מהי שערה?

(0)
לדרג

מה מבנה השערה, באיזה אופן היא צומחת ומתי היא נושרת? סקירה קצרה על תולדותיה של השערה

מאת: ד"ר אלכס גינזבורג, מומחה למחלות עור ושערות
מבנה השערה

השערה היא צינור ארוך ספוגי המצופה בתאים דמויי רעפים ואין בה עצבים או כלי דם. היא טמונה בעור, בתוך מנהרה המכונה זקיקי השערה. בחלקה התחתון של מנהרה זו נמצא שורש השערה או הפאפילה (Bulb), שמתוכו צומחת השערה. כל זקיק מחובר לבלוטת חלב המספקת חלה ("עור שומני") ונפתחת לעור לאורך זקיק השיער. לכל שערה מחובר שריר קטנטן הגורם לה להסתמרות בזמן קור ("עור ברווז").

זקיק שיער בוגר מגיע מהאפידרמיס (שכבת העור החיצונית) ועד לשכבת העור הפנימית יותר. השערה הצומחת מזקיק השיער מורכבת מ 3-2 שכבות המחוברות בכמות גדולה של חלבון הנקרא קראטין (Keratin). הקראטין מסופק על ידי תאים הנמצאים בפקעת השערה, והוא יוצר פיגמנט בשם מלנין (Melanin), אשר מקנה לשיער את צבעו. איכות השיער תלויה ישירות בכמות הקראטין שהזקיק מייצר. כמות מספקת של קראטין תניב שיער עבה וחזק וככל שפוחתת הכמות, כך נהיה השיער דק וחלש יותר. בזקיק שיער בוגר, ישנם שלושה רבדים מרוכזים של תאים אפיתליים היוצרים את השורש הפנימי. השורש החיצוני הקשור לשכבת העור החיצונית ולבלוטת החלב, יוצר את השכבה החיצונית של זקיק השיער. המרכיב החשוב ביותר בשיער הוא החלבון (65%-95% מהרכב השיער). שאר המרכיבים הם מים ושומנים.

אנשים נולדים עם כל זקיקי השיער שיהיו להם בעתיד, 5 מיליון בקירוב (על הגוף כולו), למרות שכמות השיער והזקיקים יכולים להשתנות במהלך החיים. כל אדם מאבד בממוצע בין 100-50 שערות ליום (משיער הראש) ושיעור הצמיחה בקרקפת היא 0.35 מילימטר ליום, או כסנטימטר אחד בחודש. עם הגיל, השיער ממשיך לנשור וצומח פחות. מספר זקיקי השיער על הקרקפת נע בין 70,000 ל-120,000 בצפיפות של בין 100 ל-200 שערות לסמ"ר באדם הבוגר. כל שנה מתחלפות בין 10,000 ל-15,000 שערות בראש. לאנשים בעלי שיער בלונדיני יש יותר שיער (140,000) לעומת אנשים בעלי שיער חום (105,000) או בעלי שיער "אדום" (90,000). כמות השיער בין הגברים לנשים זהה למרות שיש נטייה לחשוב שגברים יותר שעירים.

מחזור צמיחת השערה

צמיחת השערה אינה נמשכת כל הזמן ברציפות, אלא מתנהלת בצורה מחזורית. השערה הבריאה חיה וצומחת 4 שנים בממוצע. לאחר מכן, נושרת ובמקומה צומחת שערה חדשה. מחזור הצמיחה מתאפיין בשלושה שלבים:

1. שלב הצמיחה (Anagen): בשלב זה השערות גדלות בבסיס הזקיקים. מדי יום השיער צומח כ-0.3 מ"מ אצל גברים ו-0.4 מ"מ אצל נשים. כ-90% מזקיקי הקרקפת מצויים במצב זה בכל זמן נתון. לאחר שהזקיק מסיים את שלב הצמיחה, שנמשך כ-3 שנים, הוא עובר לשלב "המנוחה" (הזמן המדויק משתנה מאדם לאדם ותלוי בגורמים רבים כמו: גיל, מצב בריאותי, גזע, השפעה גנטית וכד').

2. המנוחה (Catagen): כ-10% משערות הראש נמצאות בשלב של "מנוחה". בשלב זה השיער לא גדל ונמצא במצב סטטי במשך שלושה שבועות. השערה למעשה מפסיקה לצמוח, השורש מצטמק והשערה עולה במעלה הזקיק שאף הוא מתכווץ בעצמו. כך מתרחקת השערה מכלי הדם המספקים לה את חומצות האמינו, המינרלים והוויטמינים שהם חומרי הבסיס ליצירת הקראטין והמלנין ולא נותר לה אלא להחליק החוצה מן הזקיק. שלב זה נמשך בין מספר ימים לשבועיים.

3. הצמיחה מחדש (Telogen): השיער לא נושר ביום אחד, אלא עובר תהליך של שלושה חודשים, שרק בסיומו הוא ניתק מן הקרקפת. לאחר מכן, במצב תקין, צומח שיער חדש במקומו. אם השערה הקודמת עדיין לא השתחלה אל מחוץ לזקיק, כתוצאה מסירוק השיער למשל, היא תידחק אט-אט החוצה ע"י השערה החדשה.

הידעת?

השיער צומח יותר בין הגילאים 16-46, בעיקר בקיץ ופחות בחורף. עם הגיל, אצל הגברים, מופיעות שערות באוזניים, בתנוך האוזן ומסביב לפתח האף. אצל נשים, השיער צומח באזור השפם, מסביב לפה, בסנטר ובלסת. באזור הערווה השיער הוא עבה ומקורזל וצמיחתו המקסימלית מגיעה ל-16 ס"מ. עם הגיל, השיער מתדלדל והופך לחלק יותר ודק. גם שיער בית השחי נעלם בסופו של דבר עם הגיל. שיער הזקן הוא עבה, קצב הצמיחה שלו הוא 0.3 מ"מ ליום, והוא יכול לצמוח לאורך של 30 ס"מ או יותר.

בואו לדבר על זה בפורום נשירת שיער והתקרחות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום