סרוגייט: ועכשיו נעבור למיטה

(0)
לדרג

בעיות במיניות משפיעות על כל תחומי החיים. טיפול מעשי שכולל פגישות עם סרוגייט יכול לשפר את הביטחון העצמי ואת ההנאה מהמיניות

מאת: מערכת zap doctors

כאשר חושבים על טיפול פסיכולוגי או פסיכיאטרי, עולה לרוב תמונה של שני אנשים יושבים על כורסאות ומדברים, או לפחות אחד מהם מדבר. אולם, ישנם טיפולים שעובדים גם על הפן המעשי ומטרתם לסייע למטופל להתגבר על מכשולים בחדר המיטות. מדובר בטיפולי סרוגייט. "מגיעים גברים חסרי ניסיון מיני והפרעות זקפה ושפיכה מהירה, ונשים הסובלות מווגיניזמוס בעיקר, אך גם חסרות ניסיון מיני", מסבירה ד"ר רונית אלוני, מומחית לטיפול ושיקום מיני וטיפולי סרוגייט. "הטיפול כולל שיחות שבועיות עם מטפל מיני או מטפלת מינית המנחים את הטיפול (את המטופלים ואת הסרוגייט), ופגישות שבועיות עם הסרוגייט".

ד"ר אלוני מציינת כי הטיפול יכול לכלול כל מה שקורה בחיים בין בני זוג, החל מפגישות עיוורות, פגישות שונות לבילוי, ומפגשים אינטימיים הנערכים במרפאה באגף מיוחד. במפגשים אלה מונחים המטופלים להתנסות בסדרות של תרגילים השייכים לטכניקות בטיפול המיני.

ד"ר מרק רויטמן, פסיכיאטר, פסיכותרפיסט ומטפל מיני, אומר כי אמנם הטיפול מתמקד במיניות, מתן מידע, הפרחת מיתוסים ופחדים לא מבוססים, אך ההתייחסות לא טכנית. "לכל אדם יש את ההיסטוריה שלו והאופי שלו - וההדרכה מותאמת לכל אחד ולא זהה בין שני מטופלים", הוא מסביר.

בושה ופחד מאינטימיות

"מספר הנשים שפונות לטיפול נמוך משמעותית ממספר הגברים, אבל יש מגמה של גידול", אומר ד"ר רויטמן. "הטיפול מורכב מסדרה של תרגילים שכוללים היכרות עם הגוף, עיסוי ארוטי, רזי משחק מקדים". לדבריו, המפגש תמיד מהנה. המטופל לא עומד במבחנים מפחידים שדמיין לעצמו תמיד ושבגללם נמנע ממימוש עצמי בתחום זה. "הוא לומד להתייחס למין כחוויה קלה ונעימה ולא כמו למבחן או כיבוש יעד מבוצר. בהדרגה, הקשר, כמו במציאות מחוץ לטיפול, מתקדם ליחסי מין. במפגשים אלה המטופל לומד לענג את בת זוגו במיטה בדרכים שונות וגם ליהנות בעצמו", מסביר ד"ר רויטמן. "כאשר המטופל והמטפל מרגישים שהמטרה הושגה, הטיפול עובר לשלב הבא. המטופל עושה את הצעדים הדרושים כדי להכיר בת זוג מחוץ למסגרת הטיפולית. כל אותו זמן הוא ממשיך להיפגש עם המטפל כדי לדון בהתקדמות, לשפר מיומנויות חיזור ולשמור על הקשר עם בת הזוג האמיתית. כאשר הוא מרגיש שכל מטרותיו הושגו, הטיפול מסתיים".

כאמור, אנשים מגיעים עקב חוסר ניסיון מיני ובעיות שונות, אולם ד"ר אלוני מציינת: "בנוסף לכך מגיעים אנשים שקיים אצלם בלבול בקשר לאוריינטציה המינית שלהם, ומגיעים אנשים עם נכות מולדת שמעולם לא חוו את המיניות שלהם, או אחרים שנעשו נכים ולא יודעים אם יוכלו להגשים את המיניות שלהם". ד"ר רויטמן מוסיף: "רוב הפונים הם גברים צעירים בשנות העשרים והשלושים. הם נראים טוב, מצליחים בעבודה ובלימודים. הקושי שלהם הוא ביצירת קשר עם נשים, התחושה שהם חסרי ניסיון ולא יודעים איך מתקרבים לאישה, איך הופכים קשר ידידותי לקשר אינטימי. קיים אצלם פחד שלא ידעו מה לעשות 'ברגע האמת'. לכולם תחושה שהם 'איחרו את הרכבת', וזה הולך להתגלות לכול. זה מלווה בתחושה משתקת של בושה. ככל שעובר יותר זמן, תחושת הבושה מתחזקת. הם נאלצים לתמרן, להתחמק מנשים שמגלות עניין, או אפילו מחזרות אחריהם באגרסיביות. בדרך כלל יש להם הרבה טלפונים של בנות, שקיבלו מהקרובים והחברים, אבל הם לא מתקשרים בתירוצים שונים".

ד"ר רויטמן מציין כי בשנים האחרונות גובר הזרם של נשים צעירות, שכמו גברים, פוחדות שיגלו שהן בתולות. "יש כאלו שמצליחות לשחק כל כך טוב, שכולם מסביב חושבים שיש להן חיי מין מגוונים".

מפתחים קשר

ד"ר אלוני אומרת כי משך זמן הטיפול משתנה, אולם חשוב לדעת שהטיפול לא מתחיל ומסתיים בטיפול הסרוגייט. הטיפול מתחיל עם מטפל מיני, ובשלב מסוים מצטרף הסרוגייט לטיפול בהמלצת המטפל, ואז הטיפול נמשך בדרך כלל בין 10 ל-20 מפגשים. לדבריה, "הצלחה בטיפול היא כשהסימפטום שבגללו הגיעו לטיפול נעלם בטיפול הסרוגייט, ואז נשאר להעביר את הנלמד לחיים הפרטיים, וזה שלב נוסף בטיפול שקשה להעריך את משכו. שלב זה מתקיים רק בין המטפל המיני והמטופל כבר לאחר הפרדה מהסרוגייט". ד"ר רויטמן מוסיף כי טיפול נמשך מספר חודשים, תלוי בסוג הבעיה. למשל, טיפול בשפיכה מהירה ובווגיניזמוס נמשכים יותר זמן מטיפול בחוסר ניסיון.

ד"ר רויטמן מדגיש: "הצלחה בטיפול משחררת אנרגיות עצומות ומחזירה את הביטחון העצמי. תחושת הערך העצמי של האדם עולה פלאים, הישגיו בחיים מקבלים בשבילו טעם אמיתי במקום מראית עין, כפי שזה היה לפני הטיפול, וחשוב לציין כי אחוזי ההצלחה בטיפול מאוד גבוהים".

הפעלת טכניקות טיפוליות

כאמור, טיפול סרוגייט כולל בין השאר יחסי מין מלאים, וישנם אנשים שמתייחסים למהות הקשר בין המטפל והמטופל כבעייתית. "בטיפול סרוגייט יש הגיון טיפולי ומטרה טיפולית לכל מפגש", אומרת ד"ר אלוני. "אין כאן מפגשים לצורך סיפוק מיני או הנאה, המטפל קובע מה יהיה במפגש ולא הפונים. זהו טיפול לכל דבר ועניין. מדובר בהפעלת טכניקות טיפוליות לכל אורך הדרך שמתורגלות במסגרות טיפוליות ושיקומיות".

ד"ר רויטמן מתייחס להשוואה בין סרוגייט לזנות: "המטרות, הגישה החינוכית-טיפולית, הנפשות הפועלות והמקצועיות של המטפל והסרוגייט לא משאירים מקום להשוואה. אם המוטיבציה של הזונה היא לקחת כסף, לסיים כמה שיותר מהר את המפגש ולעזוב או לסלק את הלקוח, לעיתים תוך השפלתו וגרימת נזק נפשי עמוק, בטיפול סרוגייט כל ההדרכות והפגישות נעשות כדי להעלות את הערך העצמי, ללמד, להחזיר ביטחון, לשקם את המטופל לקראת פעילות מינית עצמאית".

נשאלת השאלה, מיהו האדם שיכול להיות סרוגייט ולטפל באופן כה אינטימי במטופלים? "מטפלים ומטפלות שנמשכים לעבודה הזאת יכולים להיות מרקע שונה", מסביר ד"ר רויטמן. "מתקבלים לעבודה אנשים רגישים לזולת, אחראים, אינטליגנטיים, כאלה שחוץ מרווח מרגישים בצורך לתת ולעזור, אנשים שבשבילם הצלחת הטיפול היא גם סיפוק אישי ברמה עמוקה". ד"ר אלוני מוסיפה: "הם חייבים להיות לא נשואים, בוגרים נפשית ובעלי ניסיון בקשרים משמעותיים, בעלי ניסיון מיני וכאלו שמרגישים נוח עם המיניות של עצמם". הסרוגייטים עוברים קורס בן 40 שעות הכולל סדנאות וחומר תיאורטי. בנוסף, הם עוברים אבחון אישיותי חיצוני ואובייקטיבי לשלול הפרעות אישיות. הסרוגייטים מקבלים הדרכה קבועה לקראת כל פגישה טיפולית שלהם לאורך כל משך עבודתם".

השקעה כספית גדולה

לאלו מכם שמתעניינים בסדרת הטיפולים, חשוב לציין שמדובר בעסק יקר. טיפולים עם מטפל מיני או מטפלת מינית נעים בין 350 ל-550 ש"ח לפגישה, וטיפולי סרוגייט עולים 1,400-1,200 ש"ח לפגישה. ד"ר אלוני מסבירה: "העלויות הגבוהות הן בשל הצורך במקום מתאים ובשל הצורך לנהל מערכת תומכת אדמיניסטרטיבית המקיימת את כללי האתיקה, למשל העובדה שאין קשר ישיר בין הסרוגייט למטופלים, כדי שבסיום הטיפול לא יימשך הקשר. יש צורך במזכירות 24 שעות ביממה כדי לקבל הודעות ולערוך שינויים גם של הרגע האחרון. מטבע הדברים, מפגשים עם סרוגייט מתקיימים גם בסופי שבוע וגם בלילות - אלו שעות עבודה יקרות של חברי הצוות". עוד היא מוסיפה, כי העלויות גבוהות גם בשל הביטוחים המכסים את הסרוגייט והמטופלים ובשל מערכת משפטית שתומכת בטיפול בכל מקרה (כל מטופל חותם על חוזה המחייב שמירה על כללי האתיקה). כמו כן, מתקיימות שעות הדרכה רבות מעבר למה שמתקיים בכל מרפאה אחרת. ד"ר רויטמן מסכם ואומר: "קשה לחשוב על השקעה חד פעמית בצמיחה אישית יותר כדאית מהשקעה זאת".

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום הפרעה בתפקוד המיני
פורום טיפול מיני בנשים
פורום סקסולוגיה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום