האם הקפה גורם לגלאוקומה?

(1)
לדרג

סקירה הכוללת נתונים על אלפי משתתפים מגלה קשר בין צריכת קפאין רבה למחלת העיניים. כך למשל בקרב צרכני ששתו 3 כוסות ומעלה ביום עלה הסיכון לחלות ב-65%

מאת: ד"ר עמית עקירוב

צריכה רבה של קפה עלולה להעלות את הסיכון למחלת העיניים גלאוקומה, כך לפי מאמר חדש שפורסם לאחרונה בכתב העת Investigative Ophthalmology and Visual Science. הקשר בולט במיוחד בקרב נשים שיש להן היסטוריה משפחתית של גלאוקומה.

החוקרים בחנו את הנתונים על סמך שני מחקרים גדולים, בהם מחקר Nurses' Health Study (כ-80,000 נשים) ומחקר Health Professionals Follow-Up Study (כ-40,000 גברים). בסקירה הנוכחית כללו החוקרים משתתפים בגילאי 40 ומעלה, שלא סבלו מגלאוקומה בתחילת המחקר והיו במעקב עד 2008. בסך הכל זוהו 360 מקרים מאושרים של גלאוקומה, על סמך הרשומות הרפואיות ואישור האבחון באמצעות רופאי עיניים.

מהנתונים עולה כי קפה המכיל קפאין לווה בעלייה משמעותית בסיכון לגלאוקומה. באלו ששתו 3 כוסות קפה ביום ומעלה, נרשמה עלייה של כ-65% בסיכון לגלאוקומה, בהשוואה לאלו שלא שתו קפה. מנגד, לא זוהה קשר משמעותי בין סך צריכת הקפאין מכלל המשקאות והתחלואה בגלאוקומה או קשר בין משקאות אחרים המכילים קפאין לגלאוקומה.

נמצא כי בקרב מי שצרכו קפאין בכמות של 500 מ"ג ליום ומעלה נרשמה עלייה של קרוב ל-45% בסיכון לגלאוקומה, בהשוואה לאלו ששתו פחות מ-125 מ"ג ליום. בנשים שצרכו כמות גדולה של קפאין ועם היסטוריה משפחתית של גלאוקומה נרשם סיכון גבוה כמעט פי שלושה לפתח את המחלה.

"אין ספק כי נמצא קשר בין צריכת קפאין רבה לסיכון מוגבר לגלאוקומה", כותבים החוקרים, "כאשר הקשר היה מושפע מהיסטוריה משפחתית והממצאים דורשים מחקרים נוספים בנושא".

בואו לדבר על זה בפורום גלאוקומה - בניהול העמותה לחקר בריאות העין.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום