ניסטגמוס: ריצוד עיניים

(18)
לדרג

ניסטגמוס עלול להיגרם מליקוי ראיה או בעיה מוחית (בעקבות טרשת נפוצה,שבץ, או גידול במח). ניתן להקל על תסמיני ניסטגמוס, אך אין עדיין ריפוי מלא לתופעה

מאת: ד"ר שלמה דותן

ניסטגמוס היא תופעה המכונה בעברית "ריצוד עיניים", המאפיינת ע"י תנועות ריתמיות (קצביות) בלתי רצוניות של גלגלי העיניים, בכיוונים שונים: מצד ימין לצד שמאל, מלמעלה למטה או בתנועות סיבוביות. ומכאן גם שמה. שכיחות התופעה היא 1 ל-1,000 והיא יכולה להופיע אצל שני המינים, בכל הגילאים.


מהם הגורמים לניסטגמוס?

הגורמים לתופעה יכולים להיות תורשתיים-גנטיים, קשורים לליקוי ראיה או לפגיעה במוח ולהרעלות.

ניסטגמוס כתוצאה מליקוי ראיה באותם המקרים בהם יש ליקוי בראיה, הניסטגמוס הוא מעין ניסיון של המוח למצוא נקודה, שבה רואים טוב ולשפר את הראיה. החיפוש התמידי הזה הוא למעשה הריצוד. לילדים עד גיל 3, למשל, שנולדים עם ראיה לא טובה, יש סיכון גדול יותר לפתח ניסטגמוס.

ניסטגמוס כתוצאה מפגיעה במערכת העצבים המרכזית - פגיעות במקומות שונים במוח, כתוצאה ממחלות כמו שבץ, טרשת נפוצה, גידולים מוחיים וחבלות מוחיות, משבשות את מעבר השדרים התקין וגורמים לריצוד.


שכיחות התופעה היא 1 ל-1,000. צילום: שאטרסטוק

מהם התסמינים של ניסטגמוס?

הסימן הראשון והבולט ביותר של התופעה הנו הריצוד הנראה לעין. מהירות הריצוד משתנה בין אדם לאדם וריצוד מהיר עלול להוות גם בעיה אסתטית, שבעקיפין עלולה לגרום לבעיות חברתיות שונות.

בנוסף, אנשים עם ניסטגמוס רגישים יותר לאור חזק מאנשים רגילים. קשה להם יותר לזהות כתב צפוף או דברים צפופים וקשה להם, לעיתים, לזהות דברים שזזים מהר. ולכן, לא פעם, לאנשים אלה לוקח יותר זמן לקרוא והם צריכים להתאמץ יותר כדי לראות דברים, או כדי לעקוב אחרי דברים, דבר שתורם לריחוק החברתי.

חשוב גם לציין שכיוון שקיים קשר בין מיקוד הראיה למערכת שיווי המשקל, לאנשים עם ניסטגמוס עלולות להיות בעיות של שיווי משקל.

כיצד מתבצע האבחון של ניסטגמוס?

ברוב המקרים, ניתן להבחין בניסטגמוס גם בעין בלתי מזוינת. באופן רגיל, כאשר אדם מנסה להתמקד בנקודה מסוימת, העין לא אמורה לזוז. אולם, תזוזה במיקוד במקרה שכזה יכלה להעיד על כך שהמערכת שאחראית לכך שהעין לא תזוז - מופרעת.

בנוסף, לרופא עיניים יש מכשירים שונים להגדלה של גלגל העין (החלק החיצוני והפנימי של העין), כגון מנורת סדק, שבאמצעותם ניתן לראות את התנועה הריצודית עצמה.


מדוע חשוב לאבחן את הניסטגמוס?

התפיסה הכללית היא כי ניסטגמוס אצל ילדים מעיד על ליקוי ראיה ואילו ניסטגמוס אצל מבוגרים מעיד, לרוב, על שבץ, גידול מוחי או טרשת נפוצה. מכיוון שהניסטגמוס עלול להעיד על בעיה פנימית, כגון גידול מוחי, יש חשיבות רבה לאבחנתו הנכונה. אופי וצורת הניסטגמוס יכולים להעיד על גידול, למשל - ולכוון למקומו. במקרים אחרים, ניסטגמוס מולד לא בהכרח יעיד על מחלה כלשהי.

האם יש טיפול לניסטגמוס?

לרוב, הניסטגמוס איננו תופעה קלה לטיפול. באחד מספרי הרפואה הישנים, הפרק על ניסטגמוס מתחיל במשפט שאומר שכל מי שנכנס עמוק לחקר הניסטגמוס - לא יצא עם מסקנות מחכימות.

עם זאת, נעשים היום מחקרים שונים בתחום וניסיונות לטפל בתופעה, החל מתרופות וכלה בעזרים לשיפור הראיה. במקרים בהם הגורם לניסטגמוס הוא פגיעה במערכת העצבית המרכזית, למשל, הוצאת הגידול או שיפור של הפגיעה התוך מוחית, יכולים להביא להיעלמות הניסטגמוס.

חשוב גם לציין כי עצם הקטנת התנועות הבלתי רצוניות משפרת את אורח החיים ואת איכות החיים של הסובלים מהתופעה. וזה, כשלעצמו, אינו דבר של מה בכך.

לרופא עיניים יש מכשירים שונים להגדלה של גלגל העין, שבאמצעותם ניתן לראות את התנועה הריצודית עצמה. צילום: שאטרסטוק

כיצד ניתן להקל על התופעה?

טיפול תרופתי - היום כבר יודעים שישנם טיפולים תרופתיים, המיועדים למרכזי המוח, ושתפקידם להחליש את התנועה הבלתי רצונית.

עזרים לשיפור הראיה - מכיוון שניסטגמוס נובע לעתים מליקוי ראיה, הרי ששיפור הראיה יביא להקלה של הריצוד ובגילאים צעירים, אף להעלמת התופעה. קיימות היום עדשות ראיה מיוחדות שיכולות להחליש את הריצוד.

זווית ראיה - אצל חלק מהלוקים בניסטגמוס, ישנן זוויות ראיה מסוימות בהן התנועתיות הבלתי רצונית של העיניים פחותה, והראיה באותה זווית טובה יותר. מטבע הדברים, אותם אנשים נוטים לפתח תנוחת ראש באותה הזווית, שבה יוכלו לראות טוב יותר. ולכן מומלץ להם לשבת בצד מסוים של המסך או לוח הכיתה כדי לראות טוב יותר.

האם ישנם גורמים שעלולים להחמיר את התופעה?

למרות הסטיגמה המוטעית לפיה אי הרכבת משקפיים עלולה להחמיר את ליקוי הראיה, הדבר איננו כך. משקפיים הם אמצעי עזר שמטרתו לשפר את הראיה. המצב עלול להחמיר בפני עצמו, אבל לא כתוצאה מאי הרכבת משקפיים. למעשה, אין כיום גורמים ידועים שמחמירים את תופעת הניסטגמוס.

ד"ר שלמה דותן הוא רופא עיניים מומחה בנוירואופטלמולוגיה

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת Zap Doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום