דלקת בשולי העפעפיים

(10)
לדרג

באילו מקרים מתפתחת תגובה דלקתית בשולי העפעף וכיצד מטפלים בה? ד"ר אורי מלר "מנגב" את הדמעות

מאת: ד"ר אורי מלר

בלוטות עפעף העין מפרישות את המרכיב השומני של הדמעות. בכל עפעף קיימות בלוטות רבות עם פתחים בשולי העפעף בסמוך מאוד לשורות הריסים.

המרכיב השומני בדמעות חיוני לקיום שכבת הדמעות על פני העין ומונע אידוי מהיר של החלק המימי של הדמעות. במקרה של הצרות פתחי הבלוטות, נחסמת הזרימה החופשית של הפרשות הבלוטות, ההרכב הכימי של ההפרשות משתנה ומופיעה צמיחת יתר של חיידקים ותגובה דלקתית בשולי העפעף - המכונה גם בלפריטיס. יש לציין כי דלקת שולי העפעפיים נפוצה יותר בקרב מבוגרים, והיא אינה מדבקת.

הסימנים לבלפריטיס הם רבים - החל מתחושת יובש בעין או דמעת, אודם, הפרשה על פני הריסים, עייפות בעיניים וכלה בתחושת "גוף זר" המחקה הרגשת חול בעפעפיים. במקרים של בלפריטיס קשה תיתכן נשירה של הריסים או צמיחה בלתי תקינה של הריסים כלפי פנים העין (טריכיאזיס). במקרים בהם מתרחשת התרבות מהירה של חיידקים, מתפתח זיהום, המוכר לנו כ"שעורה".

באופן כללי, המחלה נפוצה יותר אצל אנשים בעלי עור "שמן" ונטייה לפצעונים ואקנה, כאלה הסובלים מ"קשקשים" בשיער, וכן בקרב חולים במחלות עור מסוימות, כגון פסוריאזיס או סבוריאה.

דרכי טיפול

הטיפול בדלקת דורש ניקוי מתמיד של הפרשות העפעפיים ושמירת היגיינה טובה על ידי מספר דרכים:

קומפרסים של מים חמים - להניח מגבת מקופלת לארבע שכבות, ספוגה במים חמימים על העפעף למשך 5-7 דקות. ניתן להשתמש גם בפד-גזה נקי שניתן לקנות בבית-המרקחת. החום גורם להרחבת הבלוטות ופתחיהן, הורדת צמיגות ההפרשה השומנית והמסת פקקי הפרשה, החוסמים לעיתים את פתחי הבלוטות.

לאחר הקומפרס החם, מומלץ לבצע עיסוי בתנועות החלקה על העפעף על פני גלגל העין, למשך מספר שניות, כאשר כיוון תנועת האצבע המעסה היא מבסיס העפעף לכיוון הריסים. כך משחררים את פתחי הבלוטות ומאפשרים לחומר השומני להתנקז החוצה.

בנוסף, מומלץ לנקות את שולי העפעפיים באמצעות מגבון מיוחד, המכיל חומר ניקוי המותאם לניקוי העפעפיים. מגבונים מסוג זה נמכרים בבתי המרקחת.

לאחר הקומפרסים יש למרוח משחה אנטיביוטית בהתאם למרשם הרופא.

את הטיפול יש לבצע פעמיים ביום או יותר, בהתאם להנחיית הרופא.

* טיפול משולב של קומפרסים ועיסוי העפעף יש לבצע לפחות 4 שבועות.

כאשר הדלקת אינה נרפאת למרות הטיפול, נהוג ליטול כדורי אנטיביוטיקה במטרה לשנות את צמיגות השכבה השומנית ולהמית את החיידקים. למרות שברוב המקרים המחלה אינה קשה, היא עלולה להיהפך לבעיה כרונית, מציקה ומטרידה בעיקר בקרב אנשים הסובלים ממחלות בעור.

ד"ר אורי מלר הוא רופא בכיר ברשת "עיניים" ובמרכז הרפואי "קפלן".

בואו לדבר על זה בפורום בריאות העין.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום