשר בסופה הם נעזבים לנפשם ללא כל גורם המסייע למשפחות להתמודד עם האסון הנורא שפקד אותם.
מוגבלות התפקוד והנכות מחד והעדר מסגרת חלופית לשמירה על איכות חייהם ובריאותם מאידך, מטילים על החולים ומשפחתם עול רגשי, כלכלי וחברתי כבדים מנשוא. רק טיפול מתמשך של אנשי מקצוע במרכזי פעילות שיקומית משמרת הכוללים טיפולים רפואיים שיקומיים וחברתיים ימנעו הידרדרות פיזית ונפשית של החולים ובני זוגם התומכים.

לחץ דם גבוה, לא רק התקפי לב

יתר לחץ דם (לחץ דם גבוה, במינוח הפופולארי) הוא גורם הסיכון מספר אחת לשבץ מוחי. המונח הזה מתאר לחץ דם גבוה באופן עקבי - אשר אינו מאובחן או אינו מטופל כראוי.

כאשר אין מטפלים בו, נחשפים דפנות כלי הדם ללחץ וטראומה, אשר עלולים לגרום להיווצרות הצרות העורקים וחסימה ע"י קרישי דם או לדימום תוך-מוחי.
הסברה המקובלת בציבור, מייחסת ללחץ הדם הגבוה את הגברת הסיכון להתקף לב. רק מעטים מודעים לסכנה עיקרית נוספת, בדמותו של השבץ המוחי. חלק ניכר ממקרי השבץ-מוחי מתרחשים דווקא במקרים שבהם יתר לחץ הדם קל עד בינוני בלבד.

פרופ' נתן בורנשטיין, מספר על מחקר חדש שפורסם לאחרונה בעיתון הרפואי היוקרתי "לאנסט", (מחקר ה- LIFE ), בו נמצא כי תרופה חדישה לטיפול ביתר לחץ דם, אוקסאאר, מפחיתה את הסיכון ללקות בשבץ מוחי. במחקר נכללו 9,000 חולים עם יתר לחץ דם והגדלה של שריר הלב, האופיינית ללחץ דם כזה. המחקר השווה בין אוקסאאר ובין התרופה הוותיקה יותר אתנולול, הנחשבת עד היום לסטנדרט ולקו הראשון בטיפול ביתר לחץ דם. אתנולול משווקת בארץ תחת השמות (נורמיטן , נורמלול ). במחקר נמצא כי חולים שטופלו בתרופה אוקסאאר נהנו מהפחתה של 25% בסיכון לשבץ מוחי. בעקבות מחקר זה פורסם מחקר נוסף באפריל השנה במגזין הרפואי היוקרתי :
"Journal of Human Hypertension" מחקר המתבסס על מחקר ה- LIFE ומציג אנליזה המפרטת כמה מקרי שבץ יוכלו להימנע באירופה על ידי שימוש באוקסאאר לעומת השימוש בתרופות רגילות אחרות לטיפול ביל"ד.

על פי האנליזה המוצגת במאמר נמצא כי (בהערכה שמרנית) יוכלו להימנע כ- 125,000 מקרי שבץ מוחי ראשון בתקופה של 5.5 שנים באירופה . בישראל ע"פי חישוב דומה ניתן למנוע כ- 3000 מקרים, וזאת מעבר למה שניתן להשיג מעצם הורדת לחץ הדם לכשעצמה.

בעקבות המחקר, אומר פרופ' נ. בורנשטיין התעורר דיון נרחב בסוגיית הטיפול המומלץ ביתר לחץ דם בכלל - ובחולים בסיכון גבוה לשבץ-מוחי בפרט. לדבריו, "כיום כבר ידוע כי חשוב להוריד את לחץ הדם כדי להגן מפני סיבוכים. כנראה שלאוקסאאר יתרונות מעבר להפחתת לחץ-הדם, בזכות מנגנון הפעולה הביולוגי הייחודי שלו ופעילותו כמגן על המוח".

כמו כן הופעל אתר מידע חדש לציבור, www.stroke.co.il הכולל מחשבון ייחודי המאפשר לכל אדם להעריך את רמת הסיכון בה הוא מצוי ללקות בשבץ מוחי.


בואו לדבר על כך בפורום שיקום לאחר אירוע מוחי

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום