בעיות עיניים בילדים: עין עצלה ופזילה

(0)
לדרג

בעיות ראייה בקרב ילדים מצריכות אבחון וטיפול מיוחדים, אצל רופאי עיניים לילדים. הורים, שימו לב: האם הילד לא רואה טוב? אולי הוא סובל מפזילה או עין עצלה?

מאת: ד"ר אריאלה ליפשיץ מילר

אבחון של מחלות עיניים ובעיות ראייה בקרב ילדים וטיפול בהן - מצריך התמחות מיוחדת, ידע ייחודי וסבלנות רבה. כאשר מתעורר חשש לבעיית ראייה או מחלת עיניים בקרב ילד/ה או נער/ה, הכתובת היא רופא עיניים מומחה לרפואת עיניים לילדים, אשר יידע לתת מענה ממוקד ומותאם לגילו ומאפייניו של המטופל.

מהן מחלות העיניים ובעיות הראייה הנפוצות בקרב ילדים?

בעיות העיניים הנפוצות ביותר בקרב ילדים הינן בעיות תשבורת (רוחק ראייה, אסטיגמציה, וקוצר ראייה) , עין עצלה ופזילה. בנוסף ישנן גם מחלות עיניים נפוצות פחות כגון קטרקט מולד, גלאוקומה, לבקנות, אלרגיה כרונית (דלקת לחמית אביבית), כלזיון ועוד.

כדאי לאבחן מוקדם ככל הניתן את מחלות העיניים בילדים על מנת לתקן את המצב מבעוד מועד, ובכך למנוע איתור המחלה בגיל מאוחר מדי שבו בעיית הראייה איננה ברת תיקון. לעיתים יש בכך אף למנוע החמרות מחלה במרוצת השנים ומניעת סבל לילד.

מדוע חשוב שעיניו של ילד ייבדקו על ידי רופא עיניים המתמחה ברפואת עיניים לילדים?

בדיקה, אבחון וטיפול בעיניהם של תינוקות וילדים שונה מאבחון וטיפול בעיניהם של מבוגרים. ראשית, היקף וסוג הבעיות והמחלות שונה; שנית, הבדיקה של עיניהם וראייתם של ילדים שונה לגמרי מהבדיקה בקרב מבוגרים. למשל, מבוגרים יודעים לדבר, לשתף פעולה, להיענות להוראות ולתאר את הבעיה.

ילדים לא תמיד יודעים, מסוגלים או רוצים לעשות זאת. בפועל, בדיקת עיניים בילדים היא ארוכה הרבה יותר, רבת שלבים וממושכת ומצריכה פעילויות שלא נעשות בבדיקת עיניים במבוגרים.

כך, בדיקת עיניים בילדים כוללת גם ביצוע רפרקציה - בדיקה של אופן שבירת קרני האור, המסייעת לאיתור מדויק של ליקוי הראייה והתאמה אופטימלית של משקפים לתיקון (במקרה שיש בכך צורך). הבדיקה אורכת שעה וחצי בממוצע, ודורשת מרופא העיניים המתמחה בילדים סבלנות רבה, זהירות, רגישות ויכולת גבוהה ליצור אינטראקציה מתאימה עם הילד.

רופא עיניים המומחה ברפואת עיניים לילדים, הינו בעלי הידע, הכישורים והניסיון הנדרשים לטיפול בבעיות עיניים נפוצות בקרב תינוקות וילדים, בין השאר בפזילה ובעין עצלה.

חשוב לציין כי ישנה חשיבות רבה מאוד לפנות לרופא מומחה ברפואת עיניים בילדים בגילאי שנה, שלוש שנים וחמש שנים (לפני כיתה א') וזאת כבדרך של שגרה ולא רק כאשר מתעורר חשש להפרעת ראייה.

ילדים מגיעים לרופא עיניים מסיבות רבות ומגוונות. צילום: שאטרסטוק
ילדים מגיעים לרופא עיניים מסיבות רבות ומגוונות. צילום: שאטרסטוק

אילו נורות אזהרה יכולות להעיד על בעיית ראייה אצל ילדים?

למרות שבמקרים רבים, הילדים אינם מתלוננים על בעיות ראייה, קיימות נורות אזהרה רבות העשויות להתריע בפנינו על מחלת עיניים או בעיית ראייה בקרב ילדים:

הילד נוטה לצפות ממרחק קצר מאוד במרקע טלוויזיה או מחשב.

בקריאת ספר, הילד מקרב את הספר אל עיניו, מקרב צעצועים ומשחקים אל עיניו.

הילד מתאמץ בצפייה בעצמים מרוחקים (מתבטא בסגירת או צמצום מפתח העיניים).

הילד מתלונן על כאבי ראש תכופים בחילות או סחרחורות.

גירוד חוזר ונשנה בעיניים.

לילד יש נטייה לעצימת עין אחת.

הילד סובל ממצמוץ.

הילד מתלונן על כפל ראייה.

הילד איננו מתלונן על בעיות ראייה אך יש לו בעיות התפתחותיות.

קושי בקריאה או בריכוז.

אילו טיפולים נפוצים אצל רופאי עיניים לילדים?

ילדים מגיעים לרופא עיניים מסיבות רבות ומגוונות. מרבית המקרים המטופלים הם מקרים של תשבורת - רוחק ראייה אסטיגמציה או קוצר ראייה, המטופלים על ידי התאמת משקפיים. ישנם גם מקרים לא מעטים של פזילה, מקרים של עין עצלה , מקרים נדירים יותר של קטרקט בילדים או גלאוקומה בילדים ועוד.

איזה טיפול מציע רופא עיניים לילדים הסובלים מפזילה?

הדבר תלוי מאוד בסוג הפזילה. ישנה פזילה פנימה לכיוון האף - "איזוטרופיה"; פזילה החוצה - "אקסוטרופיה"; פזילות ורטיקליות (פזילה לכיוון מעלה או מטה); פזילה מדומה.

ככלל ישנן מספר אפשרויות לטיפול בפזילה ביניהן:

התאמת משקפיים - חלק ניכר מבעיות הפזילה ניתן לתיקון על ידי התאמת משקפיים.

טיפול עם רטיות - במקרים מסוימים כיסוי של העין עשוי להיות אפקטיבי לפתרון בעיית הפזילה.

ניתוח לתיקון הפזילה במידה והפתרונות הנ"ל לא צלחו, ניתן לבצע ניתוח פזילה.

עד כמה יעילים האמצעים הללו?

יעילים עד מאד. ברוב גדול מאוד של המקרים, יניב טיפול בפזילה תיקון של המצב.

כיסוי של העין הבריאה מאלץ את המוח להשתמש גם בעין העצלה. צילום: שאטרסטוק
כיסוי של העין הבריאה מאלץ את המוח להשתמש גם בעין העצלה. צילום: שאטרסטוק

מהי עין עצלה?

עין עצלה איננה עין פוזלת. פזילה לעומת זאת, עשויה לגרום לעין עצלה. מחלות עיניים ובעיות ראייה הקיימות כבר בגיל ינקות, עשויות למנוע מהגעת מידע מדויק אל המוח וכתוצאה מכך עלולה להתפתח עין עצלה.

מהם הגורמים לעין עצלה?

לתופעה של עין עצלה ישנם גורמים שונים: פזילה, בעיות תשבורת (רוחק ראייה, קוצר ראייה, אסטיגמציה, אניזומטרופיה- הבדל בין תשבורת של עין אחת לשניה) או בעיה אורגנית בעין.

מדוע כדאי לטפל בעין עצלה?

אי טיפול בעין עצלה בשלב מוקדם, עשוי לגרום לבעיות בראייה דו-עינית ולראייה לקויה שאיננה ברת תיקון בשלבים מאוחרים יותר בחיינו.

מה כולל הטיפול בעין עצלה?

ראשית, הטיפול כולל איתור של הגורם למצב. אנו מטפלים בגורם זה על ידי שימוש במשקפיים מותאמים, על ידי תיקון הפזילה, ניתוח קטרקט ועוד. במידה והטיפולים השונים לא פתרו את הבעיה, ניתן לבצע כיסוי של העין הבריאה לתקופות זמן ממושכות, כדי לאלץ את המוח להשתמש גם בעין העצלה. אפשרות נוספת לטיפול בעין עצלה היא שימוש בטיפות. ילדים שמסרבים לשתף פעולה ומפחדים מכיסוי העין ברטייה יוכלו לקבל טיפול בטיפות עיניים בעין הבריאה אשר מטשטשות את הראייה, על ידי הרחבת האישון בעין זו ובכך, עושות את אותה הפעולה הגוררת את המוח לעשות שימוש מאולץ בעין העצלה.

לסיכום: ביצוע בדיקה שגרתית של עיני הילד בגילאי שנה, שלוש שנים וחמש שנים חשובה מאד, על מנת לוודא את תקינות הראייה כבר בגיל מוקדם. בדיקה זו יש לבצע אצל רופא עיניים מומחה ברפואת עיניים לילדים. על ההורים לגלות עירנות לסימני אזהרה מוכרים ונפוצים המתריעים בפנינו על בעיות ראייה אצל ילדינו.

כיום, השילוב של טכנולוגיה חדישה כמו גם מיומנות, ידע וניסיון של רופא מומחה בתחום, מאפשרים לתת מענה אפקטיבי למחלות עיניים ובעיות ראייה בקרב תינוקות וילדים.

ד"ר אריאלה ליפשיץ מילר היא מומחית לרפואת עיניים בילדים.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת עיניים לילדים ופזילה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום