עפעפיים: על חשיבות הניקיון

(11)
לדרג

בריאות העפעפיים היא המפתח לבריאות העין ולמראה הצעיר. אם לא יטופלו נכון, עלולה להיגרם שעורה: מצב של זיהום חריף היוצר כיס מוגלה אדום, נפוח, חם ומאוד כואב

מאת: ד"ר אורן בנימיני

רבות נכתב ונאמר על העיניים כראי הנפש. אולם כפי שלכל תמונה וראי יש להתאים את המסגרת המתאימה והיפה ביותר, כך גם לעיניים יש מסגרת משלהן. מסגרת זו היא העפעפיים, אשר כוללים את הרקמות שתוחמות, מגינות ושומרות על העיניים.

עפעפיים שמותאמים בצורתם ובגובהם לעיניים ונעים בחופשיות, מתוחים, הדוקים, חלקים ללא עודפי עור, ללא קמטים, ללא אודם וסמני דלקת, מהווים מסגרת מושלמת לעיניים. פגמים, ולו הקלים ביותר, במסגרת זו, גורמים למראה עייף, זקן ולא בריא. זו הסיבה לכך שקיימים אין ספור תכשירי איפור, קרמים, הזרקות וניתוחים שכל מטרתם היא לשפר את המראה של אזור כל כך קטן בפנים.

שולי העפעף, האזור הקרוב ביותר לעין, ממנו צומחים הריסים, הם האזור החשוב ביותר באיבר זה. ריסים ארוכים ויפים נחשבים לסממן מרכזי לבריאות וליופי של העפעף. חוסר בריסים, אפילו חלקי, בעיקר בעפעף העליון, בולט וצורם יותר מכל פגם אחר בצמיחת שיער.

שולי העפעף חשובים לא רק בהיבט של צמיחת הריסים. יותר מהריסים עצמם חשובים פתחי בלוטות החלב שנמצאים מאחוריהם. בכל עפעף קיימות בין 20 ל-30 בלוטות חלב, הבנויות בצורת בקבוקים או צינורות אנכיים המסודרים זה לצד זה. פתחיהם מצויים מאחורי קו הריסים, ובהטיה קלה של שולי העפעף כלפי חוץ ניתן לראותם גם בעין בלתי מזוינת.

בלוטות חלב אלו מפרישות באופן רציף הפרשה שומנית עדינה לכיוון העין, אשר מהווה חלק מהדמעות. אמנם תרומת חלב זה לכמות הדמעות קטנה ביותר (יחסית לחלק המימי שמהווה את רוב הנפח של הדמעות), אך מבחינה תפקודית חלקה רב מאוד. הסיבה לכך היא שכמות נאותה של חלב בדמעות מונעת אידוי מוגבר שלהן ושומרת על העין מפני התייבשות שעלולה לגרום לגירוי ולדלקת מתמשכת, המתבטאת בתחושת יובש וצריבה, אודם, הפרשה, ובאופן פרדוקסלי לדמעת: ייצור מוגבר של המרכיב המימי של הדמעות.

כאשר נפגעת הפעילות של בלוטות החלב או בשמה המקצועי (Mebomian Gland Dysfunction), מתחיל תהליך הנקרא דלקת של שולי העפעף: בלפריטיס (Blepharitis) או תת פעילות של הבלוטות. הבעיה מתבטאת בקושי "לדחוף" את ההפרשה של בלוטות החלב כלפי הפתח ולשחרר את החלב לכיוון העין. ההפרשה המצטברת בתוך הבלוטה גורמת להתנפחות שלה ולהיווצרות תגובה דלקתית של הרקמות סביב הבלוטות. את ההפרשה הלכודה ניתן לעיתים לראות בצורת נקודות או בועיות צהבהבות על שולי העפעף מאחורי הריסים. הדלקת שנוצרת סביב הבלוטות גורמת למראה נפוח של העפעף, לעיבוי שלו, לאדמומיות של שולי העפעף ולהופעת נימי דם קטנים.

עפעפיים
עפעפיים

החיידקים חוגגים

בהמשך ההפרשות הלכודות מהוות קרקע מזון פורייה לחיידקים המצויים דרך קבע על העור ובשולי העפעף. באופן רגיל החיידקים הללו קיימים בכמות קטנה מבלי לגרום לכל בעיה. שחרור תקין של החלב וסילוקו מהעין מונע את התרבותם באופן לא מבוקר. ברגע שההפרשות אינן מסולקות, החיידקים מצליחים להתרבות, ולגרום לדלקת זיהומית בשולי בעפעף. בדרך זו הם מחמירים את תסמיני הדלקת וגורמים להגברת המעגל השטני של הצטברות הפרשה התרבות חיידקים דלקת החמרה בליקוי בתפקוד הבלוטות הצטברות חלב והפרשות התרבות חיידקים וכן הלאה.

זה המקום לציין שהדלקת הזו בדרך כלל נחשבת כרונית. זאת אומרת שמדובר במחלה המתאפיינת בתופעות מתמשכות של צריבות, גרד, תחושת יובש בעיניים, נפיחות ובצקת של העפעפיים, קשקשת על הריסים, הידלדלות ואובדן ריסים, אודם בעיניים והפרשות.

יתרה מזאת, יכולים להיות מצבים בהם התהליך הדלקתי מואץ מאוד, מחמיר והופך לחריף. במצבים אלו כל הסימנים הללו יכולים להיות קשים ובולטים הרבה יותר. במסגרת המצבים החריפים הקשורים לדלקת עפעפיים חשוב להזכיר את השעורה. שעורה היא מצב חריף בו אחת הבלוטות החסומות מזדהמת בצורה כל כך קשה הגורמת להיווצרות אבצס כיס מוגלה אדום, נפוח, חם ומאוד כואב. במצבה הכרוני השעורה הופכת לגוש עגול ובולט ללא רגישות או כאב ואז היא נקראת שעורה כלואה או כלזיון.

לכן ברור ששמירה על בריאות העפעפיים וטיפול בהן, הם המפתח לשמירה על מראה צעיר ובריא של כל אזור העיניים, ואף של העיניים עצמן. שמירה על בריאות העפעף כרוכה בראש ובראשונה בטיפול ובשמירה של פעילות תקינה של בלוטות החלב. טיפול קבוע ומתמשך יכול למנוע הופעת דלקות וסיבוכים הקשורים בכך.

לנקות פעם ביום

הטיפול מתחיל בשמירה על היגיינה של שולי העפעף. לצורך זה מומלץ לנקות לפחות פעם ביום את שולי העפעף ולחפוף את הריסים באמצעות תכשירים ייעודיים לכך. חשוב להסיר את כל ההפרשות והלכלוך, כולל שאריות איפור, מדי יום ובצורה יסודית.

ניקוי של שולי העפעף משחרר את פתחי בלוטות החלב ומאפשר המשך זרימה החוצה של ההפרשה. אם נותרת הפרשה המתייבשת על הפתחים או שלכלוך אחר נצמד לפתחים, נוצרים פקקים והחלב התקין מתוך הבלוטה לא מצליח לזרום החוצה.

לצורך ניקוי של שולי העפעף ניתן להשתמש בשמפו מיוחד לעפעפיים, כדוגמת נאווי-בלפ ((navi blef, או במגבונים ייעודיים לעפעפיים. נאווי-בלפ הוא תכשיר המתאים הן לטיפול מניעתי יומיומי והן כטיפול להאטת התפתחות הדלקת, לסובלים מבלפריטיס. הניקוי צריך להימשך לפחות חצי דקה והוא כולל קרצוף של הריסים ושולי העפעף מאחורי הריסים. מובן שיש להיזהר מלגעת או לשרוט את העין עצמה.

נדבך נוסף חשוב של הטיפול הוא חימום מקומי או קומפרסים חמים. החימום עוזר לריכוך החלב: השומן המרכיב את החלב הופך לנוזלי יותר ככל שהטמפרטורה גבוהה יותר. אין צורך להשתמש בתה או בכל חומר או נוזל אחר. חשוב לשמור על הטמפרטורה הנכונה, ולהיזהר מחימום יתר ומכוויות. ניתן להשתמש בבקבוק חם, רטיות סיליקון, שקיות חימום או אפילו ביצה קשה. החימום צריך להימשך 15 עד 20 דקות כל פעם ומומלץ לבצע זאת פעמיים ביום.

מרכיב אחרון של הטיפול המונע כולל עיסוי של העפעפיים. העיסוי נמשך גם הוא מספר דקות וכולל לחיצה על העפעף וסחיטתו כלפי הפתחים של הבלוטות עפעף עליון כלפי מטה ותחתון כלפי מעלה .

כאשר כבר קיימת דלקת פעילה, יש לשלב טיפול תרופתי לפי המלצת רופא עיניים.

הכותב הוא מומחה לרפואת עיניים ולאוקולופלסטיקה

בואו לדבר על זה בפורום בריאות העין.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום