קטרקט: כשהראייה מזדקנת

(11)
לדרג
תוכן מקודם

פגשתם ברחוב חבר ותיק ובקושי זיהיתם אותו? ייתכן שאתם סובלים מקטרקט עכירות של עדשת העין, המתפתחת בגיל מבוגר. ניתוח פשוט, ותחזרו לעצמכם

רופא עיניים ,מומחה למחלות עיניים
077-9971623 (מספר מקשר)

רואים רחוק, רואים שקוף. כ-40% מהאנשים מעל גיל 60 יפתחו קטרקט, תופעה המתבטאת בעכירות של עדשת העין ובהתפתחות של הפרעות ראייה, העלולות להחמיר עד כדי עיוורון. הטיפול היחיד בקטרקט הוא ניתוח, במהלכו מושתלות עדשות תוך-עיניות במקום העדשה העכורה. הניתוח הנפוץ והיעיל, הנעשה בטכנולוגיה חדישה, מאפשר התמודדות מוצלחת עם התופעה. במאמר זה נעסוק בהרחבה בגורמים להיווצרות קטרקט ובטיפול באמצעות ניתוח.

מהו קטרקט?

קטרקט הינו מצב בו העדשה הטבעית של העין נעכרת (הופכת ללא שקופה). הכוונה לעדשה טבעית, הקיימת בעין ונושאת המאפיינים הבאים: עגולה, קוטרה כ-11 מ"מ ועובייה כ-4 מ"מ. העדשה נמצאת מאחורי האישון. תפקידה של העדשה הוא לרכז את קרני האור המוקרנות מהחפץ בו אנו מתבוננים והנכנסות לעין - לנקודה אחת על הרשתית. כך אמורה להתקבל תמונה ברורה במח. ניתן להמשיל את מבנה העין למבנה של מצלמה קלאסית, בה קיימת עדשה הנמצאת מאחורי הצמצם (האישון במקרה שלנו), ותפקידה לרכז את קרני האור על הפילם (הרשתית).

קטרקט. צילום: שאטרסטוק

מהם הגורמים לקטרקט?

בדרך כלל התופעה מתרחשת בגיל מבוגר, כחלק משינויים הקשורים בגיל. הקטרקט נפוץ יותר לאחר גיל 70, אם כי בשנים האחרונות, הקטרקט החל להופיע בשכיחות גוברת גם בגילאים מוקדמים יותר (55-60) - ואיננו יודעים את הסיבות לכך. הגיל הינו גורם מרכזי ומשפיע בהופעת קטרקט, שהוא מעין תהליך טבעי שקורה עם הגיל לחלק מהאוכלוסייה; הדבר דומה, למשל, לתהליך של הופעת שיער שיבה, או ההזדקקות למשקפי קריאה לאחר גיל מסוים. גם כאן, התהליך מתקדם בהדרגה. ככל שהוא מתקדם - כך פוחתת הראייה. קטרקט הינו הסיבה המובילה לאיבוד ראייה בעולם; ואם המצב לא מטופל, האדם יאבד באופן הדרגתי את יכולתו לראות. עשרות מיליונים של אנשים בארצות העולם השלישי עיוורים בגלל קטרקט. גורמים נוספים לקטרקט, אם כי נפוצים הרבה פחות הם קטרקט מולד, קטרקט על רקע חבלה בעין, או קטרקט לאחר טיפול ממושך בסטרואידים.

מהם התסמינים של קטרקט?

תהליך ההתעכרות של העדשה הוא תהליך אטי והדרגתי אשר בשלביו הראשוניים, העשויים להימשך שנים, לא מרגישים שינוי בראייה. עם הזמן, מרגיש המטופל שינויים ביכולת הראייה ותופעות "משונות" הקשורות אליה. למשל, ירידה בראייה, לעתים בעין אחת; שיפור הראייה לקרוב, עד כדי אפשרות הסרת משקפי קריאה; צורך תכוף להחליף משקפיים בשל שינוי במספרים ועוד. עם הזמן, הראייה הולכת ומתערפלת עד כדי עיוורון ממשי - כמו במצבים של קטרקט בשל. במקרים רבים, כאשר התהליך מתרחש בעיקר בעין אחת, אין כל תסמינים ורק בדיקה אקראית (כמו למשל בדיקת ראייה לחידוש רישיון נהיגה, בדיקת משקפיים אצל אופטומטריסט או כיסוי מקרי של העין הטובה), תוביל לחשיפת הבעיה.

כיצד מאבחנים קטרקט?

בבדיקה על ידי רופא עיניים הכוללת הרחבה של האישונים, בדיקה של עצב הראייה הרשתית ולחץ תוך עיני. במקרים של קושי בהתאמת משקפיים, יכול האופטומטריסט בבדיקה יסודית לעלות על הבעיה.

מהו הטיפול בקטרקט?

הטיפול היחיד הקיים שנים רבות הינו טיפול כירורגי: ניתוח קטרקט. הטיפול מתבצע כאשר ישנה ירידה משמעותית בראייה, שלא ניתנת לתיקון מספק על ידי משקפיים. ירידה כזו גורמת להפרעות תפקודיות, ובהן קושי בקריאה, קושי בצפייה במסך מחשב או טלוויזיה, קושי בנהיגה (הרבה פעמים בשלבים הראשונים, ישנן הפרעות בנהיגת לילה), תחושת סנוור ועוד. כיום, בניגוד לעבר, כבר במצב זה מבצעים ניתוח. בעבר היו מחכים לעיוורון ולקטרקט בשל - וזאת משום שהשיטות הניתוחיות לא היו מפותחות, ואחוזי הסיבוכים היו גבוהים. אולם, כיום, נוכח קיומן של שיטות ניתוחיות מתקדמות ויעילות, מטפלים בעניין עוד הרבה קודם.

ניתוח בהרדמה מקומית. צילום: שאטרסטוק

מהו ניתוח קטרקט? מה הניתוח כולל?

זהו ניתוח הנערך ברוב המקרים בהרדמה מקומית ונמשך כחצי שעה או פחות (למעט ההכנות). במקרים מסובכים, הניתוח עלול להימשך יותר זמן. במהלך הניתוח, מוציאים את העדשה הטבעית של העין שנעשתה עכורה, ומשתילים במקומה עדשה חדשה, העשויה מחומר פלסטי המכונה "עדשה תוך עינית". לשם כך, נעשה שימוש במכשיר מיוחד, המבוסס על גלים על-קוליים, המפורר לפירורים קטנים את הקטרקט, ובו בזמן, שואב אותם. בצורה כזו, ניתן לבצע את הניתוח דרך חתכים זעירים. טכניקה זו נקראת פאקואמולסיפיקציה ("פאקו"). דרך חתכים אלו, המבוצעים לרוב באמצעות מיקרו-להבים כירורגיים, גם משתילים את העדשות התוך עיניות. עדשות אלה גמישות ומתקפלות בצורה שמאפשרת להזריק אותן דרך חתך מיניאטורי בעין. העדשות מוזרקות, מקופלות - וברגע כניסתן לתוך העין, הן מתפרסות למלוא גודלן. לאחרונה ניתן גם להסתייע בלייזר מיוחד ומתוחכם.

מהם המאפיינים של העדשות התוך עיניות? איזה סוגי עדשות קיימים?

העדשות התוך עיניות הסטנדרטיות הינן בעלות פוקוס אחד (מונופוקליות) ומאפשרות ראייה טובה למרחק מסוים. לשם ראייה טובה למרחקים אחרים יש צורר להשתמש במשקפיים. בשנים האחרונות, הטכנולוגיה החדישה מאפשרת להשתמש בעדשות מיוחדות, הנקראות עדשות פרימיום. עדשות אלה, היקרות מהעדשות הסטנדרטיות ולא מתאימות לכל אחד, מאפשרות לראות טוב ללא עזרת משקפיים, ברוב שעות היום, לרחוק ולקרוב, או לרחוק ולמרחק ביניים. מדובר על עדשות ביפוקליות (מולטיפוקליות). עדשות פרימיום נוספות נקראות עדשות טוריות (עדשה המכילה צילינדר) אשר למעשה באות לנצל את ניתוח הקטרקט, כדי לתקן ליקוי ראייה שהיה קיים תמיד בעין המנותח, ללא קשר לקטרקט. מדובר בליקוי ראייה המכונה "אסטיגמטיזם", שהסובלים ממנו רואים ראייה לא מפוקסת, לכל מרחק. האדם הסובל מליקוי זה מרכיב בדרך כלל משקפיים עם צילינדר. השתלת עדשות טוריות מסייעת להפחתה משמעותית של הצילינדר, ומשפרת את איכות הראייה במקרים המתאימים. העדשות הטוריות האלה מיוצרות בהזמנה מיוחדת לפי מאפייני העין הספציפית - ולכן הינן יקרות יותר.

ד"ר משה מלכין הוא רופא עיניים, מומחה לניתוחי קטרקט מתקדמים וקטרקט בלייזר

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום