עין תותבת: עין תחת עין

(3)
לדרג

אובדן עין הוא אירוע טראומטי קשה מאוד הגורם למספר בעיות: קושי בראייה, פגיעה אסתטית ומצוקה רגשית קשה. עין תותבת עשויה להקל מאוד

בית רופאים
053-7932277 (מספר מקשר)

מי שאיבד עין כתוצאה מתאונה או מחלה יכול להיעזר בעין תותבת המותקנת בחלל העין החסרה. ממה עשויה עין תותבת? למי היא מתאימה? מה התוצאה המתקבלת מהתקנתה? כל התשובות לכל השאלות מספקים אבי מנצור ואלדד סיידה, אוקולוריסטים (מומחים לתותבות העין), מנהלי "עיניים איי- טק": מעבדות לבנייה והתאמת עיניים תותבות.
עיניים תותבות (אילוסטרציה) עיניים תותבות (אילוסטרציה)

מהי עין תותבת?

"עין תותבת היא עין מלאכותית המיועדת להחליף באופן מלא עין ביולוגית פגועה. עין תותבת מעוצבת בצורת חצי עיגול כמעין כיפה, המוכנסת לחלל העין הריק וממלאת את חלל ארובת העין, בין העפעפיים לבין הלחמית, הסוגרת את התותבת. אם הפגיעה שטחית יותר, קרי, במקרים בהם העין מפסיקה לתפקד כתוצאה ממחלה, עיוות מולד או חבלה, אולם לא נדרש להוציאה, משתמשים בתותבת עין דקה, המכונה 'עדשה סקלרלית'(לא עדשת מגע). זוהי, למעשה, עין תותבת דקה מאוד שלא מחליפה עין, אלא משתלבת עם העין הפגועה. במקרים של הכנסת עדשה סקלרלית, העין הטבעית נשארת בחלל ארובת העין - והעדשה הסקלרלית, המעוצבת בדומה לעין הבריאה, ממוקמת בין העפעפיים לבין העין הטבעית, בדומה לעדשות מגע".

באיזה מקרים עולה צורך בשימוש בעין תותבת?

"כאשר העין נפגמת כתוצאה מתאונה, חבלה או מום מולד וקיים צורך להסירה בניתוח, יש צורך בעין תותבת. מדובר בפגיעה רב- מערכתית במטופל, החווה קושי הסתגלות גדול בשל הפגיעה הפיסית, האסתטית והרגשית. במישור הפיסי, קשיי הראייה קשים: איבוד הראייה בעין אחת גורם לקושי להסתגל לראייה חד-עינית (מונוקולארית) ומוביל לצמצום שדה הראייה ולעיוות של ראיית העומק והראייה המרחבית. במישור האסתטי, עין פגומה פוגעת מאד במראה הפנים. כמובן שגם במישור הרגשי-נפשי-חברתי, אובדן העין והשלכותיו האסתטיות והפיסיות של המצב גורמים קושי למטופלים. שימוש בעין תותבת מסייע לשיפור הרגשתם ולעידוד הביטחון העצמי שלהם, בזכות השיפור האסתטי".

ממה עשויה עין תותבת?

"עין תותבת עשויה מחומרים אקריליים בעלי 'התאמה ביולוגית' (Biocomptatibility). אלה חומרים המשתלבים בגוף, לא יוצרים דחייה ולא תגובה דלקתית, לא גורמים להפרשות, ובמקביל הם גם בעלי איכות גבוהה במיוחד ומאד עמידים. אוקולוריסט אמן מצייר על העין התותבת קשתית וכך יוצר אישון, בצבע זהה לזה של העין הבריאה. גם עדשה סקלרלית עשויה מאותם החומרים וגם עליה מצייר אמן את האישון ע"י יצירת קשתית".

מהי התוצאה האסתטית של שימוש בתותבת עיניים?

"התוצאה המושגת טובה מבחינה אסתטית. משום שהעין נצבעת ביד אמן, היא מעוצבת במראה דומה מאד לעין הבריאה ומשתלבת במראה הפנים. כמו כן, העין התותבת מעוצבת 'בהזמנה אישית', כלומר אין אב טיפוס של עין תותבת לכלל המטופלים, אלא עבור כל מטופל מעוצבת עין תותבת בהתאמה אישית. עין תותבת בהתאמה אישית למטופל היא כזו שעוצבה כך שתשתלב בפניו בהתאם לגודל ולצורה של חלל ארובת העין".

מה כולל הליך התאמה ובניית עין תותבת?

"הליך התאמה, בנייה ועיצוב של עין תותבת כולל מספר שלבים: בשלב הראשון מתבצע ניתוח הסרה (אביסרציה או אנוקלאציה). בשלב השני, כעבור ששה עד שמונה שבועות (בהתאם לקצב ההחלמה והריפוי של חלל העין), נלקחות המידות ונקבעים מאפייני העין התותבת. בשלב השלישי, מיוצרת העין התותבת. שלב זה לרוב קצר ואורך ימים אחדים. בשלב האחרון, מבוצעת הכנסת העין התותבת".

האם וכיצד יש לטפל בעין התותבת? האם נדרשות "פעולות תחזוקה"?

"בהחלט. לעין התותבת נחוץ טיפול שוטף המתמקד בשמירה על היגיינה ומניעת מצבים הגורמים להופעת גירוי בעין או הפרשה באזור חלל העין. הטיפול השוטף כולל את הפעולות הבאות: הסרת העין התותבת מדי שבוע, או בהתאם לצורך, לשם ניקוי העין התותבת בעזרת מטלית רכה, לחה במקצת; מריחת העין התותבת וחלל העין בחומרי סיכה ייעודיים למניעת חיכוך העלול לגרום גירוי והפרשה; וכן ניהול שגרת מעקב וביקורת במעבדת העיניים: יש לבקר בה אחת לחצי שנה ולהקפיד על ביצוע בדיקה, ניקיון יסודי וליטושה לפי הצורך".

בואו לדבר על זה בפורום עיניים תותבות.

מוגש מטעם רשת "עיניים" (תוכן פרסומי)

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום