על א-סימטריה בשדיים ועל גוף האדם (והאשה)

(4)
לדרג

גוף האדם אינו בנוי באופן סימטרי ועובר תדיר שינויים - תופעה זו לא פוסחת גם על החזה הנשי

מאת: מערכת zap doctors
בקרב 20% מהנשים בעולם המערבי קיים חוסר שוויון בגודל ובצורת השד.

כוח המשיכה - גורם לצניחה איטית של מעטפת העור של השד ושל תוכן השד. הצניחה מתבטאת בשינוי מיקום הפטמה אצל נערות הפטמה היא גבוהה ונמצאת מעל הקפל התת שדי (הקפל הנמצא בגבול התחתון של השד). עם השנים הפטמה צונחת באיטיות אצל רוב הנשים עד גובה הקפל התת שדי ולעיתים גם מתחת אליו.

היחס בין רקמת השומן לרקמת השד משתנה-מדובר בתהליך טבעי שבמהלכו, באופן הדרגתי, השד הופך משד של אישה צעירה עם הרבה רקמת שד, לשד של אישה מבוגרת עם מעט רקמת שד והרבה רקמת שומן.

הריון - במהלך תקופת ההריון, המערכת ההורמונלית עוברת תהליכים הורמונלים קיצוניים והגוף משתנה לגמרי. כפי שההריון משפיע על הגוף, כך הוא משפיע על רקמת השד שעוברת תהליך של שגשוג- השדיים הופכים בהדרגה לגדולים ותפוחים ומעטפת העור של השד נמתחת מאוד. לאחר הלידה, מתקיים תהליך של התכווצות, אך השדיים לא תמיד חוזרים לאותו הגודל.
הנקה - ההנקה יוצרת תהליך מחזורי של גודש גדול בשד, במהלכו מידי יום השד מתמלא בחלב ומתרוקן. לתהליך זה השפעה על צורתו של השד.
עלייה וירידה במשקל - תופעת ההשמנה היא הרעה החולה של העולם המערבי. נשים רבות נמצאות תחת משטר דיאטה רצחני. כאשר נשים מפחיתות ממשקלן בזמן הדיאטה, ולא שומרות על משקלן הנמוך לאורך זמן, חוזר גופן להכיל אחוזי שומן גבוהים מאלו שהיו בתקופה שלפני הדיאטה. האישה יורדת במשקל, מאבדת מסת שריר, עולה במשקל ושוב צוברת שומן רב בגופה. כאשר לא מקפידים על דיאטה מאוזנת וכושר גופני, משפיע הדבר על צורת השד.

נשים רבות נתקלות בתופעות אלו במהלך חייהן: השדיים משנים צורתם ונוצר מצב בו שד אחד שונה בגודלו ובצורתו מהשד השני. תופעה זו נורמלית ובחלק מהמצבים השדיים חוזרים לגודל ולצורה שאפיינו אותם בעבר.
לעומת זאת, 5% מהנשים בעולם המערבי סובלות מתופעת הא- סימטרייה באופן בולט לעין וניתן להבחין בה גם כשהאישה לובשת בגד צמוד והדוק. א- סימטרייה בדרגה קיצונית מסוג זה ניתנת לפתרון רק על ידי התערבות כירורגית.

ד"ר מאיר כהן, מומחה לכירורגיה פלסטית ואסתטית, שופך אור על התופעה שמטרידה לא מעט נערות בגיל ההתבגרות ומשבשת את אורח חייהן התקין. ערנות ומודעות לתופעה, בקרב הנערות ואמותיהן, הם המפתח לפתרון הרפואי, שישים קץ לסבלן ויאפשר להן לחיות חיים רגילים, כמו כולן.

מהם הגורמים לתופעה של א- סימטרייה בשדיים?

ישנם שני סוגים של א סימטרייה בשדיים: הסוג הראשון והקל יחסית הם שני שדיים בגדלים שונים אך ברמת התפתחות תקינה והסוג השני והקשה נקרא 'תסמונת פולנד'. בתסמונת זו יש חוסר התפתחות במחצית הגוף, הכוללת גם את השד ואת שרירי החזה ולעיתים היא מלווה בפגמים בהתפתחות הזרוע".

האם מדובר במום תורשתי?

"טרם נעשה מחקר מדעי בנושא, כך שאיני יכול לקבוע בוודאות מהם הגורמים ל'תסמונת פולנד'. למיטב ידיעתי לא מדובר בתופעה גנטית העוברת בתורשה ולא זכור לי מקרה שבו גם האם וגם הבת סובלות מהתסמונת. במרבית המקרים מדובר בתקלה בהתפתחות העובר במהלך ההריון".

באיזה גיל ניתן להבחין בוודאות בתופעה? ומה ניתן לעשות?

"לא ניתן לאבחן מום זה לפני גיל ההתבגרות, הגיל בו השדיים מתחילים להתפתח.
חשוב לדעת כי במרבית המקרים ההתפתחות המינית אינה סימטרית. יש מקרים בהם בצד אחד מתפתח שד תקין ואילו בצד השני מתפתח רק ניצן שד, שבהדרגה מתפתח באופן תקין, עד שלבסוף נוצר שוויון בין שני השדיים.
מנגד, בשדיים הסובלים מא- סימטרייה כתוצאה מבעיה בהתפתחות, לא ייווצר שוויון גם בתום גיל ההתבגרות ולפיכך יש מקום לפנות לטיפול רפואי ולתקן את העיוות. שבהם.
אני ממליץ לכל נערה שמבחינה במשהו חריג בשדיים שלה לפנות למעקב רפואי אצל רופא פלסטיקאי מומחה, המסוגל לאבחן בבעיה התפתחותית מסוג זה כבר בגיל צעיר".

מהן הדרכים לטיפול בתופעה?
"אך ורק ניתוח".

באיזה גיל מומלץ לעבור ניתוח?

"ניתן לאבחן את המום כבר בגיל 14. בטרם ניגשים לניתוח יש לבחון עד כמה התופעה מפריעה לנערה מבחינה חברתית.
בגילאים אלו הנערות לא תמיד משתפות את אמותיהן במה שעובר עליהן ולכן על האמהות להיות ערניות, לשים לב לשינויים בהתנהגות הנערה ולפנות לייעוץ מקצועי בעת הצורך. ברגע שהבעיה הופכת למשמעותית ויש לה השלכות פסיכולוגיות-נפשיות על הנערה ורופא מומחה קובע כי תהליך ההתפתחות הטבעי לא יביא לשיווין בין השדיים, אין טעם לחכות וכדאי לפנות לניתוח. אם הנערה נולדה עם פגם מולד בהתפתחות השד, זו לא תופעה שתיעלם מעצמה כשיחלוף גיל ההתבגרות. זו תופעה שמצדיקה התערבות כירורגית והחל מגיל 16 ניתן לנתח. אני פונה לאמהות שיגלו ערנות, יעודדו ויסבירו לבנותיהם שמדובר בתופעה שניתן לפתור אותה בגיל הנכון. אני ממליץ לנערות, שסובלות ממצוקה ומבוכה גדולה, המשפיעה על הלבוש שלהן ועל חיי החברה שלהן, לא לחכות ולעבור את הניתוח ברגע שהרופא מאשר זאת. רצוי מאוד לעבור את הניתוח לפני תחילת השירות הצבאי, הדורש רחצה במקלחות משותפות, פעילות המעוררת חרדה רבה בקרב בנות הסובלות מהתופעה".

כיצד מתבצע הניתוח בפועל?

"הניתוח הוא פשוט יחסית וכולל החדרה של שקית סיליקון דרך חתך קטן בקפל התת שדי. השתל מונח בין שריר החזה לשד.
אני ממליץ על ניתוח חד שלבי באמצעות שתל אנטומי, המשמש גם כמותחן רקמות וגם כשתל קבוע. BECKER 35 הוא שתל חדשני בעל פרופיל אנטומי, המורכב מתמיסת מי מלח פיזיולוגית וריפוד של סיליקון. מדובר בשתל אנטומי, בצורתו הטבעית של השד, המעניק תחושה של מרקם שד טבעי.
במהלך הניתוח מוחדר השתל לחזה, מוזרקת לשתל תמיסת מי מלח ועם סיום תהליך המילוי, כאשר הגודל וצורת השד מגיעים לממדים הרצויים ובהתאמה סימטרית ואסתטית לשד השני, שולף הרופא את השסתום מתוך השתל. בכך מסתיים התהליך והשתל הופך להיות שתל קבוע.
כאשר מדובר בנערה צעירה שעוברת ניתוח, יתרונו של השתל האנטומי בכך שהוא יכול ללוות אותה לאורך כל השינויים שעובר השד במהלך החיים (השפעת כוח המשיכה, תהליך התבגרות, דיאטות ותהליכים הורמונליים קיצוניים המשפיעים על צורת השד).
כך למעשה, ניתן לשנות את גודל השדיים לאורך השנים וללוות את הנערה לכל אורך תקופות חייה. את השתל, המורכב מתמיסת מי מלח, ניתן להגדיל ולהקטין לפי בחירת הנערה. את השסתום ניתן להשאיר בשד במשך מספר שנים והוא אינו גורם לנזק כלשהו. כשהנערה מחליטה שהשד הגיע לתוצאה המושלמת, מוציאים את השסתום".

בואו לדבר על כך בפורום כירורגיה פלסטית
ובפורום כירורגיה פלסטית ואסתטית

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום