שימו עין: מחלות עיניים בילדים

(0)
לדרג
תוכן מקודם

כ-20% מהילדים בישראל סובלים מבעיות עיניים, שחלקן לא מאותרות בזמן. היעדר מעקב מספק אחרי התפתחות העיניים בילדים, עלול לגרום נזק בלתי הפיך

רופא עיניים ,מומחה למחלות עיניים
077-2317081 (מספר מקשר)

בגיל הילדות, חשוב ביותר לבצע בדיקות ראייה ולעקוב אחרי בריאות העיניים. כ-20% מהילדים בישראל סובלים מבעיות עיניים, שחלקן אינן מאותרות בזמן. המדינה וקופות החולים הפקידו את המלאכה החשובה בידיהן של תחנות טיפת חלב.

שם לא ניתן, באמצעים שלהם, לאבחן חלק לא קטן מבעיות עיניים וראייה, שאיתורן והטיפול בהן בשלב מוקדם - קריטי. מכאן, שהאחריות על בריאות העיניים של ילדינו מוטלת עלינו: ההורים. איזה בדיקות עיניים יש לבצע בילדים? באיזה גיל? ומדוע חשוב שהן תבוצענה רק על ידי מומחה לרפואת עיניים בילדים?

מהן בעיות הראייה הנפוצות בקרב ילדים?

פזילה, עין עצלה וליקויי ראייה, לרבות קוצר ראייה - קושי בראיית חפצים במרחק, כשהראייה לקרוב תקינה, רוחק ראייה - קושי בראיית חפצים קרובים, כשהראייה לרחוק יותר תקינה; וצילינדר - עיוות בקרנית הפוגע בראייה.

כיצד ניתן לזהות בעיות אלה בקרב ילדים?

ישנם כמה סימנים המעידים על בעיות ראייה בקרב ילדים; וכשחלק מהם מופיעים, יש לבדוק את מערכת הראייה ואת בריאות העיניים של הילדים. אולם, בחלק מהמצבים אין ביטוי לבעיות הראייה, אם בשל כך שהילד לא מתנהג באופן חריג; או בשל היותו קטן מכדי להעביר מסר לגבי עובדת היותו מתקשה בראייה.

לכן, בכל העולם המערבי קבוע סטנדרט של מעקב אחרי מערכות הראייה של הילדים - ויש המלצה ברורה וחד משמעית, לבצע בדיקות ראייה בילדים בגיל שנה, בגיל שלוש ובגיל חמש. למרבה הצער, הרבה מההורים בישראל אינם מכירים המלצה זו.

גם הורים מסורים, המטפלים בילד שלהם ומקפידים על שגרת חיסונים, על שגרת ביקורים סדירה בתחנת טיפת חלב ועומדים בקשר הדוק עם רופא ילדים, לא יודעים שהם מחסירים מהילד בדיקות מעקב חשובות מאין כמותן - ומופתעים כשהם שומעים על הצורך בבדיקות עיניים בתדירות כזו בגילאים כאלה.

מדוע זה קורה? למה הורים מעורבים ומסורים אינם מכירים את הדרישה הבסיסית הזו למעקב עיניים, כבר מגיל שנה?

כנראה שהעובדה שהמדינה וקופות החולים אינן ערוכות לתת מענה לעניין זה גורמת לאי הקפדה - על הצורך במעקב עיניים שיגרתי. בדיקות תקינות הראייה של ילדים חייבות להיעשות על ידי רופאי עיניים ילדים. בישראל - בוודאי באזורי הפריפריה - אין מספיק רופאי עיניים לילדים.

המדינה הטילה את האחריות על טיפות החלב, שם מבצעים בדיקות ראייה פחות מעמיקות. גם אם צוות התחנות מאוד משתדל, אין ביכולתו לספק את הנדרש, לשם ביצוע בדיקות מתאימות. הבדיקות הללו אמורות לאתר ילדים עם חשד לבעיות ראייה - ולהפנותם לגורם מטפל. בפועל, מדובר במסננת גדולה, שבין נקביה מחליקים לא מעט מקרים.

פעמים רבות מדי, אם הילד איננו סובל מבעיה מאוד אקוטית וקריטית, בעיה בולטת שקל לזהותה, אז הוא נופל בין הכיסאות - בעיית הראייה איננה מאותרת והילד נותר ללא טיפול.

עובדה זו כואבת במיוחד, משום שפעמים רבות, היעדר הטיפול במועד המוקדם האפשרי - ודחיית הטיפול לשלב מאוחר, משמעה גזר דין קשה מאוד לבריאות העין ותקינות מערכת הראייה. רבות מבעיות הראייה בילדות יוכלו להיות מטופלות, רק אם תאותרנה ותטופלנה בזמן; במערך הקיים כיום, רבות מבעיות הראייה פשוט אינן מאותרות. כשההורים מגלים שיש בעיה, זה כבר מאוחר מדי.

מדוע כה חשוב הטיפול המוקדם?

ראשית, משום שבעיות ראייה פוגעות בהתפתחות של הילד - וגם מזיקות לו מבחינה תפקודית, רגשית וחברתית.

שנית, משום שברבות מבעיות הראייה והעיניים בילדים, יש אפשרות לטפל תוך זמן מוגבל. ישנו חלון הזדמנויות צר, שחשוב לפעול במסגרתו - ואם הוא נסגר, הנזק שנגרם לעין נשאר לצמיתות. כך, למשל, במקרים של עין עצלה. זהו מצב בו הילד סובל מפגיעה בחדות הראייה. הבעיה הגורמת לפגיעה איננה בעין, אלא במוח: האזור במוח האחראי על חדות הראייה איננו מתפקד כראוי ולמרות שהעין בריאה ותקינה, אין חדות ראייה מספקת.

הרבה מצבים גורמים לעין עצלה - ואם הם אינם מטופלים בזמן, אז מאחרים את הרכבת. עין עצלה ניתנת לשיקום רק עד גיל תשע. כלומר: ניתן להציל את הראייה של הילד רק אם בעיית הראייה תאותר לפני גיל תשע; אחרת, מאוחר מדי - ואי אפשר יהיה לטפל בבעיה.

בעיות ראייה מסוגים שונים גורמים להתפתחות עין עצלה. המוח, שמקבל תשדורת שונה משתי העיניים, מפסיק "להקשיב" ולעבד את המידע מהעין "הבעייתית" (כל בעיה שהיא); ועם הזמן, משתמש בה פחות - ופועל רק עם עין אחת.

אנחנו רוצים למנוע מהמצב הזה להתרחש. לשם כך, יש לאתר בזמן את בעיית הראייה ולטפל בה. אם איתור הבעיה נעשה כבר אחרי שהעין הפכה עצלה, יש לטפל בעין העצלה - ולחזק את פעילות המוח באזור שלא התפתח בצורה מליאה. את זה ניתן לעשות רק בגיל צעיר, כשאזורי הראייה במוח עדין מצויים בהתפתחות.

מה ניתן לעשות כדי להימנע מהמצב הזה?

ראשית, מבינים את חשיבות ביצוע מעקב ראייה ועיניים אצל ילדים: כולם חייבים להיבדק בגילאי שנה, שלוש וחמש. אם מאותרת בעיה או חשד לבעיה, המעקב יהיה תכוף יותר - ויש להישמע להוראות הרופא.

שנית, לא מסתפקים בבדיקות השגרה בטיפות החלב - ופונים אך ורק לרופאי עיניים מומחים לילדים.

שלישית, עוקבים אחרי סימנים מחשידים וערים להתנהגות הילד. אם ההתנהגות נושאת מאפיינים המהווים נורות אזהרה לבעיית ראייהאפשרית, פונים לאבחון בהקדם.

מדוע חשוב שהבדיקות ייעשו על ידי רופא עיניים מומחה לילדים?

בדיקות עיניים לילדים שונות מאוד מבדיקות עיניים למבוגרים. מעבר לכך שילדים אינם משתפים פעולה כמו מבוגר, ומעבר לכך שנדרשת סבלנות רבה וגישה מתאימה, כדי לבדוק אותם, הבדיקות המבוצעות שונות, מורכבות וארוכות יותר.

רופא עיניים מומחה לילדים יודע בדיוק מה יש לבדוק וכיצד, שם דגש על היכולות השונות של הילדים, על שלבי ההתפתחות של העיניים ומערכת הראייה ועל המאפיינים שניתן לבדוק, בהתאם לגיל הילד. רופא עיניים שאיננו מומחה ספציפית לילדים - לא אומן לבדוק בדיקות מסוימות ולכן לפגוע בבריאות הילד.

יותר מכך, ילד שעובר בדיקה שלא על ידי רופא עיניים מומחה לילדים נמצא בסיכון: הוריו בטוחים שהוא "מכוסה" ומשלים את עצמם שהם יכולים לישון בשקט, בזמן שלמעשה הם לא ערכו את הבדיקה הנחוצה ויכול מאוד להיות שקיימת בעיית ראייה שפוספסה.

מהם הסימנים שעלולים להצביע על קיומה של בעיית ראייה בילדים?

צפייה בטלוויזיה מקרוב, גירוד העין, תלונות על כאבי ראש, בחילות וסחרחורות, התקרבות ללוח, עצימת עין אחת, הטיית הראש לכל מיני כיוונים, קירוב חפצים לעיניים בזמן משחק, העדפת מיקוד מבט לרחוק, א-סימטריה בגודל האישונים של הילד, מצמוץ ועוד. ושוב, חשוב להדגיש שגם ללא סימנים אלה, חשובות בדיקות השגרה והמעקב. גם אם נדמה להורים שהילד רואה היטב, יש להפנותו לבדיקת עיניים וראייה בגילאים המומלצים - אצל רופא עיניים מומחה לילדים.

ד"ר בנימין שלו הוא מומחה לרפואת עיניים בילדים ובמבוגרים

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors

בואו לדבר על זה בפורום ניתוחי עפעפיים.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום