חוסר חשק מיני: גם אצל גברים נשואים

(0)
לדרג

התפיסה הרווחת היא שהגבר תמיד רוצה סקס. בפועל, המציאות קצת שונה והגיע הזמן לדבר על זה. לעתים, דווקא הגבר "מייבש" את בת הזוג שנותרת בלתי מסופקת

מאת: מתי וינברג

בדיחות על הנשים שמתלוננות כי כואב להן הראש - והגברים שלא מפסיקים לשלוח ידיים, מבוססות על מיתוס שגוי ונעדר אחיזה במציאות. הגבר הישראלי הוא לא חרמן שרוצה כל היום סקס; והאישה הישראלית היא לא פריג'ידית שרק מחפשת תירוצים להתחמק - ומקלפת אותו מעליה.

התנאים החברתיים הקיימים כיום מאפשרים לשבור את המיתוס ולהישיר מבט אל המציאות, בה במערכות יחסים רבות, ארוכות שנים, המצב דווקא הפוך: האישה רוצה - והגבר לא; האישה יוזמת - והגבר מתחמק; האישה מנסה - והגבר מסרב לשתף פעולה.

עד לא מזמן, רובנו הנחנו כי לגבר צורך כמעט אובססיבי במין וכי הוא רוצה את זה, בכל רגע ובכל מצב רוח. השיח עכשיו משתנה; העובדה שהדברים שונים נחשפת סוף סוף ומדוברת - אחרי שטושטשה שנים רבות, במהלכן המצבים בהם הגבר "פחות בעניין" כלל לא דוברו.

חוסר חשק מיני (אילוסטרציה)
חוסר חשק מיני (אילוסטרציה)

אז מה קרה, שפתאום מדברים על זה?

האקלים החברתי מאפשר את השיח שמתקיים היום. השינוי במעמד האישה והתפיסה הליברלית, המתייחסת לאישה כגורם בעל צרכים וחשקים, שזכאי לסיפוק מיני ולמילוי צרכיו, מאפשרים לנושא לצוף. התפיסה השמרנית שגרמה לאישה להתבייש בחשק המיני שלה והתפיסה לפיה נשים מיניות הן מופקרות, חלפו למרבה המזל מהעולם, במגזרים רבים. האישה כיום פתוחה יותר ומודעת יותר, משוחררת יותר ומחוברת לעצמה. האישה תופסת עצמה כשווה במעמדה לגבר - ולא מתביישת לדרוש ולממש את רצונותיה ולעמוד על קבלת "מה שמגיע לה". כל אלה מובילים לשינוי איטי והדרגתי ביחס האישה לסקס - ומאפשרים למה שלא דובר בעבר, או דובר רק בין ארבעה קירות, לעלות לדיון גם בקרב הציבור הרחב.

מה קורה לסקס במערכות יחסים ארוכות?

כמובן שלא ניתן לעשות הכללה. קיימים כל מיני סוגים של מערכות יחסים זוגיות, שמתפתחות בכל מיני כיוונים. אבל בהרבה מאד מערכות יחסים, הסקס משתנה עם השנים - והזמן שחולף. את הריגוש, הלהט והתשוקה הבלתי פוסקים של השנים הראשונות, מחליפה אינטימיות מנומנמת; עם הזמן, אם לא שומרים על הגחלת ולא מתחזקים את הזוגיות, האינטימיות נעלמת - וישנם לא מעט זוגות שכמעט לא מקיימים יחסי מין. יש כאלה שמקיימים יחסי מין אחת לתקופה, כדי "לסמן וי"; ואחרים נמנעים מכך לגמרי. עלולות לחלוף שנים רבות ללא מגע מיני בכלל.

סקס בין בני זוג הוא בסיס חשוב ומשמעותי, בכל מערכת זוגית - והיעדרו משפיע לרעה על בני הזוג ועל הקשר ביניהם. ללא יחסי קרבה ואינטימיות, יש כרסום מתמשך בתשתיות הזוגיות. אם יש מצב בו אחד מבני הזוג רוצה, מנסה ויוזם קרבה ובן הזוג מתרחק, היוזם חש פגוע, כועס, ממורמר ובודד. הפער בין בני הזוג גדל, הניכור מתגבר - ויש כאלה שילכו לחפש ריגושים, חום והכלה מחוץ לבית. יש כאלה שמתמודדים עם המצב בבגידות - סטוצים ורומנים. אחרים מתמכרים לפורנו; ויש גברים רבים שפונים לנערות ליווי - ושם לאו דווקא מקיימים יחסי מין, אלא רבים מהם מגיעים פשוט לדבר, לזכות בחום, אהבה והכלה - ולמלא את הצרכים שמולאו בעבר בקשר הזוגי.

מהם הגורמים לירידה בחשק המיני של הגבר?

קיים מגוון גדול של גורמים שמובילים למצב זה. אנשים שחיים יחד, משך שנים רבות, עוברים תהליכים שפוגעים במרקם הזוגי - וללא השקעה ועבודה ממושכת ואינטנסיבית, על היבטים שונים של הקשר, קשה לשרוד את מה שהזמן, השגרה וקצב החיים המודרניים מעוללים לזוגיות. הקשר הזוגי נשחק; בת הזוג הופכת למובנת מאליה ונוכחותה פחות מרגשת; הזמן והחיים המשותפים פוגעים במשיכה המינית; השגרה פוגעת באינטימיות; הלחצים של החיים המודרניים משפיעים מאד, הן על התקשורת והן על יחסי המין, שתדירותם ואיכותם הולכת ופוחתת.

כשבני הזוג טרודים ועסוקים, רצים ממקום למקום, שורדים את היום-יום ומגיעים למיטה בערב, סחוטים ומרוקנים, קשה להם מאד לחשוב על סקס. תלאות היום יום, הלחץ בעבודה, הציפיות של הבוס והלחץ והדאגה הכלכליים - כל אלה מוכחים כפוגעים בחשק המיני. גם הילדים בבית והחיים שמתרכזים סביבם והדאגה להם, משבשת את היחסים בין בני הזוג, שנדחקים לפינה. לכל אלה מתווספות בעיות בריאות שמתעוררות עם השנים, דיכאון שגברים רבים חווים, בעיות בתפקוד המיני שמתעוררות אצל חלקם - ושכיחותן עולה עם הגיל; וירידה ברמות הטסטוסטרון, שרמתו יורדת בכל שנה ב-5%-7%.

חוסר חשק מיני (אילוסטרציה)
חוסר חשק מיני (אילוסטרציה)

נשמע מייאש!

המציאות אכן לא קלה, אבל למרבה המזל ניתן לטפל במצב - ולשנות את רוע הגזירה. רבים מניחים כי זהו הגורל הבלתי נמנע של כל מערכת יחסים זוגית וכי היא נדונה מראש למציאות כזו, בחלוף השנים. זה פשוט לא נכון! זו נבואה שמגשימה את עצמה - וחבל שאנשים משלימים עם זה ומקבלים את זה בהכנעה, כי בהחלט אפשר אחרת.

במצב דברים שכזה, בני הזוג צריכים להכיר בבעיה - ולפנות לטיפול וקבלת עזרה. כל תהליך הבראה יתחיל בהצפה של הדברים, בהכרה בנסיבות - ובהודאה במציאות. לרוב הנשים הן שאוזרות אומץ ומציפות את הסוגיה. הגברים מתמודדים עם טענות הנשים בדרכים שונות: חלקם הגדול, למרות השינוי באקלים החברתי, מסרבים להכיר בבעיה - ומתרצים את המצב בשלל תירוצים, כגון: מצב בריאותי, לחץ בעבודה, חוסר זמן, עומס, דאגות, עייפות ועוד; אחרים מאשימים את האישה; ויש מעטים שמודים במתרחש - ומתגייסים לטפל במצב. גם לא כל הנשים מודות בכך שיש בעיה - וחלק מהן פשוט משלימות עם המצב ולא מחפשות עזרה ופתרון. חבל, כי יש פתרון - וטיפול זוגי מתאים יכול בהחלט לשפר את המצב.

כיצד טיפול זוגי יסייע לשינוי המצב?

המומחה שיטפל בבני הזוג יבחן את המורכבות של המצב - ויתייחס לכל ההיבטים של הקשר הזוגי.

טיפול זוגי יכלול פגישות זוגיות ואישיות, בהן "יקולפו" - שכבה אחר שכבה - השכבות העוטפות את נפשם של כל אחד מבני הזוג; ויובן כל המתרחש בליבם ומוחם. וכך, יפותחו מנגנונים ושיטות לתרגול, בעזרתם יוכלו בני הזוג לשפר את התקשורת ביניהם. לאחר שייחשפו שורשי הבעיה - והיא תובן היטב, ניתן יהיה להסיר את הקלקולים ולבנות מחדש את האמון והאינטימיות, לעורר אהבה ותשוקה ולהחזיר עטרה ליושנה.

מתי וינברג הוא יועץ ומטפל זוגי ואישי

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors.

בואו לדבר על זה בפורום משפחה וזוגיות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום