כך תבחרו משקפי שמש

(0)
לדרג

השמש מכה מכל הכיוונים, ואנו חייבים להגן על גופנו באמצעות ביגוד נוח, קרם הגנה ושתייה מרובה. אבל מה עם העיניים? כיצד נשמור עליהן מפני השמש החזקה?

מאת: מערכת zap doctors

רבים מאיתנו קונים משקפי שמש בדוכנים, אפילו בשוק, או ברשתות הבגדים השונות, אולם כאשר באים לבחור משקפי שמש צריך לשים לב, עוד בטרם בוחרים עיצוב, שיעמדו בתקנים הנדרשים. "לרוב, משקפי השמש בדוכנים, בשוק וכיו"ב אינם עומדים בתקנים הנדרשים", אומר גבי קאופמן, אופטומטריסט ראשי, מנכ"ל רשת חנויות אופטיק דורון. "משקפיים כאלה עשויים מחומרים פשוטים ובעלי עדשות מהרמה הנמוכה ביותר, ומטרתם היא לשרת את נושא המחיר בלבד".

להלן התקן של משקפי שמש:

קטגוריה 1 : משקפיים אופנתיים עם הגנה של UV, אבל אינם מגינים מפני סינוור השמש ואינם מיועדים לנהיגת לילה.

קטגוריה 2 : משקפי שמש עם הגנה של UV, מפחיתים סינוור בתנאים רגילים ואינם מיועדים לנהיגת לילה.

קטגוריה 3 : משקפי שמש עם הגנה של UV. מגינים בפני שמש חזקה ומפני סינוור בשמש חזקה ואינם מיועדים לנהיגת לילה.

קטגוריה 4 : משקפי שמש עם הגנה של UV, משקפים כהים מיועדים לתנאי שמש חזקים מאוד ואסורים לשימוש בנהיגה.

לא לקנות בשוק

מכון התקנים קבע תקן בעניין הסינון שעדשות משקפיים צריכות לספק. כפי שמפרט קאופמן: "משקפי השמש, הנמכרים בחנויות האופטיקה, עומדים בדרך כלל בתקנים אלו, אם כי תמיד יש צורך לבדוק ולאמת תקנים אלה בכל קנייה.

"למשקפיים שבדוכנים ובשווקים אין לרוב אישור עמידה בתקן כיוון שהם מוכנסים לארץ תחת מסווה של צעצועים, אביזרי אופנה וכו', ויש אינספור יבואנים אשר מייבאים משקפי שמש שהשימוש בהם לא רק שאינו משרת את המטרה, אלא אף גורם נזק לעיניים, מכיוון שהם מאפשרים מעבר של קרינה מזיקה לעין דרך עדשה שאינה מסננת, אך בגלל הכהות שלה גורמת להגדלת האישון וכך לכניסה מוגברת של קרינה מזיקה לעין", מזהיר קאופמן.

לחסום אור מהצדדים

לאחר שווידאנו שאכן זוג המשקפיים שבחרנו עומד בתקן הסינון, ישנם עוד כמה דגשים. "מעבר לסינון, יש לוודא שהמשקפיים נותנים כיסוי מספק של שדה הראייה כדי שקרניים מזיקות לא יחדרו מהצדדים או מלמעלה ומלמטה", מסביר קאופמן, "לצד זה יש לוודא התאמה של משקפי השמש לפנים מבחינת נוחות ולבסוף יש לוודא שלמשקפיים יש 'אימא ואבא' לצורך קבלת שירות של חלקי חילוף ותיקונים בהמשך הדרך".

משקפי שמש לקצרי ראייה

כאשר מישהו נזקק לתיקון ראייה, עליו לבחור משקפי שמש אשר נותנים מענה, מעבר לסינון השמש והקרינה וליופי, גם למספר. "משקפי שמש לתיקון בעיית ראיה הם משקפי ראייה לכל דבר וכך צריך להתייחס אליהם מבחינת ההתאמה למבנה ולגודל הפנים, מבחינת העמידות ומבחינת יכולתם לתת מענה לבעיית הראייה", מסביר קאופמן, "בעדשות כאלה המספר הוא לפי בעיית הראייה והצבע נועד לסנן את השמש והקרינה.

משקפי שמש לילדים

הדאגה לילדינו נמצאת בראש סדר העדיפויות, וכך זה צריך להיות גם כאשר בוחרים משקפי שמש. "ילדים חשופים לקרינה המזיקה כמו המבוגרים ואף יותר", אומר קאופמן, "השאלה האם למרוח קרם הגנה לתינוק לפני צאתו לשמש בכלל לא עולה, שכן הדבר מובן מאליו, אך כשזה מגיע לראיה לא קיימת מודעות מספקת כיוון שלא רואים את נזקי הקרינה בעיניים כפי שהם מופיעים על העור, ורק שנים אחר כך מתחילות הבעיות. כך למשל, מחלות עיניים דוגמת קטרקט נגרמות בראש וראשונה בגלל חשיפה ארוכה ואיטית לקרינת ה-UV".

לדברי קאופמן, "חובה לספק משקפי שמש לתינוקות מגיל אפס כיוון שהקרינה הזו תלווה אותם במהלך עשרות השנים הבאות. ההדגשים במקרה של ילדים ותינוקות זהים בנושא סינון הקרינה: על העדשות להיות איכותיות בעלות תו תקן ולא משקפי צעצוע. חשיבות יתרה יש לנוחות: משקפיים בלתי מותאמים לא יישארו על עיניו של הפעוט וכך לא תושג המטרה".

בואו לדבר על זה בפורום משקפיים, עדשות מגע ובדיקות ראייה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום