הסרת משקפיים בלייזר: מה חדש?

(0)
לדרג

קשה להאמין, אך חלפו כבר כשלושה עשורים מאז בוצע הניתוח הראשון להסרת משקפיים. מדריך מיוחד ומקיף על כל החידושים בתחום, כולל השתלת עדשה תוך-עינית

בית רופאים
053-7932277 (מספר מקשר)

עוד בנושא: רפואת עיניים

כ-10,000 ישראלים בוחרים להיפרד מהמשקפיים ומעדשות המגע מדי שנה. עבור חלקם, זוהי משאת נפש וחלום שהם נושאים עימם מאז רכשו את הזוג הראשון. חלקם עושים זאת מסיבות רפואיות של ראייה לקויה במיוחד, הגורמת להם עוגמת נפש ואיכות חיים ירודה.

רפואת העיניים והמכשור הרפואי עברו כברת דרך ארוכה מאז בוצע הניתוח הראשון להסרת משקפיים לפני כשלושה עשורים. השיטות המתקדמות לשיפור הראייה הובילו לכך שהניתוחים נעשו בטוחים ומדויקים יותר, ולכן מספר ניתוחי הלייזר עולה בכל שנה בארץ ובעולם.
הסרת משקפיים בלייזר (אילוסטרציה) הסרת משקפיים בלייזר (אילוסטרציה)

כיצד מתבצע ניתוח להסרת משקפיים בלייזר?

הניתוח להסרת משקפיים נעשה באמצעות ביצוע שינוי בקמירות הקרנית: החלק השקוף המכסה את העין ומעביר את קרן האור לתוך העין, דרך העדשה השקופה אל הרשתית -ומשם לעצב הראייה ולמוח. שינוי שטח פני הקרנית משנה באופן משמעותי ביותר את הבהירות והחדות שבה אנו רואים את העולם.

בעבר, בוצע השינוי בקרנית בעזרת סכין יהלום, אך מזה שנים רבות שאנו משתמשים בטכנולוגיית לייזר מדויקת ביותר, המונחית באמצעות מחשב הקובע את מידת הליטוש בהתאם לשינוי הנדרש ברפרקציה.

מהם החידושים הטכנולוגיים מהעת האחרונה בתחום הלייזר?

לפני כעשור התפתחה טכנולוגיה חדשנית, מסוג פמטוסקונד לייזר, או בשם הנפוץ יותר INTRALASIK (אינטראלאסיק). מכשיר זה מבצע חיתוך בקרנית ויוצר מתלה (שכבת קרנית דקה ביותר של כמאה מיקרונים). הליטוש בלייזר מבוצע בעומק הקרנית ולאחר מכן מחזירים את המתלה למקומו. התוצאות בניתוח זה מאפשרות חזרה מהירה לשגרה והחלמה מהירה ללא כאבים.

חלק מהניתוחים מבוצעים גם כיום בשיטת ה-LASEK, בה נעשה ליטוש בלייזר על פני שטח הקרנית. מהלך הריפוי בשיטה זו איטי יותר. יחד עם זאת, יש שמירה על היציבות הביומכנית של הקרנית. אנו משתמשים בשיטה זו למי שיש לו מספרים גבוהים או קרניות דקות במיוחד.

מכשיר הלייזר אשר מבצע את הליטוש בקרנית פועל כיום בצורה מדויקת ביותר, בזכות מהירות קרן הלייזר ומערכות בקרה מתוחכמות. המכשיר המהיר ביותר כיום שולח 1050 פולסים בשנייה.

למכשיר מערכת גיבוי ממוחשבת אשר אוספת את הנתונים האישיים של עיני המנותח, עוקבת אחרי הנתונים בשבעה מימדים און ליין. הנתונים הנאספים על בסיס מיפוי הקרנית שמבצע המכשיר, כולל סריקת הקרנית ואיכון כל נקודה ונקודה, מסייעים לקבוע בדיוק רב את מידת הליטוש שיבוצע בקרנית - ובכך יש חיסכון ברקמת הקרנית שיש ללטש.

בנוסף, יש במכשיר גם תוכנת Wave front שקולטת מידע מהקרנית ומהרשתית ומעבירה אותו בצורה ממוחשבת למכשיר הלייזר. המעקב ברמת דיוק גבוהה תורם גם לבטיחות גבוהה יותר של הניתוח ולהשגת חדות ראייה טובה יותר, לרבות בלילה.

מערכות אלה, מסוגWave front , מאפשרות טיפול אישי המותאם לכל עין וכן קבלת הראייה הטובה ביותר של כל אדם לפי הפוטנציאל הגנטי שלו.

מה בנוגע לתופעות לוואי בעקבות ניתוחי לייזר?

הידע הרב שנצבר ופורסם בספרות המדעית וההתקדמות בתחום הטכנולוגי, בביצוע ניתוחי הסרת משקפיים, הובילו לכך שאנו מצליחים לבחור בקפידה את המטופלים המתאימים לניתוח - וכן להשיג דיוק רב ביותר בתוצאות.

הסיכונים ותופעות הלוואי לאחר הניתוח פחתו במידה ניכרת. התאמה נכונה של סוג הניתוח לצרכי המטופל ולמצב העיניים שלו, מעקב צמוד וכן הקפדה על הדרכת המטופלים, בקשר לטיפול לאחר הניתוח, מביאים לתוצאות טובות מאוד, אשר משפרות את איכות החיים של המטופלים לשנים רבות.

סיבה נוספת לעלייה במספר המנותחים היא שכיום הטכנולוגיה המדויקת מאפשרת לנו לנתח גם מקרים אשר לפני מספר שנים לא יכולנו לתת להם מענה, כדוגמת מטופלים עם מספרים וצילינדרים גבוהים, בעלי מפתח עין קטן ובעלי קרניות דקות.

מה משמעותה של השתלת עדשה תוך-עינית? למי היא מתאימה?

שיטה ניתוחית נוספת להסרת משקפיים, המתאימה למטופלים עם מספרים או צילינדרים גבוהים מאד או עם קרנית דקה ביותר, אשר לא מתאימים לניתוח בלייזר, היא השתלת עדשה תוך-עינית.

ניתוח מסוג זה מתאים מגיל 18 עד גיל 55 (בערך) - כל עוד עדשת העין בריאה ואין תהליך מתקדם של קטרקט. העדשה התוך-עינית מתפקדת בנוסף לעדשת העין הטבעית, אשר ממשיכה לתפקד בשמירה על המיקוד העיני.

מה החידושים בתחום תיקון ראייה לקרוב?

בגיל 40 פלוס, כחלק מהתהליך של זוקן הראייה, מתרחשת ירידה בכושר הראייה לקרוב (פרסביופיה). התהליך נובע מהחלשות בגמישותה של עדשת העין הטבעית, אשר מתבטא בקושי בקריאה המצריך משקפי קריאה. הירידה בראייה לקרוב הינה הדרגתית ומתפתחת אצל כל אחד בקצב שונה. ניתן להתמודד עם בעיה זו במספר גישות. שיטה מקובלת ונפוצה היא שיטת ה-MONOVISION, שבה מבצעים ניתוח לייזר ומכוונים בעין אחת לראייה לרחוק ובעין השנייה לראייה מקרוב. המוח יודע לשלב בין התמונות ומתקבלת ראייה שימושית לכל הטווחים, כולל קריאה ונהיגה.

כיום ישנו ניתוח מתקדם מסוג "פרסבילאסיק", בו מבוצע טיפול לייזר מולטי פוקלי בשתי העיניים. בניתוח זה מוחזרת לעיניים יכולת הראייה לקרוב, לרחוק ולטווחי הביניים. טיפול זה מאפשר הסרת משקפי קריאה לכ-70% מהפונים להסרת משקפיים בגיל זה.

לסיכום, ניתן לומר כי תחום ניתוחי הלייזר להסרת משקפיים התקדם מאוד במהלך השנים וכיום הלייזר מתקן לא רק את חדות הראייה כי אם גם את איכות הראייה. תיקון ראייה בלייזר מתאים לכ-70% מהפונים. יש לבצע בדיקת התאמה קפדנית כדי לבחור ולהתאים את סוג הניתוח למצב העין, לגיל ולעיסוק, על מנת להשיג שביעות רצון לאורך שנים מתוצאות הניתוח.

ד"ר שמואל לוינגר הוא המנהל הרפואי של רשת 'עיניים', עוסק בניתוחי קרנית, רפרקציה וקטרקט.


מוגש מטעם רשת "עיניים" (תוכן פרסומי)

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום