הכן ילדך לביה"ס: בדיקת ראייה

(0)
לדרג

החופש הגדול הוא הזדמנות להכין את הילדים למסגרת לימודית ובין השאר לבדוק את חדות הראייה שלהם. כך תמנעו לילד בעיות בריכוז והבנה בכיתה וכאבי ראש עקב מאמץ מיותר

מאת: מערכת zap doctors

שלחתם אותם לקורס הכנה לכיתה א', בקרוב תקנו להם תיק אורטופדי וציוד מתאים ואין ספק שתעשו הכל כדי שלילדים שלכם תהיה הסתגלות קלה והתחלה ברגל ימין בבית-הספר. במסגרת ההכנות לשלב החדש בחייהם של הקטנטנים מומלץ גם לעשות להם בדיקת ראייה, משום שילדים לא יודעים להגדיר את בעיית הראייה שלהם, ובמרבית המקרים הם בכלל לא מודעים שיש בעיה כלשהי מכיוון שכך הם רגילים לראות.

"ההערכה היא שכ-10%-15% מילדים בגילאי בית הספר סובלים מבעיות ראייה המשפיעות על הצלחתם בלימודים", אומר יניב אלדד, אופטומטריסט ומנהל מקצועי ברשת אופטיק דורון. "ההורים צריכים לשים לב להתנהגות הילד - האם כשהוא ממקד את מבטו לעבר נקודה מסויימת (העין בורחת) האישון 'בורח' פנימה או החוצה? האם הוא מקרב משחקים קרוב לעיניים? האם הוא נתקל לעיתים בקירות או חפצים? האם הוא מתקרב לטלוויזיה וממצמץ בזמן הצפייה? התנהלויות אלו אמורות להדליק נורה אדומה להורים".


בדיקות ראיה

בדיקות ראיה. צילום: שאטרסטוק

אבחון לקות ראייה

ניתן לעשות בדיקת ראייה ראשונית אצל אופטומטריסט על-מנת לבחון את חדות הראייה של הילד או פזילה. במהלך הבדיקה הילד יושב במרחק של כ-6 מטרים מלוח ובו מופיעים מספרים או תמונות בגדלים שונים. הילד צריך לומר מה הוא רואה, וכך אפשר לבדוק עד כמה ראייתו חדה. לצורך בדיקה מקיפה יותר מומלץ לפנות לרופא עיניים שירחיב את אישוניו של הילד על-ידי טיפות המיועדות לכך. הטיפות מנטרלות את הפוקוס וכך הבדיקה מדוייקת יותר.

יש לציין כי הבדיקה חשובה גם לילדים גדולים יותר, ואלדד מפרט כיצד ניתן לשים לב לבעיות ראיה אצל ילדים בגילאי בית-ספר: "הילד מתקשה להשלים משימת קריאה, קשה לו להעתיק מהספר או מהלוח ולכתוב, הוא מתקשה להשיב על שאלות של קטע עיוני ומתלונן על כאבי ראש. במצבים אלו מומלץ לאבחן אם מדובר בלקות ראייה ובמידת הצורך להתאים לילד משקפיים ולהקל עליו מאוד".

במרבית המקרים הפתרון לבעיות של קוצר או רוחק ראיה הוא הרכבת משקפיים. במקרים מסוימים ניתוח ותרגילים בעיניים עשויים לסייע, אך לדברי אלדד "התקופה הטובה ביותר לפתור בעיות ראייה היא עד גיל 2-3 שנים. אולם עד גיל 6 שנים עדיין אפשר לשפר את הראייה, אבל לאחר מכן קשה יותר.

איך בוחרים משקפיים לילדים?

אלדד: "קודם כל כדאי לבחור מסגרת חזקה שתתאים לגודל ולתווי הפנים של הילד ועדיף שהיא תהיה עשויה מחומר קל כמו פלסטיק, מתכת או טיטניום. חשוב שיהיה אפון אורתופדי על אפו של הילד וכן כדאי להקפיד על מוטות משקפיים באורך המתאים בהתאם לראשו של הילד עם סופיות שתופסות את היקף האוזן, למניעת נפילת המשקפיים.

בנוסף, מומלץ לקנות משקפיים עם מסגרת צבעונית שהילד יאהב כדי שיהיה לו קל ונעים יותר להרכיב את המשקפיים. כדאי מאוד לרכוש זוג משקפיים נוסף מכיוון שלילדים יש נטייה לשבור או לאבד את המשקפיים שלהם, לעיתים כתוצאה מלעג של הסביבה, וכדי לשמור על המשקפיים יש לקנות נרתיק קשיח".

בנוגע לסביבה, אלדד ממליץ שההורה ידבר עם המורה לפני שהילד מגיע עם המשקפיים כדי שתהיה לו התחלה קלה יותר, ושהיא תסייע לו לעבור בהקדם את שלב הבושה ששכיח אצל ילדים רבים בימים הראשונים".

בואו לדבר על זה בפורום משקפיים, עדשות מגע ובדיקות ראייה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום