קטרקט: לראות רחוק, לראות שקוף

(1)
לדרג
תוכן מקודם

קטרקט הינה עכירות של עדשת העין, המביאה לירידה בראייה ופגיעה באיכות החיים. הפתרון הטיפולי היחיד בקטרקט הוא ניתוח. כל הפרטים, בפנים

רופא עיניים ,מומחה למחלות עיניים
077-2307844 (מספר מקשר)

קטרקט היא עכירות העדשה של העין, הגורמת לירידה בראיה ולתופעות נוספות - כגון סנוורים ושינוי במספר המשקפיים ועוד. הפתרון הטיפולי היחיד, המבוצע כאשר הקטרקט מפריע לראיה ופוגע באיכות החיים - הוא ניתוח.

מהם הגורמים לקטרקט?

בדרך כלל, התפתחות הקטרקט הינו תהליך הדרגתי, אך ישנם גם מטופלים שחווים את הירידה בראיה בצורה מהירה וחדה יחסית. הגורמים העיקריים להתפתחות קטרקט הם תורשה וגיל. גורמים נוספים, בעלי חשיבות פחותה: נטילת סטרואידים (בכל צורה שהיא), עישון, השמנת יתר וחשיפה לשמש.


בדרך כלל, התפתחות הקטרקט הינו תהליך הדרגתי. צילום: שאטרסטוק

מתי יש צורך לנתח קטרקט?

אין חובה לנתח כל קטרקט - ניתוח הינו הכרחי רק במקרים מועטים, כגון קטרקט בעוצמה קיצונית; קטרקט אצל חולי סוכרת, שמפריע למעקב אחר סיבוכי המחלה (המעקב לגבי מצב הרשתית); לחץ תוך עיני שניתן לאזן על ידי ניתוח וכו'.

התפקיד של הרופא הוא לאבחן את מצב הקטרקט, לשקלל את הנתונים הבריאותיים - ולוודא כי תוצאות הבדיקה תואמות לתלונות המטופל ולתוצאות בדיקת הראיה. למשל: ישנם מקרים בהם המטופל איננו רואה טוב אך הרופא מאבחן רק מעט קטרקט שאיננו בהיקף העשוי להסביר את הירידה בראיה. ואז, נדרשות בדיקות נוספות - כדי לאתר את מקור הבעיה.

לאחר שהרופא מגבש את המלצתו, הוא מציג אותה בפני המטופל - וההחלטה הסופית אם לנתח או לא, נתונה לשיקול דעתו של המטופל. לא תמיד המטופל ירגיש הכרח להינתח.

נהג בתחבורה הציבורית, שיש לו קטרקט שפגע בראיה בעין אחת (והוריד אותה מתחת לסף המותר), ייאלץ לעבור ניתוח, על מנת להמשיך לעבוד. אדם אחר, שאינו נדרש לרמת ראיה מסוימת, יוכל להחליט: האם הירידה בראיה בעין אחת מפריעה לו (למשל: אם הוא נמנע מנהיגה בלילה, בגלל הסנוורים) - ויעדיף לנתח, או שהירידה בראיה אינה משמעותית דיה עבורו ויבחר להמתין עם הניתוח.

מהן שיטות הניתוח המקובלות?

השיטה המקובלת ביותר, שבה מבצעים את הרוב הגדול של ניתוחי הקטרקט, היא שיטת ריסוק העדשה (פאקואמולסיפיקציה). בשיטה זו, משתמשים במכשיר שעובד בטכנולוגייה של ריסוק במהירות אולטרסונית של העדשה ושאיבתה אל מחוץ לעין, דרך חתך קטן, שדרכו מזריקים (לאחר השאיבה) עדשה מלאכותית לעין (בדרך כלל עשויה מחומר אקרילי).

הרוב המשמעותי של הניתוחים מתבצע בהרדמה מקומית, עם טיפות בלבד. לעיתים, הרדמה גדולה יותר, מסביב לעין; ובחלק קטן מאוד של המקרים, למשל אצל מטופלים שאינם משתפים פעולה, או סובלים מחרדה גדולה - מבצעים הרדמה כללית.

בשנים האחרונות, משלבים בחלק מהניתוחים בשיטת הפאקואמולסיפיקציה, גם עבודה מקדימה של פמטו לייזר (מכשיר לייזר, ממשפחת מכשירי הלייזר להסרת משקפיים), המבצע מספר שלבים בצורה מכנית. הלייזר יכול לבצע חתכים בקרנית שמסייעים בהורדת צילינדר במקרים מתאימים וכמו כן הוא מבצע את פתיחת קופסית העדשה והתחלת חיתוך העדשה לקראת ריסוקה בעין בעזרת מכשיר הפאקואמולסיפיקציה.

בדרך כלל, הליך הלייזר מתבצע בחדר נפרד, מחדר הניתוח. העין מיוצבת במעין כוסית על ידי וואקום עדין, ותוכנת המחשב סורקת את העין, מצלמת את המבנים הפנימיים - ומתכננת את שלבי הלייזר. בשלב הבא, הלייזר מבצע את פעולתו האורכת עד דקה אחת.

בתום שלב הלייזר, מועבר המטופל לחדר הניתוח ושם מתבצע המשך התהליך.

לעיתים נדירות, כאשר מגיע מטופל עם קטרקט מתקדם ונוקשה בצורה קיצונית, שריסוקו עלול לגרום נזק לעין (הריסוק עלול לפגוע ברקמות בתוך העין), יתבצע הניתוח בשיטה המיושנת, הידנית: פותחים חתך גדול - ו"מיילדים" את העדשה החוצה, בשלמותה.


לאחר הניתוח, עם השחרור הביתה, על המטופל לטפטף טיפות. צילום: שאטרסטוק

האם ההחלמה מקטרקט נחשבת החלמה קשה או קלה?

על פי רוב, ההחלמה מהירה, ואורכת מספר ימים. עד כחודש לאחר הניתוח אסור בתכלית האיסור לשחות; אבל, מעבר לכך, אין הגבלות מיוחדות - וניתן לחזור לשגרה. עם השחרור (המידי) הביתה, המטופל מטפטף טיפות; ולאחר כשבוע בדרך כלל ניתן לראות כמעט את התוצאה הסופית.

האם ניתוח קטרקט נחשב בטיחותי?

ניתוח קטרקט נחשב ניתוח בטוח; אחוז הסיבוכים עומד על כ-3% מהמקרים. בדרך כלל מדובר בסיבוכים קלים, כמו צניחת עפעף קלה, שארית מספר, דלקת בעין, דלקת עפעפיים וכו'.

הסיבוכים החמורים נדירים. למשל: בצקת בקרנית, (שאם אינה חולפת לאחר שלושה חודשים מצריכה השתלת קרנית); היפרדות רשתית - אופיינית בעיקר לקצרי רואי, ובגיל צעיר יותר (הטיפול מצריך לייזר או ניתוח גדול יחסית); או זיהום חמור (0.2% מהסיבוכים).

לסיכום: קטרקט היא מחלת עיניים הגורמת לעכירות העדשה. אין צורך לנתח כל מקרה של קטרקט. מומלץ לפנות לרופא עיניים, שיעריך את המצב הרפואי ואת הצורך בניתוח. מדובר בניתוח בטיחותי באופן יחסי, שההחלמה ממנו נחשבת קלה.

ד"ר עדי מיכאלי היא רופאת עיניים, מנתחת מומחית לניתוחי קטרקט וקרנית.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת Zap Doctors.

בואו לדבר על זה בפורום קטרקט.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום