עדשות מגע: כללי זהירות

(1)
לדרג

מדי שנה נפגעים אנשים רבים מבעיות הכרוכות בשימוש לא נכון בעדשות מגע. מדוע זה קורה? מי האוכלוסיות שנמצאות בסיכון יתר? וכיצד להשתמש בבטיחות בעדשות מגע?

מאת: פרופ' אבי סלומון

יעל מרכיבה עדשות מגע חודשיות מזה שנים רבות. היא לומדת משפטים ונמצאת בתקופה מאוד לחוצה של לימודים לבחינות. בלילה האחרון שלפני הבחינה בדיני נזיקין, יעל "חרשה" עד השעה שלוש לפנות בוקר - והחליטה שלא להסיר את עדשות המגע, כי נותרו לה בקושי שלוש שעות שינה. יעל התעוררה עם כאב חד בעין ימין, ראייה מאוד מטושטשת, עפעפיים נפוחות ועין אדומה. היא פנתה לחדר המיון, שם אובחן כיב חיידקי בקרנית. במקום לגשת לבחינה בדיני נזיקין, יעל אושפזה ואת המשך השבוע, היא "בילתה" בהפחתת הנזיקין לעין.

מדוע שימוש בעדשות מגע עלול להיות כרוך בנזק? כיצד הנזק נגרם?

המקרה של יעל מייצג בעיה שכיחה מאוד: עדשות מגע שהשימוש בהן נפוץ מאוד, עלולות לגרום נזק בכמה וכמה אופנים למי שמשתמש בהן. אספקת החמצן הנדרש לתפקוד תקין של הקרנית נעשית על ידי הדמעות; עדשות המגע מפחיתות את מעבר הדמעות לקרנית ואת אספקת החמצן. עדשות מגע משנות את תנועת הדמעות בעין, שתפקידן בין היתר לסלק חיידקים וגופים זרים, על ידי שטיפה מתמדת של הקרנית. כאשר זרימת הדמעות משתנה, בגלל עדשות המגע, חלקיקים קטנים, גופים זרים וחיידקים נשארים זמן רב יותר במגע עם הקרנית - וגורמים לזיהומים קשים.

הגורם העיקרי לצניחת עפעפיים אצל צעירים (פטוזיס) הוא שימוש בעדשות מגע; החיכוך המתמיד בין העפעף לבין העדשה מחליש את רקמות העפעף. גם אלרגיות כרוניות בעיניים הן תוצאה של החיכוך המתמיד בין הרירית המצפה את העפעפיים - לבין העדשה. תסמיני האלרגיה הם: אודם, גרד, דקירות ועקצוץ, הגוברים עם השעות, ככל שמוסיפים להרכיב את עדשות המגע.

יובש בעיניים היא אחת מתופעות הלוואי העיקריות של שימוש מתמשך בעדשות מגע. היובש יופיע בעקבות ירידה מתמדת בתחושת הקרנית. המגע של עדשת המגע עם הקרנית גורם לעלייה בסף הכאב וירידה הדרגתית בתחושה התקינה של הקרנית; ובמידע העצבי מהעין אל גזע המוח ואל המערכות האחראיות על ייצור הדמעות ותנועת העפעפיים. ירידה בתחושה, משמעה ירידה בייצור הדמעות וירידה במצמוץ, הנגרמים כתוצאה משימוש ממושך בכל סוגי עדשות המגע.

ואם לא די בכך: התמיסות הרב תכליתיות לניקוי עדשות המגע, המשמשות לחיטוי העדשות, עלולות לגרום לתופעות רעלניות ואלרגיות ולהביא לנזק מצטבר לעיניים. הנזק נגרם לקרנית.

ולחלק הפנימי של העפעף, הבאים במגע עם התמיסות. עם השנים, מתפתחת אי סבילות לעדשות מגע, שמתאפיינת בגרד ובצריבה בעיניים.

במחקר שערכנו, בדקנו 8 תמיסות רב תכליתיות המשווקות בישראל ובעולם. מצאנו שבריכוזים מסויימים הן גורמות נזק לתאי הציפוי של הקרנית ולמצב של דלקת כרונית, שעלולה להתבטא באי נוחות בעין ולאי סבילות לעדשות מגע.

האם כל משתמשי עדשות המגע חשופים לסיכון?

אכן. כל משתמשי עדשות המגע (ששיעורם באוכלוסייה עומד על כ-30%) חשופים לסכנות הכרוכות בשימוש בהן. בסיכון מוגבר מצויים בעיקר צעירים, המשתמשים באופן אינטנסיבי בעדשות, לאורך שעות ארוכות; ומנהלים אורח חיים דינמי ופעיל וערים עד השעות הקטנות של הלילה. בין החשופים לסיכון מוגבר: חיילים קרביים, סטודנטים, עובדים במשמרות ועוד.

כיצד, אם כך, אפשר להשתמש בבטיחות בעדשות מגע?

1. לפני הרכבת עדשות מגע, מומלץ להיבדק אצל רופא עיניים מומחה למחלות קרנית, כדי לוודא שהעין בריאה ושאין בה מחלות המונעות שימוש בעדשות מגע, כמו יובש או אלרגיה.

2. מומלץ לרכוש עדשות מגע רק אצל אופטומטריסט מוסמך, שיודע להתאים את סוג העדשה המתאימה ביותר לעין שלך - וידריך אותך בכל הקשור לשימוש נכון ובטוח בעדשות מגע.

3.מומלץ לרחוץ ידיים בסבון לפני כל מגע בעדשות המגע.

4. מומלץ להחליף אחת לחודש את מחסנית העדשות, שבה מצטבר לכלוך, בעיקר באזור הברגת המכסים.

5. אסור לישון עם העדשות בשום אופן.

6. בלילה יש להשרות את העדשות (אם הן חודשיות או דו-שבועיות) בתמיסות חיטוי רב תכליתיות.

7. אסור לשחות עם העדשות, גם לא עם משקפת שחייה.

8. אסור להתקין בחזרה לעין עדשה שנפלה לרצפה. יש לחטא אותה בתמיסת חיטוי.

9. יש להעדיף עדשות יומיות על פני עדשות חודשיות או דו-שבועיות.

10. מומלץ למעט למינימום ההכרחי את זמן הרכבת העדשות ביממה.

11. במקרים של דלקת בעיניים, אין להרכיב את העדשות.

12. יש להחזיק משקפיים לגיבוי במקרה שלא ניתן להרכיב עדשות.

13. מומלץ לשקול ניתוח להסרת משקפיים בלייזר.

פרופ' אבי סלומון הוא רופא ומנתח עיניים, מומחה למחלות קרנית, המרכז הרפואי הדסה עין כרם והדסה אופטימל.

בואו לדבר על זה בפורום אופטומטריה, משקפיים ועדשות מגע.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום