התאמת משקפיים מיטבית

(0)
לדרג

עבודה משולבת של אופטומטריסט מוסמך ורופא עיניים מנוסה תעניק למטופל גם התאמה מיטבית של משקפיים או עדשות, וגם אבחון מחלות של העין

מאת: ד"ר יוסף דוייב

בדיקה קפדנית ומקצועית של חדות הראייה וכושר הראייה לצורך התאמת משקפיים או עדשות מגע, חשובה ביותר לראייה תקינה, להסתגלות מהירה יותר, וכן מההיבט הרפואי. משקפי ראייה או עדשות מגע שאינם מתאימים עלולים לגרום לנזק לעיניים, לכן אין להתייחס אליהן רק כאל פריט אופנתי, וחשוב לפני החלפתם לעבור בדיקה מקיפה על ידי רופא עיניים או אופטומטריסט מוסמך.

משקפיים שאינם מתאימים עלולים לגרום לפגיעה בחדות הראייה. בכל גיל חשובה ראייה מיטבית: לילדים על מנת להתרכז בלימודים, ולמבוגרים לפעולות כגון נהיגה ועבודה מול מחשב. התאמה לא נכונה של משקפיים עלולה לגרום לתופעות לוואי כמו כאבי ראש, אדמומיות בעיניים ותחושה של אי הסתגלות למסגרת המשקפים. כל אלה גורמים למתח נפשי, המעצים את התופעות שצוינו לעיל.

עניין למקצוענים

ישנם מקרים שבהם למקצוענות האופטומטריסט חשיבות יתרה, למשל, התאמת משקפיים לילדים עם פזילה או לסובלים מעין עצלה, לבעלי צילינדרים גבוהים, ובמיוחד למטופלים הסובלים ממחלת הקרטוקונוס (ניוון קרנית). המקרה השכיח והבולט ביותר שבו נדרשים מקצועיותו וניסיונו של האופטומטריסט הוא התאמת משקפיים מולטי-פוקאליות. כאשר מטופל זקוק הן לתיקון ראייה לרחוק והן לקרוב, לקריאה, התיקון ייעשה באמצעות התאמת עדשות מולטי-פוקאליות. במקרה זה, התאמת העדשות מורכבת יותר, שכן העיניים צריכות להסתגל למספר מוקדים ועל כן יש חשיבות גדולה לניסיונו של האופטומטריסט. כחלק מתהליך ההסתגלות, קיים צורך להתאים את העדשות המולטי-פוקאליות תוך בירור צרכים ותיאום ציפיות אל מול הלקוח.

בדיקה יסודית כוללת, בנוסף לקביעת חדות הראייה, גם את סריקת המשטח הקדמי של העין, שמאפשרת אבחון מחלות עיניים בשלב מוקדם וקבלת טיפול רפואי. כך ניתן למנוע הידרדרות של בריאות העין והראייה. בבדיקה המוצעת על ידי אופטומטריסט בכיר ניתן לבחון את בריאות העיניים ולא רק לקבוע את מספר המשקפיים או העדשות. בנוסף, רופא עיניים ואופטומטריסט מוסמך מדריך כיצד לנקות עדשות מגע ולמנוע זיהום של הקרנית שעלול לפגוע לצמיתות בחדות הראיה.

מחלות שכיחות שניתן לאבחן בבדיקה מקיפה

מחלות של העפעפיים, כגון בלפריטיס - בלפריטיס היא דלקת כרונית של העפעפיים, מחלה שכיחה הגורמת לאדמומיות בעפעפיים, לתחושה של גוף זר ומתבטאת ביובש בעיניים. כמו כן ניתן לגלות בשלב מוקדם גידולים בעפעפיים. זיהויים בשלב מוקדם ופנייה לרופא מומחה לשם טיפול ימנעו הן את התפשטותם והן את הנזק האסתטי.

מחלות של הקרנית, כגון קרטוקונוס - קרטוקונוס הוא עיוות של קרנית העין הגורם לשינויים הדרגתיים במבנה הקרנית, כך שהיא נעשית דקה יותר ומקבלת צורת קונוס. השינויים הללו במבנה הקרנית גורמים לעלייה הדרגתית במספר שמתבטאת בקוצר ראייה ובצילינדר (אסטיגמציה) גבוה, כך שהתמונה אינה אחידה ומעוותת. במקרה זה הפנייה לרופא חיונית לבחינת אפשרויות הטיפול והתאמת העדשות או טיפולים נוספים, כגון השתלת טבעות בקרנית או טיפול קרוסלינקינג.

פטריגיום - פטריגיום הוא קרום לבן אדמדם הצומח בין הקרנית ללחמית. מדובר בבעיה אסתטית בעיקר, אולם התפשטות הנגע למרכז הקרנית עלול לפגוע בחדות הראייה. במקרים אלה מומלץ לבצע ניתוח להסרת הקרום על ידי רופא עיניים מנתח מומחה בתחום הקרנית.

קטרקט - מחלת העיניים הנפוצה בקרב מבוגרים, קטרקט (ירוד), מתבטאת בעכירות בעדשת העין. בעדשת עין עכורה נפגעת יכולת מיקוד האור החודר דרך האישון על גבי הרשתית, ומעבר קרני האור אל תוך העין משתבש. התוצאה היא טשטוש הראייה באופן הדרגתי. כאשר לא ניתן לשפר את הראייה באמצעות משקפיים, נדרש ניתוח להסרת הירוד.

גלאוקומה - בדיקת לחץ תוך עיני מאפשרת לגלות את מחלת הגלאוקומה, שבשלביה הראשונים, לא חשים בשינוי בראייה ולכן היא זכתה לכינוי "הגנב השקט של הראייה". במחלת הגלאוקומה, באופן איטי והדרגתי, מתרחש איבוד סיבי עצב הראייה ונפגעים חלקים משדה הראייה, ובדרגה הקשה עלול להיפגע גם מרכז הראייה עד לכדי עיוורון.

רופא עיניים מסתמך מקצועית על הידע והניסיון של אופטומטריסט מוסמך בכדי להעניק למטופל את האביזר המאפשר לו קבלת חדות ראייה מיטבית. שיתוף הפעולה המקצועי בין האופטומטריסט לרופא העיניים הכרחי על מנת להעניק את מיטב השירות הרפואי הנדרש לבריאות עיניו של המטופל.

ד"ר יוסף דוייב הוא מנתח בכיר במרכז הרפואי "עיניים".

בואו לדבר על זה בפורום אופטומטריה, משקפי ראייה ושמש ועדשות מגע.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום