הסרת משקפיים בלייזר: כשהמנתח הופך למנותח

(1)
לדרג

רופאי עיניים רבים מסירים בעצמם משקפיים בניתוח - או מנתחים את בני משפחתם מדרגה ראשונה. בעקבות מחקר מקיף: ראיון בגובה העיניים, עם רופאי העיניים שהסירו את המשקפיים. צרכנות רפואית

בית רופאים
053-7932277 (מספר מקשר)

אומרים כי הדרך הטובה ביותר להפגין אמון במוצר שלך - היא לצרוך אותו בעצמך. במקרה של ניתוחי הסרת משקפיים בלייזר, בקרב רופאי עיניים ובני משפחותיהם, נראה כי הדבר הפך לעניין שבשגרה.

מחקר שפורסם בכתב העתCATARACT REFRACTIVE SURGERY JOURNAL בספטמבר 2015, מגלה כי 2,441 רופאי עיניים עברו בעצמם ניתוח להסרת משקפיים, בעשור האחרון; וכ-90% מהם ניתחו בני משפחה מדרגה ראשונה. זהו מחקר של איגוד הרופאים האירופאי והאמריקאי לרפואת עיניים והרופא שיזם וניהל אותו הוא ד"ר ג'ייסון ברינטון ממיזורי (ארה"ב).
ההתקדמות הטכנולוגית משפרת את התוצאות ואחוזי ההצלחה. צילום: thinkstock

ההתקדמות הטכנולוגית משפרת את התוצאות ואחוזי ההצלחה. צילום: thinkstock

האם אין כל סיכון בניתוח לייזר בעין?

אם בעבר היו כאלה שהטילו ספק בהשפעות הניתוח, היום כבר הוכח שמדובר בניתוח קל יחסית עם התאוששות קצרה ואחוזי הצלחה גבוהים מאוד. ההתקדמות הטכנולוגית המתמשכת משפרת אף היא את תוצאות הניתוח ואחוזי ההצלחה בו גבוהים.

מה שמקטין למינימום את הסיכון בניתוח הוא בדיקת ההתאמה המקיפה שעוברים המטופלים לפני הניתוח. הבדיקה כוללת את נתוני העין, הראייה, ההיסטוריה הרפואית הקשורה בעיניים ובעיות פיזיולוגיות של העיניים, כמו כן, התחשבות בנתונים של גיל, מצב בריאות כללי ,העיסוק ואורח החיים של המטופל. אבחון מקדים והתאמה מלאה הם ערובה להצלחת הטיפול.

עם זאת, יש לציין כי 30% מהאוכלוסייה, אינם מתאימים לניתוח הסרת משקפיים בלייזר ובמקרים אלה לא מנתחים או שנעזרים בפתרונות ניתוחיים אחרים להסרת המשקפיים כמו למשל השתלת עדשות תוך עיניות.

"אחרי שבחנתי מאות מטופלים החלטתי לעבור את הניתוח בעצמי"

ד"ר רן שטיין, רופא עיניים, שהרכיב עדשות מגע מגיל 15 ופיתח בהן תלות כמעט מוחלטת מודה שחשש לעבור את הניתוח: "תמיד פחדתי שמשהו יסתבך והראייה שלי תיפגע".

ד"ר שטיין מספר מה שינה את דעתו: "אחרי שנה וחצי של עבודה ב"עיניים", אחרי שבדקתי מאות מנותחים, עקבתי אחרי קצב ההחלמה שלהם - ובחנתי את תוצאות הניתוח שעברו, ההחלטה לעבור את הניתוח היתה קלה. מאז הניתוח, איכות חיי השתפרה מאוד. אני רואה מעולה. למעשה, שכחתי שהיו לי פעם עדשות. לפעמים, לפני השינה אני עוד אומר לעצמי: 'רגע, צריך להוריד עדשות'... או: בבוקר אני קם ולפעמים נבהל - שלא הורדתי אותן בלילה. הראייה הפכה להיות משהו טבעי, שלא דורש תחזוקה כמו בעבר".

ד"ר שטיין מסכם: "מעבר לנוחות האישית - אני מאמין שהניתוח עזר לי להיות רופא טוב יותר".

"אני רץ מרתון בלי לדאוג למשקפיים"

ד"ר אריה מרקוביץ', אחראי תחום השתלות הקרנית ומרפאת הקרנית והמחלות החיצוניות של העין, בבית החולים "קפלן" ומנתח בכיר במרכז הרפואי "עיניים", חשש לבצע את הניתוח ואחרי שבע שנים החליט לבצעו. אשתו חששה מההשלכות שיהיו לניתוח על הקריירה שלו - אבל עד מהרה התברר שמדובר בשיפור עצום באיכות החיים.

ד"ר מרקוביץ' מספר: "אשתי חששה שאני מסכן את המקצוע שלי. היא חשבה שאם אני רואה עם משקפיים - אז זה מספיק טוב. עם זאת, הייתי תלוי במשקפיים. למשל: כשרצתי מרתון התעסקתי באדים על המשקפיים או צעקתי שלא ישפריצו עלי מים. זה מאוד הפריע לי כי יש כל הזמן דאגה. ופתאום שום דבר לא מפריע לי - וזה נהדר".

"הניתוח שיפר את עבודתי כרופא עיניים"

ד"ר יצחק אייזנמן נפרד גם הוא מהמשקפיים לפני 13 שנים ומספר: "רציתי מאוד להסיר משקפיים, משום שבמקום שאני עובד בו - אני רואה מדי יום את האושר של המטופלים, שהסירו משקפיים. גם אני רציתי להיות חופשי ממשקפיים. כרופא, לאחר שנים - ראיתי שיש הצלחות רבות, בתחום של הסרת משקפיים, והרגשתי מספיק בטוח - לעבור את הטיפול בעצמי".

ד"ר אייזנמן מוסיף: "אני מברך על היום בו החלטתי להסיר משקפיים. אני נהנה מאוד מהראיה שלי היום, שהפכה להיות טובה - הן לרחוק והן לקרוב. עברתי ניתוח מונוויז'ין (monovision) - בו מנתחים עין אחת לרחוק ועין שניה לקרוב. עבורי, השיטה עבדה מצוין. חדות הראיה ואיכות הראיה שלי השתפרו באופן משמעותי בעקבות הניתוח.
הניתוח מאפשר שיפור - לא רק בחדות הראייה, אלא גם באיכות הראייה, המתבטאת בעבודה היומיומית שלי, כרופא עיניים. בבדיקות שאני מבצע, אני עובד כל הזמן עם מיקרוסקופ. שמתי לב כי מאז הניתוח - אני יכול לדייק יותר בפרטים הקטנים. למשל: כאשר אני בודק רשתית.

עברתי את הניתוח לפני 13 שנים - וכבר אז, המכשור שהשתמשו בו ורמת ההצלחה - היו גבוהות מאוד. כיום, עם ההתקדמות הטכנולוגית, המצב השתפר עוד יותר ושביעות הרצון של המטופלים עלתה. זהו תחום שמשתפר כל הזמן, מבחינת הצלחות.

ברמה האישית, זה כיף גדול - לראות את עצמי בלי משקפיים. לא צריך להתעסק עם משקפיים או עדשות מגע ואיכות החיים משתפרת מאוד. אנחנו חיים בעידן שבו לא רק חושבים איך לחיות זמן רב יותר, אלא איך לחיות טוב יותר".
פעמים רבות, הרופאים מנתחים את בני משפחתם. צילום: thinkstock

פעמים רבות, הרופאים מנתחים את בני משפחתם. צילום: thinkstock

הכל נשאר במשפחה

כיום, יותר ויותר רופאי עיניים משכנעים את בני משפחותיהם לעבור ניתוח להסרת משקפיים בלייזר. פעמים רבות, הרופאים הם גם אלה שמבצעים בעצמם את הניתוח לבני משפחתם.
ד"ר אורי מלר, רופא ומנתח עיניים בכיר ב"עיניים", ניתח לפני מספר חודשים את שחר, בתו הבכורה ומספר: "שחר מרכיבה משקפיים מגיל 12 - והן תמיד היוו עבורה מטרד. בשנים האחרונות, היא הרכיבה עדשות מגע, למרות התנגדותי לעניין, שנובעת מהסיכון הגבוה יחסית, לפתח סיבוכים, כתוצאה מזיהום - העלול לגרום לצלקות משמעותיות בקרנית. שחר חיכתה די הרבה זמן, לעבור את הניתוח. עם זאת, המתנו בסבלנות - עד שהמספר שלה יתייצב. אמנם הניתוח שבחרתי עבורה כרוך בהחלמה מעט ממושכת, אבל לפי נתוני הבדיקה - זהו הניתוח הבטוח ביותר עבורה".

ד"ר מלר מרחיב על הניתוח: "בשבוע הראשון, היו מעט כאבים ותחושת חוסר נוחות בעיניים, אך כעבור שבוע - כשהוסרו העדשות, החל תהליך השיפור בראייה. אפילו שחר הודתה שהניתוח לא היה מלווה בכאבים - והיה פשוט יותר ממה שציפתה".

מלבד ההקלה והשיפור באיכות החיים של בתו, לד"ר מלר היה חשוב לנפץ את המיתוס הרווח ברפואת העיניים - לפיו רופאי עיניים אינם עוברים את הניתוחים הללו: "אם כבר, ההפך הוא הנכון, במיוחד בשנים האחרונות".

לסיכום: יותר ויותר רופאי עיניים בוחרים בניתוח הסרת משקפיים - עבור עצמם ועבור בני משפחתם לאור ההתקדמות הטכנולוגית במכשור הרפואי, בטיחות הניתוח ותוצאותיו הטובות.

מוגש מטעם רשת עיניים(תוכן פרסומי).

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום