AMD: ניוון מרכז הראייה במבוגרים

(0)
לדרג

מחלת AMD היא מחלת עיניים חמורה הפוגעת באוכלוסייה החל מגיל 50, ובשלביה המתקדמים עלולה לגרום לאובדן ראייה. מדוע איננו מודעים למחלה ולדרכי מניעתה?

מאת: מערכת zap doctors

מחלת AMD, או בשמה העברי: "ניוון מרכז הראייה ברשתית הקשור בגיל", היא מחלת עיניים חמורה הגורמת לאובדן ראייה באוכלוסייה המבוגרת. המחלה יכולה להופיע החל מגיל 50 ומעלה, וככל שהגיל מתקדם, שכיחותה עולה. והחל מגיל 65 יכולה השכיחות להגיע עד 40 לקראת גיל 90, בצורותיה השונות של המחלה". מי נמצא בסיכון לחלות במחלה? הלוקים במחלה אינם מודעים לעתים קרובות לקיומה, והיא מתגלה או בבדיקה שגרתית או עקב תלונות מסוימות.

פרופ' יובל יסעור, מומחה לרפואת עיניים ומנהל פורום AMD באתר zap doctors מסביר: "מי שנמצא בקבוצת סיכון עיקרית לחלות במחלה הם אנשים שיש להם רקע של סיפור משפחתי הקשור במחלה. כלומר, הגורם הראשון הוא גורם גנטי. לעתים קרובות קיים רקע של המחלה במשפחה, שמעולם לא אובחן - ולכן לא יודעים עליו. סיכונים נוספים שמחזקים את הגורם הגנטי הם גורם הגיל - ככל שמזדקנים, עולה הסיכון לחלות במחלה, וכן עישון - שנחשב כגורם סיכון וחשיפה לאור שמש, נחשבים כגורמי סיכון המגבירים את הופעת המחלה, לאלו שיש להם את הנטייה לכך. כמו כן, שומנים בדם אצל גברים זוהו כגורם סיכון ללקות במחלה".

כיצד ניתן לאבחן את המחלה בגיל מוקדם?

"החל מגיל 50 ואילך יש להיבדק לפחות פעם בשנה אצל רופא עיניים, ובמיוחד במקרים שיש סיפור משפחתי ברקע. המלצה זו נובעת מהעובדה שעדיף לאתר את המחלה בשלב מוקדם, עוד לפני הופעת הסימפטומים שלה, שמסמנים את קיומו של שלב מתקדם. בדיקת AMD מתבצעת אצל רופא עיניים, אך אינה נחשבת לבדיקה שגרתית, והיא בדיקה ספציפית לרשתית. היא גם לא קיימת בבדיקות הסקר המשולבות - ולכן יש לדרוש אותה מהרופא באופן עצמאי. חשוב לציין כי גילוי מוקדם וטיפול מוקדם יכולים בדרך כלל למנוע את לקות הראייה או את העיוורון הקשורים במחלה".

מה הם תסמיני מחלת AMD?

"התלונות של הלוקים במחלה כוללות טשטוש ראייה וירידה ביכולת הראייה. כמו כן, ראייה שמראה עצמים מעוותים וכן עיוות ראייה מרחוק, מקרוב ומול הטלוויזיה, בקריאה ובנהיגה. תסמינים אלה אומרים שהמחלה היא בשלב פעיל. למחלה עצמה יש שני שלבים. הראשון הוא השלב 'היבש': במקרה זה הירידה בראייה היא קלה ובעייתית. אך במשך השנים כ-20 אחוז מהחולים בצורה היבשה עוברים לשלב השני, השלב 'הרטוב' של המחלה המתבטא בהופעת בצקת ודימום במרכז הראייה, מה שמוריד את יכולת הראייה בצורה קשה".

כיצד מטפלים ב-AMD?

"הטיפול הקיים כיום בשלב היבש של המחלה הוא כדורים המכילים ויטאמינים ומינראלים מצוינים, מכוונים לחסר שקיים ברשתית. במידה והאבחון התבצע בשלב מוקדם יחסית, טיפול זה נמצא יעיל ומונע בכ-25 אחוזים מן החולים את הופעת השלב הרטוב של המחלה".

"בשלב הרטוב של המחלה, מטפלים בעזרת הזרקות של חומרים פרמקולוגיים, המונעים הצטברות נוזל ודם ברשתית או מתחתיה. טיפולים אלו, בעזרת הזרקות לתוך העין, נחשבים ליעילים מאוד, ויש להם תוצאות טובות בשטח. משך טיפול כזה הוא בין מספר חודשים למספר שנים, תלוי בסוג החומר המוזרק ובחומרת המקרה".

בואו לדבר על זה פורום מחלות רשתית ורטינופטיה סוכרתית - בניהול העמותה לחקר בריאות העין.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום