לקות ראייה קשה: יש פתרונות

(0)
לדרג
תוכן מקודם

אנשים הסובלים מלקות ראייה קשה עוברים בדיקות עיניים מיוחדות לאבחון מצבם ומשתמשים באביזרי ראייה עוצמתיים. כל החידושים לרגל יום העיוור הבינ"ל

בית רופאים
053-7932277 (מספר מקשר)

ישנם אנשים עם לקות ראייה קשה, המקבלים ממשרד העבודה והרווחה תעודת עיוור. העיוורון מוגדר כהיעדר יכולת לתפוס גירוי ראייתי - והוא תוצר של מחלות עיניים או מחלות מוח.

כמה עיוורים יש בישראל?

בישראל כ-24,000 עיוורים, המוגדרים על-פי חוק, בהם אנשים עם עיוורון מוחלט, בעלי חדות ראייה מרבית של 3/60 מטר בעין הבריאה ביותר (בעזרת משקפיים), או הסובלים מצמצום שדה הראייה, כך שזווית הראייה המרבית שלהם אינה עולה על 20 מעלות (אף בעזרת משקפיים).

למה גורמות הפרעות הראייה?

עם העלייה בתוחלת החיים, יותר אנשים סובלים מהפרעות בראייה, הנובעות כתוצאה ממחלות עיניים שונות, כגון מחלת ניוון מקולרי גילי (AMD) ורטינופתיה סוכרתית. ההפרעות בראייה גורמים לפגיעה בחדות הראייה, ביכולת המיקוד של העין בפרטים, בראיית צבעים, בראייה ההיקפית; ולטשטוש בתמונה המתקבלת. כך נפגעת יכולת ההתניידות ואיכות החיים של האדם.

האם הבדיקה האופטומטרית שונה אצל אנשים עם עיוורון או עם ראייה לקויה?

בדיקת ראייה לכבדי ראייה היא בדיקה אשר נעשית באמצעות ציוד אופטי ייעודי - ומאפשרת להגיע לאבחון מדויק של הבעיה ומציאת פתרון מיטבי לכל מטופל באופן אישי. במהלך הבדיקה, נמדדת חדות הראייה של המטופל על ידי שימוש בלוחות בדיקה מיוחדים לליקויי ראייה קשים, ובטכניקות המאפשרות לאתר אזורים ברשתית ההיקפית, בהם יש פוטנציאל לראייה טובה יותר.

לאחר מכן, נמדדת החדות הטובה ביותר הניתנת לתיקון, בעזרת עזרים אופטיים ואלקטרו אופטיים שונים. כמו כן, נמדדת עוצמת ההגדלה הדרושה לביצוע כל משימה, בהתאם לצרכי המטופל.

מהם שלבי הבדיקה?

הבדיקה כוללת שני שלבים. בשלב הראשון, הבדיקה נעשית על ידי המחשב (אוטורפרקטומטר) ובשלב השני נערכת בדיקה על ידי פנס מקצועי (רטינוסקופ). בשלב זה, יש מגוון אפשרויות התאמה ונערכים ניסיונות רבים, עד שמגיעים למרשם הסופי. על האופטומטריסט להחליט איזה אביזרים אופטיים יענו בצורה הטובה ביותר לצרכיי המטופל.

מהם גורמי ההשפעה העיקריים בקביעת המרשם הסופי?

דרישות הפציינט חשובות מאוד ויש להתייחס למטרות ולציפיות הפציינט באשר למכשיר. מה הוא מצפה להשיג? קריאה, זיהוי פני אדם, צפייה בטלוויזיה, כתיבה, עבודה במחשב?
בנוסף לכך, צריך להתייחס לחדות הראייה של הפציינט ולעוצמת ההגדלה הדרושה לביצוע כל פעולה, וכן לשדה הראייה של האדם, ואיכות הראייה הדו-עינית, אשר תקבע התאמת מכשיר לשתי העיניים או התאמה לעין אחת בלבד. לבסוף, יש להתייחס למדידת הרגישות לניגודיות שתקבע את עוצמת האור הנדרשת לביצוע כל משימה וכן תשפיע על בחירת אביזר המרכז יותר אור ומגביר את הניגודיות.

איזה תכונות קיימות במכשירים האופטיים הייחודיים הללו?

לכל מכשיר אופטי יש מספר תכונות ייחודיות: עוצמת ההגדלה, שדה ראייה, תאורה, מרחק עבודה וניידות. כמובן שלכל מערכת אופטית יש יתרונות ומגבלות, אך באופן כללי ניתן לחלק את האביזרים השונים לחמש קבוצות עיקריות: טלסקופים, מיקרוסקופים, מגדלות, טלמיקרוסקופים ומערכות הגדלה אלקטרו-אופטיות.

כיצד התכונות הייחודיות באות לידי ביטוי בטלסקופים?

עוצמת ההגדלה: ניתן להשיג טלסקופים מעוצמה של X1.7 עד עוצמה של X10. משקפיים טלסקופיים ניתנים להתאמה מעוצמה של X1.7 עד X7 וטלסקופים ידניים ניתנים להתאמה עד עוצמה של X10.

שדה הראייה: ככל שעוצמת ההגדלה עולה, אנו מאבדים שדה ראייה. בעוצמה עד X3 אנו משתמשים בדרך כלל בטלסקופים מסוג "גלילאו". בעוצמות X4 ויותר אנו משתמשים בדרך כלל בטלסקופ "קפלרי". בטלסקופים הניתנים לכיוון יש איבוד שדה ראייה כאשר מכוונים אותם למרחקים קרובים (בהשוואה לטלסקופ עם תוספת CAP למרחק ביניים).

מרחק העבודה: יש שתי שיטות לכוון טלסקופ למרחקים שונים. דרך אחת היא להשתמש בטלסקופ מתכוונן ודרך שניה היא להשתמש בטלסקופ למרחק עם תוספת עדשת CAP הניתנת להתאמה למרחקים שונים.

ניידות: צורת ההתקנה של הטלסקופ תקבע את אפשרות הניידות. טלסקופ ידני וטלסקופ המותקן בחלק העליון של עדשת המשקפיים (ביופטיק) מאפשרים ניידות מלאה.

כיצד התכונות הללו באות לידי ביטוי במיקרוסקופ ובמגדלות?

עוצמת ההגדלה: ניתן להשיג מיקרוסקופים מעוצמה X2 ועד X20. מגדלות יד ומגדלות כיס מגיעות בעוצמות מ-X2 ועד X12.5, ומגדלות סטנד ומגדלות שולחניות ניתן להשיג בעוצמה של עד X20.

שדה הראייה: המשקפיים המיקרוסקופיים מאפשרים
קבלת שדה ראייה מרבי, בהשוואה לאביזרים בעוצמת הגדלה מקבילה. שדה הראייה של המגדלת הוא פשרה בין שדה הראייה הגדול של המשקפיים המיקרוסקופיים לשדה הראייה הקטן יחסית של המשקפיים הטל-מיקרוסקופיים.

מרחק העבודה: מרחק העבודה במשקפיים מיקרוסקופיים הוא הקצר ביותר מבין כל האביזרים האופטיים. שימוש במשקפיים מיקרוסקופים מחייב אחיזה של חומר הקריאה במרחק מצומצם מהעדשה; ככל שעוצמת העדשה גדולה יותר, כך מרחק המוקד קצר יותר ומצריך אחיזה קרובה יותר של חומר הקריאה. זכוכית מגדלת מאפשרת מרחק עבודה נוח יחסית לאביזרים עם עוצמה מקבילה.

ניידות: משקפיים מיקרוסקופיים בהתקנה של ביפוקל מאפשרים ניידות, אך מצמצמים באופן משמעותי את שדה הראייה. מגדלות בדרך כלל ניתנות לנשיאה ושימוש בכל מקום. יש מגוון רחב של מגדלות עם תאורה מובנית המאפשרות קריאה גם במקומות עם תאורה נמוכה.

כיצד מתבטאות התכונות בטל-מיקרוסקופ ובמכשירי ההגדלה האלקטרו אופטיים?

עוצמת ההגדלה: עוצמת הגדלה מירבית X8. בדרך כלל מורכב ממשקפיים טלסקופיים המשמשים לצפייה בטלוויזיה עם תוספת עדשת CAP לקריאה מקרוב ועבודה במרחקי ביניים. במכשירי ההגדלה האלקטרו אופטיים ניתן להגיע עד עוצמת הגדלה של X80.

שדה הראייה: שדה ראייה מצומצם יחסית לאביזרים בהגדלה דומה. במכשירי ההגדלה שדה ראייה גדול יחסית לאביזרים מקבילים.

מרחק העבודה: מרחק העבודה במשקפיים טל-מיקרוסקופיים הוא הגדול ביותר מבין כל האביזרים האופטיים. ניתן לכוון את מרחק העבודה ע"י בחירת עדשות CAP בעוצמות שונות לפי ההגדלה הנדרשת ומרחק העבודה הדרוש. במכשירי ההגדלה האלקטרו אופטיים מרחק עבודה נוח, יחסית לעוצמת ההגדלה.

ניידות: ניתן להשתמש במשקפיים טל-מיקרוסקופיים כמעט בכל מקום. הם קלים לנשיאה ומאפשרים שימוש נקודתי למטרות מוגדרות. ניתן להתקין בחלק העליון של העדשה (ביופטיק) או בחלק התחתון שלה - ואז ניתן להשתמש באופן קבוע מבלי לפגוע בניידות. במכשירי ההגדלה האלקטרו אופטיים ניתן להשיג מכשירים ניידים עד עוצמה של X15.

מה קורה בסיום ההתאמה?

לאחר ההחלטה על האביזר או האביזרים המתאימים, תרגול השימוש בהם בחדר הבדיקה ומסירתם לפציינט, מומלץ לקבוע פגישה נוספת, לאחר מספר שבועות, כדי לוודא שימוש נכון במכשיר ושביעות רצון של הפציינט. הפגישה הנוספת מקנה בדרך כלל הרגשת ביטחון למטופל ומנטרלת חלק מהחששות הנובעים משימוש במכשיר החדש.

האם יש חידושים מעניינים בתחום אביזרי הראייה?

קיימים שני מוצרים חדשניים ונהדרים. האחד נקרא leddles. מדובר במשקפי קריאה חדשניים מבית FONDA, המשלבים מערכת אופטית מותאמת אישית, ומערכת תאורת לד איכותית ועוצמתית. המוצר השני הוא Fonda Far, משקפי הגדלה עם פילטר ופריזמה מיוחדים, המאפשרים הסתה של התמונה ל-PRL, הנקודה הטובה ביותר ברשתית - וכך ניתן לקבל שיפור בחדות הראייה.

עדי קרמר הוא מנהל המרכז לראייה ירודה, אופטומטריסט M.sc, מומחה לשיקום ראייה ירודה.

סייעה בהכנת הכתבה: רון שגב פינקלמן, כתבת zap doctors.

בואו לדבר על זה בפורום ראייה ירודה בניהול עמותת לראות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום