אלנבי 40: התמכרות למין?

(0)
לדרג
תוכן מקודם

ההתמכרות למין נעשתה שכיחה יותר בעידן האינטרנט. איפה עובר הגבול בין "נורמלי" ל"דרוש טיפול"? ומדוע מקרה אלנבי 40 משקף את המצב הבעייתי בחברה שלנו?

סקסולוג ויועץ מיני
077-2306838 (מספר מקשר)

המידע הזמין באינטרנט, ברשתות החברתיות ובסרטונים ביוטיוב הופך את תופעת ההתמכרות למין לתופעה רחבה יותר משהייתה בעבר. הקלות בה ניתן לצלם סרטונים ולהעלות אותם לרשת; האפשרות לחדור לפרטיות הכי אינטימית של כל אדם, דרך מצלמת המחשב (ברשותו של האדם); הקבוצות שמתגבשות כ"חברים וירטואליים" לאותו עניין משותף - כל אלה מעידים על עולם וירטואלי מציצני ופרוץ לחלוטין. אין ספק כי המדיה המינית חיה ובועטת יותר מתמיד.

מהי התמכרות מינית?

מיניות היא חלק מהחיים, ומגע מיני-סקס הם חלק אינטגרלי מחייינו, אך כאשר אדם מרגיש כי המיניות מנהלת אותו בתחומים שונים בחייו , זה הופך להיות המרכז של חייו גם בעבודה, הרי אז מדובר בהתמכרות למין. התמכרות למין משבשת חיים, אם בכל רגע פנוי עסוקים בה. הגבול בין הנאה רציפה לבין חוסר יכולת לתפקד הוא גבול דק, אך בכל זאת קיים.

אפשר לצפות בפורנו ולאונן, אך השאלה היא אם מסתפקים בפעם ביום, או עושים זאת בכל הזדמנות באובססיביות.

היכן עובר הגבול בין הנורמלי לבין אובססיבי- ומכור?

בדרך כלל, גברים מאוננים פעם ביום; אם גבר מאונן שלוש פעמים ביום, זה כבר יכול להעיד על קיומה של בעיה. בניגוד להתמכרויות אחרות, שיש תגובות פיזיות אשר מאששות את ההתמכרות, כגון: נזקי עישון, נזקי סמים או אלכוהול וכדומה, הרי שכאן ההתמכרות היא הנאה - ולכן לא נראה סימנים פיזיים שליליים שלה.

ההתמכרות היא כביכול חיובית: יש שחרור של מתח, רגיעה רגשית מקומית, אך המחיר שמשלם המכור למין הוא מחיר נפשי וגם מחיר זוגי. כמובן שלכך מצטרף ההיבט של פגיעה בעבודה או בלימודים וניהול שגרתי של מהלך היום.

מהם המאפיינים הבולטים של המכורים למין?

המאפיינים של המכור למין יכולים להתקיים כולם, או חלקם: החלפה מרובה של בני זוג, לשם הגיוון והריגוש; צפייה מרובה בפורנו; ואוננות במקביל. צריכת שירותי מין מוגברת. למעשה, המכור למין יתקשה לנהל קשר אישי רומנטי ותתרחש בחייו פגיעה משמעותית - באפשרות לעבוד ובתפקוד היומיומי; זאת, בעקבות עיסוק בלתי פוסק בתכנים מיניים.

התמכרות למין (אילוסטרציה צילום: shutterstock(
התמכרות למין (אילוסטרציה צילום: shutterstock(

מהי ההתמכרות המינית הכי נפוצה?

ההתמכרות הכי נפוצה היא צפייה בסרטי פורנו באינטרנט-אוננות מוגברת וצריכת שירותי מין.

מי עלול להתמכר לסקס?

הסיכון להתמכרות למין קיים על כל פני הרצף הגילאי, מכיוון שהוא תולדה של מצוקה נפשית כלשהי. היום, בעקבות האינטרנט והמדיה המציצנית, יש יותר חבר'ה צעירים שמתמכרים לאוננות, בעקבות צפייה בפורנו. הנטייה להתמכר למין נמצאת יותר אצל גברים.

מה מקור ההתמכרות למין?

ללא כל ספק, מדובר בבעיה רגשית שאינה מטופלת - ולכן היא פורצת בדרך זו. ייתכן גם עבר טראומתי מיני סוג של פגיעה מינית, הבעיה העיקרית בהתמכרות כי היא פרוגרסיבית, משמע: הולכת ומשתלטת בהדרגתיות יותר ויותר על חיי המכור, על מחשבותיו, תודעתו ופעילותו היום יומית, עד כדי שיתוק חיי היום יום שלו.

מדוע האינטרנט תורם להתגברות בעיית ההתמכרות?

מלבד זמינות החומרים הפורנוגרפיים ברשת, יש גישה למציצנות בלתי פוסקת. כיום, המכורים למין כבר לא מסתפקים בסרטי פורנו "מלאכותיים"; הם רוצים את זה אמיתי וטבעי. צריכת הסרטונים ה"חיים' רק עולה. רבים מצלמים את עצמם או אחרים באקט מיני ב-live ומעלים את זה לרשת. זהו מקור גדול לצפייה בפורנו אמיתי, ללא אפקטים וללא במאי.

התמכרות למין (אילוסטרציה צילום: shutterstock(
התמכרות למין (אילוסטרציה צילום: shutterstock(

מדוע זה רע?

המציצנות האינטימית הזו ושלל הסרטונים ברשת גורמת לחברה שלנו לטשטש את הגבול בין הנכון והראוי, לבין הבלתי מוסרי ויתכן כי אפילו בלתי חוקי (ראו מקרה אלנבי 40).

המוסר פינה את מקומו ללגיטימציה של הסביבה, לראות את ה"דבר האמיתי", כאילו הם צופים בפורנו ואפילו לצלם את זה ולהעלות לרשת, בלי להתעכב על חוקיות ועל מוסר ומבלי להגיש עזרה לבחורה.

המרחק קצר מאוד בין מה שמועלה לרשת לבין הצפייה הממושכת בכך.

כיצד ניתן לטפל בהתמכרות במין?

בשונה מהתמכרויות אחרות, בהן המטרה היא לגמול את האדם לחלוטין מהשימוש בחומר או מההתנהגות, כאשר מדובר בהתמכרות למין, הגמילה ממין אינה מוחלטת - אין מטרה להפוך את האדם לנזיר מיחסי מין. כלומר, יחסי מין הם התנהגות בריאה ורצויה, כאשר היא מתקיימת "במידה", לצד קיום של יחסים בינאישיים, אהבה ואינטימיות וללא פגיעה בחיי היומיום. בדרך כלל, טיפול בהתמכרות למין ייעשה על ידי איש מקצוע, תוך שילוב של טכניקות קוגניטיביות התנהגותיות, טיפול בטראומה מוקדמת (אם יש כזו) ולעיתים גם טיפול תרופתי, באמצעות תרופות המורידות את הדחף המיני.

מתי מכורים למין מכירים בבעיה ופונים לעזרה?

האנשים הפונים לעזרה חשים כי ההתמכרות פוגעת להם בזוגיות או ביצירת קשר זוגי או באיכות חייהם, באופן כללי. הרבה פעמים הפנייה לטיפול ולקבלת עזרה מגיעה מבת הזוג, מכיוון שהיא חשה כי לבן זוגה יש בעיה והיא זו שדוחפת אותו לטיפול.

האם המכורים למין מתביישים לפנות לטיפול?

היום בגלל הפתיחות המינית, קודם מגששים, אם זה בפורומים או בשיחת טלפון עם סקסולוג/מטפל מיני, ומבררים איך זה מוגדר, האם זה תקין או לא, האם זו סטיה.

מהו הטיפול?

הטיפול כולל שיחות, בהן אנחנו מבררים את המקור לבעיה, מנסים לפתח מנגנוני שליטה ולהבין מה מושך את המטופל למקום הזה של התמכרות למין? העבודה העיקרית היא על הסימפטומים, שבעקבותיה המטופל חש רגיעה ושחרור. האחריות לשליטה מועברת למטופל; אורך הטיפול נע, בדרך כלל, בין שלושה חודשים לבין שנה, תלוי במקרה.

מהי השורה התחתונה?

התמכרות למין היא אמנם לא מחלה, אך היא הרסנית מאוד לטווח הארוך ומשלמים בה מחיר נפשי כבד ולכן חשוב לטפל בה.

חמדה גיורא היא עובדת סוציאלית, מנהלת מכון לטיפול מיני. התמחות בהתמכרויות למין.

סייעה בהכנת הכתבה: רון שגב פינקלמן, כתבת zap doctors.

בואו לדבר על זה בפורום סקסולוגיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום