ערמונית מוגדלת: תופעה מטרידה

(18)
לדרג

תסמיני ערמונית מוגדלת כוללים הפרעות במתן שתן ופגיעה בתפקוד המיני. עד כה לא נמצא טיפול מונע לתופעה, אך ניתן לטפל בתסמינים באמצעות טיפול תרופתי או כירורגי

מאת: יפעת נחמני, כתבת doctors

לגבר שלוש בלוטות מין, אחת מהן היא הערמונית אשר לשמה נקשרת בעיה כאובה: ערמונית מוגדלת שפירה. ערמונית מוגדלת אינה מהווה בעיה בפני עצמה - גברים רבים מתנהלים עם ערמונית מוגדלת והם כלל לא מודעים לה עד להופעת התסמינים. כשהתסמינים מופיעים מדובר בתופעה מטרידה אשר במקרים רבים פוגעת באיכות החיים.

פרופ' יוזה חן מנהל מרפאה לבריאות מינית, מחלקה אורולוגית במרכז רפואי תל-אביב-יפו, מסביר: "ההפרעות עליהן מתלוננים גברים הסובלים מתופעת ערמונית מוגדלת קשורות, בד"כ, למערכת השתן התחתונה. למעשה, כ-25% מגברים בגילאי 50-40 סובלים מהפרעות במתן שתן בעקבות ערמונית מוגדלת. אחוז הסובלים מן התופעה עולה ככל שעולה הגיל, כך שבגילאי 60-50 מעל 30% מהגברים מתלוננים על קשיים במתן שתן ומעל גיל 70 סובלים כ-70%.

ערמונית מוגדלת
ערמונית מוגדלת

פגיעה באיכות החיים

לדברי פרופ' חן, "גברים הסובלים מתופעת ערמונית מוגדלת וחסימת מוצא השלפוחית עלולים לסבול גם מתסמינים איריטטיביים (מלשון גירוי), המתבטאים בדחיפות ותכיפות במתן שתן, כאבים בעת מתן שתן וקושי לשלוט על מתן שתן".

אלא שיש צד נוסף לבעית ערמונית מוגדלת והוא הפרעות בתפקוד מיני. הפרעות אלה אופייניות לגברים באותם גילאים ואצל כמה מהגברים עם הפרעות בהשתנה. גם כאן השכיחות עולה ומחמירה עם הגיל. "ההסבר הפיזיולוגי אינו ברור דיו", אומר פרופ' חן. "התיאוריות גורסות שיש שילוב של מספר גורמים המשפיעים על מתן שתן ועל תפקוד מיני. למעשה, התברר שפגיעה אחת קשורה לפגיעה השנייה וברוב המקרים הן יופיעו ביחד או סמוך זו לזו.

טיפול תרופתי במקום ניתוח

"על פי מידע שבידנו נכון להיום", מסביר פרופ' חן, "לא נמצא טיפול מונע, לפחות לא במתכונת קלינית. אולם, יתכן שנטילת אבץ מסוגלת להקטין את הופעת התסמינים, אך אין הוכחה מדעית חד משמעית לסברה זו. האפשרויות הקיימות בפני מי שסובל מהתסמינים של ערמונית מוגדלת הן טיפול תרופתי או כירורגי. כאשר במקרים מסוימים (2%-5%), תיתכן החמרה בתפקוד המיני אצל חולים שעוברים טיפול כירורגי בעקבות ערמונית מוגדלת".

כיום הטיפולים התרופתים המוצעים הינם טובים מאי פעם ומראים תוצאות טובות מאוד. "זה התחיל כבר בשנות ה-70", מספר פרופ' חן. "כאשר ניסו להימנע מניתוחים. ד"ר מקרו קיין - רופא ישראלי השתמש בתרופות החוסמות קולטני אלפא בשלפוחית, מה שהסתמן כמהפכה אמיתית בטיפול בתופעת ערמונית מוגדלת. מסתבר שהקולטנים השונים הקיימים בערמונית ובשריר השלפוחית אחראים על התכווצות והרפיית השריר במוצא השלפוחית, כאשר אלה נחסמים מתאפשרת התכווצות מצד אחד והרפיה טובה יותר מהצד השני, כך שאדם מטיל שתן בקלות יתר. מאז אותה תגלית יצאו מהדורות רבות של תרופות חוסמי אלפא שנתנו מענה מדויק יותר לבעיית הטלת שתן, וכך נמנע מכ-70% מהגברים הסובלים מתופעת ערמונית מוגדלת הצורך לעבור ניתוח".

יש לציין כי ניתן לטפל בערמונית מוגדלת גם באמצעות תרופת מרשם ממקור צמחי (פרמיקסון), זהו מיצוי טבעי מפרי צמח הדקל הננסי. התרופה בעלת יעילות קלינית מוכחת, דבר הבא לידי ביטוי בהקטנה של בלוטת הערמונית ובהקלה על הסימפטומים השונים. בנוסף, יש לה אפקט אנטי-דלקתי.

תופעות לוואי לטיפול התרופתי

אחת מתופעות הלוואי לטיפול התרופתי היא שפיכה אחורית של הזרע. "זהו מצב בו הזרע נכנס לשלפוחית השתן במקום לצאת קדימה דרך הפין", מסביר פרופ' חן. "הדבר מתרחש משום שהתרופות גורמות לפתיחת צוואר השלפוחית ואז לזרע 'נוח יותר' להיכנס לשלפוחית השתן. המצב הזה קורה גם בניתוח".

תרופות מקבוצת חוסמי אלפא יכולות לגרום לירידה בלחץ הדם ואנשים המטופלים בתרופות להורדת לחץ הדם עלולים להיות חשופים לירידה יתרה של לחץ הדם ולסיכון חיים בשל כך. כמו-כן, התרופות עלולות לפגוע באיכות ובכמות הזרע ובירידה בחשק המיני, דבר שבדרך כלל אינו קורה למי שעובר תהליך כירורגי". יש לציין כי פרמיקסון אינה משפיעה על התפקוד המיני.

פתרונות כירורגיים

יש מצבים שאין מנוס מניתוח, מצבים בהם התרופות אינן יעילות או עובדות חלקית בלבד ואז יכולים להופיע סיבוכים של ערמונית מוגדלת כמו עצירת שתן או הרחבה של מערכת השתן העליונה הגורמת לאי ספיקה כיליתית, זיהומים בדרכי השתן או דימומים במערכת השתן, מצבים בהם המנעות מניתוח עלולה לסכן את חייהם של המטופלים. כאמור, חשוב לציין כי ברוב המקרים ניתן לשלוט על המצב באמצעות מתן תרופות.

כיום אפשר לבחור בין ניתוח פתוח לבין ניתוח סגור המתבצע דרך איבר המין באמצעות סכין חשמלית פנימית, או בקרני הלייזר ושיטות נוספות המפשטות את ההליך הכירורגי ומאפשרות למנותח לחזור לשגרה באופן מהיר.

כאמור, לפני שבוחרים בפעולה כירורגית כדאי לנסות דרכי טיפול פשוטות יותר.

בואו לדבר על זה בפורום ערמונית (פרוסטטה) מוגדלת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום