נגעים בעפעפיים וסביב העיניים

(0)
לדרג
תוכן מקודם

גידולים ונגעים בעפעפיים ובעור סביב העיניים נפוצים בעיקר במבוגרים. רבים מהגידולים הללו שפירים, אך לחלקם פוטנציאל ממאיר - ומסכן חיים. מתי כדאי להתחיל לדאוג?

רופא עיניים ,מומחה למחלות עיניים
077-2317081 (מספר מקשר)

השילוב בין המילים "סרטן", "גידול" ו"עיניים" - מעורר חרדה גדולה, בשל החשש לפגיעה בראיה והחשש לפגיעה בחיים. למרבה המזל, גידולים סביב העיניים - ברובם - אינם מסכני חיים; ומהווים לרוב מפגע אסתטי.

יחד עם זאת, שכיחותם הנמוכה של הגידולים הממאירים בעיניים איננה סיבה להזניח את בדיקתם - ולדחות את הטיפול בהם. גידולים שפירים אינם מטרידים, משום שהם אינם מסכני חיים, אך יש לחלקם יש פוטנציאל להפוך לממאירים.

ולכן, כל גידול, שינוי או נגע שהתפתח סביב העין וכן כל שינוי בראיה - כל אלה מצריכים פנייה מידית לרופא העיניים, לשם בירור ואבחון. חשוב מאד לשים לב לסימנים המהווים נורה אדומה ומצדיקים פניה לרופא עיניים. אם הופיע ממצא חשוד בעין או בסביבתה, אל תזניחו - וגשו לרופא עיניים להיבדק. אבחון מוקדם מציל חיים.

מהם הסימנים לגידול בעין או בסביבתה? מהן נורות האזהרה - ולמה חשוב לשים לב?

הופעת נגע בעפעף או סביב העין: נגעים בעפעפיים אינם נדירים ונוטים להופיע אצל אנשים רבים. לרוב, מדובר בפפילומות, שנגרמות על ידי וירוסים - ומהוות ברובן גידול שפיר. אולם חשוב לוודא כי אכן זוהי הבעיה ולא לקחת סיכון מיותר. במקרה של נגע חדש, יש לפנות לרופא עיניים, שיסיר את הנגע, וישלח רקמה לבדיקה היסטולוגית. בבדיקה ייקבע האם הגידול שפיר או ממאיר ומהו הפוטנציאל שלו להפוך לממאיר. בהתאם לתוצאות הבדיקה ההיסטולוגית, ייקבע המשך טיפול. לא כדאי להניח כי זהו נגע תמים ובלתי מזיק, מפני שהמחיר עלול להיות כבד. אם מדובר בגידול ממאיר, גילוי מוקדם מציל חיים - וטיפול מוקדם עושה הבדל עצום.

מעבר לחשיבות התפקודית והבריאותית של בדיקת נגעים בעפעפיים וסביב העיניים, לטיפול בהם ולהסרתם יש גם חשיבות אסתטית. גידולים בעפעפיים, גם אם הם שפירים, נוטים לגדול. הרבה אנשים מזניחים את הגידול ומאפשרים לו לגדול - וכאשר הגידול נעשה מכוער מדי, הם מבקשים להסירו. אז מדובר כבר בניתוח מורכב יותר. ככלל, עדיף להסיר נגע קטן מאשר נגע גדול, כי אז הפרוצדורה פחות מורכבת; ובנוסף, ההצטלקות קלה וקטנה יותר. חבל לבזבז זמן.

נגע שאיננו מחלים: אם מופיע סביב העין נגע שאיננו מחלים ואיננו חולף, נגע מגרד או מדמם, אשר חולף וחוזר בעקשנות, יש לברר במה מדובר. נגע כזה יכול להיות תסמין לגידול ממאיר בעור, הנקרא קרצינומה של תאי בסיס. ובראשי תיבות: BCC. מדובר בגידול הנפוץ ביותר, מבין גידולי העור. ואם הוא מאובחן בזמן, לחולה יש סיכויי החלמה והישרדות גבוהים. אם מחלה זו מאובחנת ומטופלת בזמן, לא נשקפת סכנה לחייו או לראיה של החולה (גם כשהגידול ממוקם קרוב לעין). גידול זה מתפתח בקרב שתי אוכלוסיות עיקריות: אנשים בעלי עור בהיר ואנשים שנחשפו לשמש משך שעות רבות. ככל שהאדם בהיר יותר ומידת חשיפתו לשמש גבוהה יותר, כך גדל הסיכון שלו לפתח קרצינומה של תאי הבסיס. הנגע החשוד יכול להופיע בכל מקום בגוף ופעמים רבות הוא נוטה להופיע בפנים, בעיקר בעפעף התחתון.

במקרה שמאובחן BCC, הנגע יוסר בניתוח, יחד עם רקמות סמוכות. אורך הניתוח ומידת מורכבותו תלויים בגודל הנגע ובמידת התפשטותו. לאחרונה פותחה תרופה המסייעת לחולים במחלה בשלב מתקדם.

פצע שאינו נרפא, אלא הולך וגדל (בקצב איטי או מהיר) ולעתים מלווה בגלד, דימום, הפרשה, רגישות מקומית או כאבים - יכול להוות סימן להתפתחות מחלה ממאירה אחרת, מלבד BCC. זוהי מחלת ה-SCC, קרצינומה של תאי הקשקש. מחלת עור ממאירה זו מהווה את גידול העור השני בשכיחותו, אחרי ה-BCC; והיא הרבה יותר מסוכנת ממנו. מדובר בגידול יותר אלים, שנוטה להתפתח בקצב הרבה יותר גבוה ואף עשוי לשלוח גרורות ולסכן את חיי החולה. אם הגידול מאובחן ומטופל בזמן, סיכויי ההחלמה טובים יותר. גם כאן הטיפול כולל ניתוח להסרת הגידול.

שינוי בראייה: מי שחווה שינוי בראייה או תחושה של הסתרה של שדה הראייה, חייב לגשת לבירור מידי אצל רופא עיניים. לשינויי ראיה יכולים להיות הסברים רבים מאד. באחוז קטן מאד מהמקרים, מדובר בגידול תוך עיני ממאיר, שהינו גידול נדיר ביותר, אשר על פי רוב מתפתח בקרב אנשים הסובלים ממלנומה. המלנומה עלולה לשלוח גרורה לעין וכשהגידול בעין מספיק גדול, נוצרת הפרעה בראייה. לפיכך, לחולי מלנומה מומלץ לעשות בדיקות אבחון בעיניים, עוד בטרם נגרמת ההפרעה בראיה, משום שאבחון מוקדם יכול לאפשר טיפול יעיל יותר ולתרום להישרדות החולה. את המלנומה התוך עינית ניתן לאבחן רק בבדיקה של הרחבת אישונים. הגידול איננו נראה בעין בלתי מזוינת.

החזר אור לבן מהאישון: בארץ מאובחנים מדי שנה כ-10 עד 15 ילדים, הסובלים מגידול תוך עיני ממאיר, הנקרא רטינובלסטומה. מדובר בגידול נדיר, המאובחן לאחר שההורים שמו לב לאישון לבן שנראה לרוב בצילום, אך לעתים גם בלעדיו. כאשר אנו מצלמים ילד במצלמה עם פלאש - ובאישון העין נראה החזר אור לבן, זה עשוי להיות סימן מדאיג, המעיד על התפתחות רטינובלסטומה. יחד עם זאת, יש לזכור כי אפקט לבן זה מופיע יותר ויותר ללא סיבה בעת האחרונה, בשל צילומים עם סמארטפון. כך או כך, אם מופיע סימן כזה ובוודאי אם האישון לבן (לא בצילום, אלא במציאות) - יש לפנות בהקדם לרופא עיניים מומחה.

נקודת חן "מוזרה": עוד סימן מדאיג: נקודת חן הנראית שונה. אם צצה נקודת חן חדשה, או שנקודת חן קיימת שינתה את פניה, חשוב לשלול התפתחות מלנומה. יש לשים לב לסימנים מעוררי דאגה בנקודת החן, לפי אחד מהפרמטרים הבאים: גודל (קוטרה רחב מראש של עפרון); גובה (גובהה בולט או שהשתנה); גיאומטריה (אם השומה איננה סימטרית, קרי: אם מעבירים במרכזה קו דמיוני ומקפלים לשניים, החצי האחד לא זהה לחצי השני, מבחינת צורה או צבע); גבולות (השומה חסרת גבולות ברורים, מעוגלים וברורים); גוון (אם בשומה יש יותר משני גוונים).

המלנומה נחשבת סרטן אלים ומסכן חיים ויש לאבחן את המחלה בהקדם האפשרי. לאחרונה נכנסה לשימוש תרופה המשפרת את סיכויי ההישרדות של חולי המלנומה, אם כי יש לה תופעות לוואי קשות.

רוב הגידולים סביב העיניים, המתוארים לעיל, הם גידולי עור. מדוע, אם כן, יש לפנות לרופא עיניים - ולא לרופא עור?

אכן מדובר בגידולי עור - ורופא עור יכול להיות כתובת מצוינת להתייחסות אליהם. אבל כאשר גידולים אלה מופיעים סביב העיניים, נדרשת גם מומחיות של רופא עיניים. רופא עור הוא כתובת מצוינת לתחילת בירור של גידול עור, אולם אם הגידול נמצא בקרבת העין, רוב רופאי העור יפנו את המטופל לרופא עיניים, שהתמחה באוקולופלסטיקה (כירורגיה פלסטית באזור העיניים).

ד"ר בנימין שלו הוא מומחה לרפאות עיניים. מומחה לניתוחי עפעפיים דרכי דמעות ורפואת עיניים ילדים ופזילה בכל הגילאים.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors.

בואו לדבר על זה עם ד"ר בנימין שלו בפורום ניתוחי עפעפיים.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום