עדשות מגע - הטיפול הנכון

(0)
לדרג

עדשות מגע הן תחליף נוח ונפוץ למשקפיים. על מנת להפיק מהן את המיטב ולהימנע מפגיעה בבריאות העיניים, יש להקפיד על כללי הטיפול בעדשות

מאת: אורנה שמואלי

עדשות מגע הן פתרון קל ויעיל לאנשים שמעדיפים לא להרכיב משקפיים. עדשות מגע ניתנות להרכבה החל מגילאי 13-12, וברגע שהילד אחראי מספיק ומסוגל לטפל בעדשות בעצמו. כיום ניתן להתאים עדשות מגע גם למי שסובל מצילינדר ולמחלות עיניים כגון קרטוקונוס.

בשוק קיים מגוון רב של סוגי עדשות: רכות, קשות וחד-פעמיות למיניהן. התאמת סוג העדשות נעשית על ידי אופטומטריסט מוסמך בלבד לפי הצורך, כל מקרה לגופו. ההחלטה נעשית לאחר בדיקה מקיפה והתחשבות במספר פרמטרים וכן באורח חייו ואופיו של המטופל. כיום העדיפות והבחירה הראשונה תהייה לעדשות חד-פעמיות וזאת בעיקר מטעמי היגיינה. עדשות קבועות מזמינים לרוב במקרים מיוחדים אשר אין להם מענה בעדשות חד-פעמיות ונדרש עבורם ייצור מיוחד לפי פרמטרים אישיים (custom-made).

לפני שמזמינים עדשות, חשוב לשים לב שמזמינים מוצר מהחומרים החדישים ביותר מבחינת עבירות חמצן. בכל מקרה יש לבדוק את היצרן ולהזמין עדשות מגע רק מחברה ידועה. עדשות רכות קבועות מחזיקות בדרך כלל כשנה ועדשות קשות נושמות (קבועות) עד שלוש שנים. אולם, על מנת לשמור על עדשות המגע לאורך זמן ולהימנע מזיהומים ודלקות בעיניים, יש לשמור על כמה כללי בסיס חשובים.

תחזוקת עדשות המגע

חובה לנקות ולחטא את עדשות המגע לאחר כל הרכבה, על מנת למנוע הצטברות פרוטאינים ושומנים. על מנת לחטא את העדשות, אחסנו אותן במחסנית למשך ארבע שעות לפחות או למשך הלילה. מומלץ לנקות את העדשות בתמיסה לחיטוי עדשות וכן מומלץ לסבן בסבון מיוחד לעדשות. עיסוי ושטיפה ישמרו את העדשות נוחות ואת העיניים בריאות.

אסור לדלל את התמיסה במחסנית או לבצע בה שימוש חוזר. לא מאחסנים את עדשות המגע ב-Saline, מכיוון שתמיסה זו אינה מחטאת את העדשות.

חשוב לא להשתמש בטיפות או בתרופות עיניים מבלי להתייעץ תחילה עם האופטומטריסט שלכם.

על מנת להישמר מדלקות וזיהומים, יש לשמור על היגיינה מרבית: אין להצמיד את קצה הבקבוק לשום משטח או לעיניכם, משום שפעולה זו עלולה לזהם את התמיסה או לגרום נזק לעין. יש לשטוף ידיים בכל פעם לפני תחילת הטיפול בעדשות. חובה להשתמש בתמיסה חדשה לאחסון העדשות בכל יום. יש להחליף את מחסנית העדשות בכל 30 יום. יש לוודא כי בקבוק התמיסה סגור לאחר השימוש. יש להשתמש בתמיסה המתאימה, ולמלא בדייקנות אחר הוראות השימוש בה.

אין להביא עדשות רכות במגע עם מי ברז בשום מקרה, כולל ניקוי מחסנית העדשה. יש להימנע מניקוי עדשות קשות ברוק הפה (הדבר מסוכן מאוד ועלול לגרום לדלקות חמורות ומסכנות ראייה).

שמירה על העיניים

יש לבקר בקביעות אצל האופטומטריסט שלכם.

אין להרכיב את העדשות אם עיניכם אדומות או אם אתם מרגישים תחושת אי נוחות.

יש ליצור קשר עם האופטומטריסט במידה שעיניכם נעשות אדומות או רגישות לאור, או שאתם מרגישים תחושת אי נוחות קבועה.

הסימנים שכדאי להחליף עדשות: טשטוש בראיה, אי נוחות כשהעדשה בעין, שינוי צורה של העדשה, קרע או שבר. בעדשות חד-פעמיות מומלץ למלא אחר הוראות היצרן לגבי הזמן המומלץ להחלפת העדשות.

במקרה של דלקת עיניים, עין אדומה, מגורה או כואבת, יש להפסיק מיידית את השימוש בעדשות ולפנות לרופא עיניים.

אורנה שמואלי היא אופטומטריסטית מרשת "מכבי ממבט ראשון".

בואו לדבר על זה בפורום אופטומטריה, משקפי ראייה ושמש ועדשות מגע.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום