בדיקת ראייה לנהגים: פיקוח נפש

(0)
לדרג
תוכן מקודם

1 מכל 10 תאונות דרכים נגרמת בשל לקות ראייה של הנהג. יש לבצע בדיקות ראייה מקיפות יותר, תוך שימת דגש על נהגים מקצועיים ושכבות הגיל המבוגרות

בית רופאים
053-7932277 (מספר מקשר)

למרות המאמצים הרבים שמושקעים בניסיון להוריד את מספר תאונות הדרכים, מספר הנפגעים וההרוגים כתוצאה מתאונות דרכים, עדיין עולה בכל שנה - על פי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים.

בבדיקה שערכה משטרת ישראל בשנת 2001, נמצא כי הגורם ל-10% מכלל תאונות הדרכים הוא לקות ראייה (כזו או אחרת) של הנהגים. באותה בדיקה, נמצא גם כי 39% מכלל הנהגים הנבדקים מעל גיל 70 ו-38% מהנהגים הנבדקים בטווח הגילאים שבין 61-70 - כשלו בבדיקות הראייה.

האם היא תבחין בהולך הרגל? אילוסטרציה: שאטרסטוק
האם היא תבחין בהולך הרגל? אילוסטרציה: שאטרסטוק

מדוע נודעת חשיבות כה רבה לראייה - בהקשר לנהיגה בטוחה?

יכולת הנהיגה מסתמכת במידה רבה על חוש הראייה וזמן התגובה (שגם הוא תוצאה של טיב הראייה).

למרות הדעה הרווחת שמה שקובע את טיב הראייה היא חדות הראייה - הרי שטיב הראייה הכולל מורכב מחדות ראייה ומאיכות ראייה. לאיכות הראייה יש משקל רב, בעיקר כשמדובר בנהיגה.

מה ההבדל בין חדות ראייה לבין איכות ראייה?

חדות ראייה היא היכולת של אדם לראות אובייקט מסוים בצורה חדה ובלתי מטושטשת. בדיקת חדות ראייה (אסטיגמציה/ מיקוד), מתבצעת אצל אופטומטריסט וההגדרה של חדות ראייה טובה היא "ראיית 6/6".

איכות ראייה, לעומת זאת, היא היכולת של אדם לראות היטב בתנאים שונים, שאינם בהכרח תנאים אופטימאליים (כגון ראייה בלילה וראייה לשדה רחב).

איכות ראייה נמדדת בטיב הראייה בחושך, במידת הרגישות לאור, במידת הרגישות לסנוורים, בבדיקת שדה הראייה ועוד. בעיות כמו קטרקט, ניוון רשתית, גלאוקומה, אמבליופיה (עין עצלה), שדה ראייה צר, ראיית לילה לקויה, יובש בעיניים (הגורם לסנוור יתר) ועוד - משפיעות על איכות הראייה ואינן מאובחנות בבדיקת ראייה רגילה אצל אופטומטריסט, אלא במרפאות ייעודיות בעלות מכשור מתקדם.

מהי השפעת איכות הראייה על טיב הנהיגה?

כאמור, לאיכות הראייה יש השפעה רבה על מידת הראייה הכללית - ובכך, גם על איכות הנהיגה.

כך, למשל, אנשים עם קטרקט (קטרקט גרעיני, או קפסולרי), יראו היטב בחדר מואר, אך בתנאי לילה וסנוור, איכות ראייתם תרד ב-50% ויותר; עיוורון לילה הוא בעיה שאינה ניתנת לאבחון אצל אופטומטריסט: אדם הסובל מעיוורון לילה יכול לצאת מהבדיקה עם תוצאות מצוינות - ולנהוג, למרות שאינו יכול לראות דבר בלילה; אנשים הסובלים מגלאוקומה יכולים לראות 6/6, אבל שדה הראייה שלהם יהיה צר בהרבה מ-100 מעלות (טווח שדה הראייה המחויב בנהיגה); יובש בעיניים עלול לגרום לגירוי, סנוור וראייה מטושטשת - וכך הלאה.

בדיקות ראייה. אילוסטרציה: שאטרסטוק
בדיקות ראייה. אילוסטרציה: שאטרסטוק

מהי מדיניות בדיקות הראייה לחידוש רישיון נהיגה?

מחקר שפרסם ארגון הבטיחות בדרכים הלאומי של ארה"ב בשנת 2009 (Driver Fitness Medical Guidelines September 2009 Nhtsa), הוכיח כי יש קשר ישיר בין מדיניות בדיקות ראייה לחידוש רישיון נהיגה - לבין ירידה במספר ההרוגים בתאונות דרכים.

בישראל, על פי המלצות מכון גרטנר, החל משנת 2012, מחויבים בני 40 ומעלה בבדיקות ראייה בעת חידוש רישיונם. אולם, בדיקות הראייה המחויבות הן בדיקות ל חדות ראייה - ולא ל איכות ראייה.

מעבר לכך, חידוש רישיון בישראל, לנהגים עד גיל 60, מתבצע אחת ל-10 שנים; מגיל 60 ומעלה, מחוייבים לבצע בדיקה רפואית. נהגים מקצועיים מגיל 70 יחוייבו בבדיקה אחת לשנתיים.

כלומר, נכון להיום, מגיל 17 ועד גיל 40, הנהגים כלל אינם מחויבים בבדיקת ראייה; ועד גיל 70 הם מחויבים בבדיקה רק בכל 10 שנים. היות שעם השנים עובר הגוף שינויים פיזיולוגיים רבים, רמת הראייה מתדרדרת ועימה גם מהירות התגובה - אין ספק שעל הכביש נוהגים מידי יום נהגים בעלי לקויות ראייה, המהווים סיכון ממשי לעצמם ולציבור.

לצורך ההשוואה, במדינות אחרות בעולם, כגון איטליה, פינלנד וספרד, מחויבים נהגים מעל גיל 45 בבדיקת ראייה, אחת ל-5 שנים.

גם המשטרה טענה בעבר וממשיכה לטעון בהווה כי החקיקה בנושא זה אינה מספקת, לאור כמות תאונות הדרכים הקטלניות בארץ. לטענת המשטרה יש חשיבות רבה לביצוע בדיקות ראייה תכופות יותר לכלל הנהגים, תוך שימת דגש על שכבות הגיל המבוגרות.

הדבר נכון, כמובן, לגבי כל נהג, אך מהותי במיוחד כאשר מדברים על נהגים מקצועיים כמו נהגי אוטובוסים ונהגי משאיות, הנוהגים במשך שעות ארוכות, לרבות נהיגה תדירה בשעות הלילה.

נהיגה בלילה מסוכנת יותר מאשר ביום. אילוסטרציה: שאטרסטוק
נהיגה בלילה מסוכנת יותר מאשר ביום. אילוסטרציה: שאטרסטוק

מה ניתן לעשות כדי לשפר את המצב?

כמובן, הפתרון הטוב ביותר הוא לקצר את טווח הזמנים שבין בדיקות הראייה - ולבנות פרופיל בדיקה שקובע מהי חדות הראייה של הנהג ביום ובלילה וכולל גם בדיקות לאיכות ראייה, פרופיל לראיית יום, פרופיל לראיית לילה ובדיקת שדה ראייה. מכיוון שהמכשור שבוחן את הפרמטרים שלעיל אינו מכשור זול - ונמצא כיום רק במרכזים הרפואיים "עיניים ד"ר לוינגר", הרי שמדובר בתהליך הדרגתי וכדאי להתחיל בו עם הנהגים המקצועיים.

בשלב הראשון, מומלץ לבצע סקר מקיף שיבדוק את מצב הראייה של כל הנהגים המקצועיים ויבחן לכמה מהם יש ראייה באיכות שאינה מספקת ועלולה לפגוע בעצמם או בנוסעים האחרים.

בשלב הבא, יש לחייב את כל מנהלי החברות הגדולות במשק, שמעסיקות נהגים רבים, לערוך את הבדיקות האלה לנהגים שלהם - ולהעסיק אך ורק נהגים שראייתם חדה ואיכותית. עבור אותם נהגים שאיכות ראייתם אינה מספקת, קיימות דרכים שונות לשיפור הראייה.

ד"ר שמואל לוינגר הוא מנתח עיניים בכיר, מייסד ומנהל רפואי של רשת המרכזים הרפואיים "עיניים"

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת Zap Doctors.

בואו לדבר על זה בפורום בריאות העין.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום