על ארובת העין

(1)
לדרג

מה מייחד את ארובת העין וכיצד היא משפיעה על בריאות העין? ד"ר יגאל ליבוביץ "מנקה את הארובה"

מאת: ד"ר יגאל ליבוביץ

ארובת העין היא החלל שבו נמצא גלגל העין ואשר מוקף ברקמת עצם. ארובת העין מורכבת משבע עצמות הגולגולת, ומשמשת מגן לרקמות העין העדינות, לשרירים המניעים את גלגל העין, ולכלי דם והעצבים המגיעים אליה. סמוך לארובת העין נמצאים חללי אוויר שונים (סינוסים) וכן רקמת המוח. משום כך, מחלות הפוגעות בסינוסים או ברקמת המוח עלולות לגרום לתסמינים בעיניים או בארובת העין. מצד שני, מחלות ותהליכים שונים בארובת העין עלולים להשפיע על הסינוסים או רקמת המוח.

ארובת העין עלולה להיפגע מתהליכים שונים, כגון: חבלות הגורמות לשברים בעצמות, חדירת גופים זרים ותהליכים דלקתיים. בנוסף, היא עלולה להיפגע מזיהומיים שונים, כגון: מחלת התריס הפוגעת בארובת העין, זיהומים חיידקיים ופטרתיים, וכן גידולים סרטניים שונים, שחלקם אף יכולים להיות מסכני חיים.

האוקולופלסטיקאי הוא רופא עיניים מומחה שעבר הכשרה נוספת (תת התמחות) בטיפול בסוגים שונים של מחלות אלו וטראומה בארובת העין; הוא מאבחן, ובמידת הצורך מנתח.

שברים בארובת העין

חבלות לאזור הפנים כתוצאה מתאונות דרכים, נפילות, קטטות, או פגיעות ספורט הן אחת הסיבות השכיחות לפנייה לחדר מיון. בחלק מפגיעות אלו, ובעיקר בחבלות הקהות, יכולות להפגע עצמות הגולגולת ובהן גם אלו הבונות את ארובת העין. השבר השכיח ביותר בארובת העין מערב את רצפת הארובה (הקיר התחתון) ונקרא Blowout fracture. בחלק מהמקרים השבר מאפשר צניחה של חלק מרקמת ארובת העין לתוך הסינוס שמתחת לארובה (הסינוס המקסילרי), וניתן לזהות זאת בצילום סי-טי. התסמינים הראשונים כוללים נפיחות ניכרת בעפעפיים ובאזור שמסביב לעיניים, לעיתים גם שטפי דם תת עוריים ואף חתכים בעור. כאשר חלק מרקמות ארובת העין נכלאות בשבר שנפער, עלולים החולים להתלונן על כאבים משמעתיים וכפל ראיה, קושי בהזזת העין ובמקרים קיצוניים יותר אף ירידה בראיה.

במקרים של שברים גדולים עם חשש לנזק לאחד מהשרירים המניעים את גלגל העין, יש לעיתים צורך באשפוז החולה ובהתערבות כירורגית מוקדמת. גם אם אין חשש לנזק ישיר לרקמות ארובת העין יש לתקן את השבר בניתוח, על מנת למנוע שקיעה אחורה או מטה של גלגל העין, כתוצאה מהשבר הגדול.

בשנים האחרונות התפתחו שיטות מתקדמות לתיקון השברים בארובת העין, וכיום ניתן לבצע ניתוח דרך חתכים קטנים וסמויים שאינם מותירים צלקות נראות. ניתן לבצע את הניתוח דרך צידו הפנימי של העפעף, על ידי חשיפת אזור השבר, ותיקונו בעזרת שתלים סינטטים מיוחדים או בעזרת עצם הנלקחת מאזור אחר בגופו של המטופל. לעיתים מדובר בשברים נרחבים יותר המערבים חלקים אחרים של עצמות הגולגולת, ודורשים תיקון מורכב יותר. ישנם אף שברים אשר מצריכים שיתוף פעולה עם מנתחים מתחום הפה ולסת, אף אוזן גרון וכירורגיה פלסטית.

גידולים בארובת העין

גידולים שונים עלולים לפגוע בארובת העין; חלקם גידולים שפירים וחלקם גידולים ממאירים מסכני חיים. הגידולים עלולים להופיע בכל גיל, גם בילדים, והטיפול בהם צריך להיות מהיר ומדויק. הערכה של חולה עם גידול בארובה כוללת: בדיקה גופנית יסודית, שימוש באמצעי הדמייה כגון MRI ו-CT, ובדיקות דם מיוחדות. לעיתים יש צורך לבצע ביופסיה של הגידול על מנת לעמוד על טיבו. הביופסיה נעשית בדרך-כלל בהרדמה כללית, דרך חתך מיוחד הסמוך לאזור בו ממוקם הגידול בארובה.

גם כאשר הגידול הוא שפיר, חשוב להוציאו, כיוון שהוא עלול לגרום ללחץ על גלגל העין או על רקמות חיוניות בארובת העין. גידולים ממאירים הם נדירים יותר בארובת העין, אך הטיפול בהם חייב להיות מהיר מאוד בשל הסכנה להתפשטות לאיברים סמוכים, למוח או לאיברים מרוחקים יותר. חשוב לבצע ביופסיה כיוון שאת חלק מהגידולים לא ניתן לכרות בשלמותם והטיפול העיקרי בהם מבוסס על שילוב של הקרנות או כימותרפיה.

ד"ר יגאל ליבוביץ הוא מנהל השירות למחלות וניתוחי ארובת העין במרכז הרפואי תל-אביב.

בואו לדבר על זה בפורום בריאות העין.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום