לידת עכוז: טבעי ואפשרי

(5)
לדרג
תוכן מקודם

בעבר לידת עכוז נחשבה לטבעית. מחקרים, שהציגו מידע על הסיכון הכרוך בלידת עכוז - הפכו אותה לנדירה יותר. אולם, הדבר עדיין אפשרי ורמת הסיכון נמוכה

רופא גינקולוגיה ומיילדות (נשים) ,מומחה ליילוד וגינקולוגיה
053-7106395 (מספר מקשר)

לידת עכוז היא מצב בו הטוסיק של העובר מקדים - ובמהלך הלידה הוא יוצא ראשון. במרבית ההריונות העובר יהיה במצג עכוז בשלב מסוים של ההריון, אך בעיקר בשבועות הצעירים יותר, ככל שההריון מתקדם, שיעור העוברים במצג עכוז הולך ויורד. לדוגמה בשבוע 30 כ-50% מהעוברים יהיו במצג עכוז. ואילו בשבוע 38 רק כ-3% מהעוברים עדיין נותרו במצג עכוז.

מהי הבעייתיות בלידה בה העכוז יוצא ראשון?

בלידה רגילה, הראש שלו הקוטר הגדול ביותר בגוף העובר - יוצא ראשון ומפלס דרך ופותח את צוואר הרחם. ואחריו יכול שאר הגוף לצאת. לעומת זאת, בלידת עכוז, דווקא העכוז יוצא ראשון ופתיחת תעלת הלידה נעשית בהתאם לגודל העכוז - ואז הראש עלול להיתקע. הסיכון הוא בעיקר לעובר ולא ליולדת. מכיוון שאם הראש נתקע, חבל הטבור לחוץ בין הגוף לבין עצמות האגן. חוסר החמצן עלול להוביל לנזק מוחי.

האם יש בתי חולים המוכנים ליילד בלידות עכוז?

כעיקרון ההמלצה המקובלת כיום בעולם המערבי היא לבצע ניתוח קיסרי במידה והעובר נותר במצג עכוז. אולם יש בתי חולים, כמו שערי צדק ושיבא, בהם במידה והיולדת מעוניינת בכך ומבינה הסיכון, ניתן ללדת לידות עכוז בתנאים מסוימים ובהתאם לשיקול דעת של רופא בכיר. לצורך כך, כמובן שיש צורך בגינקולוג מיילד זמין עם ניסיון בלידת עכוז. כיום אין הרבה גינקולוגים כאלה בנמצא.

מדוע אין מספיק גינקולוגים שמתמחים בלידת עכוז?

מרבית לידות העכוז מסתיימות בניתוח קיסרי. רק אחוז נמוך במיוחד מגיע ללידה טבעית. באופן זה, הידע והמיומנות של הרופאים בתחום נשחקים - וזה חבל, מכיוון שלעתים לידת עכוז היא הכרחית. כמו, למשל, בלידת תאומים טבעית, כאשר התינוק הראשון במצג ראש - והשני במצג עכוז. או במקרה בו אשה ,שתוכננה לניתוח מגיעה בלידה פעילה מתקדמת, כך שאי אפשר להספיק לנתחה.

צילום: שאטרסטוק
צילום: שאטרסטוק

מתי ומדוע הפסיקו עם לידות העכוז?

עד שנת 2000 ילדו לידות עכוז באופן טבעי, אך עבודת מחקר גדולה קנדית, שפורסמה בשנה זו שינתה את המצב. 5,000 נשים שהיו בהריון עם מצג עכוז חולקו באופן אקראי, כך שמחציתן ילדו לידה רגילה ומחציתן בניתוח קיסרי. תוצאות המחקר הראו כי הסיכונים בלידת עכוז עם נזק ליילוד היו פי 3 אצל הנשים שילדו בלידה רגילה. מחקר זה הוביל לניתוחים קיסרים רבים - כפתרון ללידות עכוז.

בשנת 2003, בעבודת ההמשך של המחקר, בדקו את הילדים, שנולדו באותן לידות -והתוצאה הייתה שאין שום הבדל בהתפתחות ביניהם, מה שדי הפריך את נושא הסיכונים. בשנת 2007, עבודת מחקר אחרת בדקה מחדש את פרטי המחקר וגילתה את הבעייתיות במחקר המקורי. חלק גדול מהנשים שהשתתפו במחקר היו נשים ממדינות אפריקה ומדינות עולם שלישי, שילדו ללא תנאים סניטריים, מיילדת וכיו"ב. משמע, תוצאות אותו מחקר בעייתיות.

כך או אחרת, שיעור הניתוחים הקיסריים עלה מאוד בכל העולם: כ-33% מכלל הלידות בארה"ב; וכ-25% מכלל הלידות בישראל. מתוך נתון זה, כשליש מהניתוחים הקיסריים הינם עקב עוברים במצג עכוז - נתון שמעלה דרמטית את מספר כלל הניתוחים הקיסריים. ניסיונות להחזיר את לידות העכוז בארץ ובעולם כשלו, שכן "הסוסים כבר ברחו מהאורווה".

מהן הסיבות למצג עכוז?

ולדנות מרובה
הריון מרובה עוברים.
שיליה נמוכה.
עודף מי שפיר.
מומים רחמיים
עוברים קטנים
שבוע הריון צעיר בלידה

מהו הליך היפוך עובר?

כדי להימנע מחד מלידת עכוז ומאידך מניתוח קיסרי מומלץ לנסות להפוך את העובר. פעולת היפוך עובר נעשית, על ידי גינקולוג המוסמך ומיומן לבצע פעולה זו. ההיפוך הוא ממצג עכוז למצג ראש. זהו הליך שנעשה החל בשבוע ה-37 / 38, ודורש מיומנות רבה, מכיוון שיש פקטורים רבים שמשפיעים על הפעולה הזו, ובכללם: כמות המים, מיקום השיליה, גודל העובר וכיו"ב.

אחרי היפוך מוצלח, נותנים תרופה ליצירת צירים, כדי שהראש יידחף כלפי מטה בתעלה. ההליך נעשה בבית חולים, תחת ניטור עוברי צמוד. חשוב להבהיר כי אין מדובר בפעולה פולשנית או כוחנית, אלא פעולה הנעשית בסבלנות ובעדינות במהלכה היולדת מקבלת תרופה להרפיית שריר הרחם ואז מנסה הרופא, על-ידי הפעלת לחץ חיצוני, לשנות את תנוחת העובר - למצג ראש.

צילום: שאטרסטוק
צילום: שאטרסטוק

כיצד התהליך נעשה?

היולדת מגיעה לאחר צום של 8 שעות, מחוברת לניטור עוברי למשך חצי שעה לוודא חיוניות העובר; לאחר מכן, בעזרת אולטרסאונד, מוודאים כי העובר עדיין במצג עכוז, בודקים את כמות מי השפיר, מיקום השלייה מיקום חבל הטבור, גודל העובר ומיקומו המדויק. בשלב זה, ניתנת זריקה תת עורית של חומר בשם ונטולין, לשם הרפיית שריר הרחם. ואז ממתינים עד אשר שלפוחית השתן של היולדת תתמלא - אז יידחף העכוז כלפי מעלה ויהיה קל יותר להפכו. הפעולה נעשית באחד מחדרי הלידה, על ידי צוות של שני רופאים מיילדים. רופא אחד מוודא בעזרת אולטרא-סאונד כי העובר חש בטוב בעת ביצוע הפעולה; הרופא השני מבצע את הליך ההיפוך. הפעולה מסתיימת תוך דקות.

האם ההיפוך כואב?

התהליך עצמו אינו נעים וכרוך לעיתים במעט כאב, אך לא כמו הסטיגמה הקיימת על כאבים חזקים מאוד. לשיתוף הפעולה של האישה יש משמעות רבה בהצלחת ההליך. רתיעה וכיווץ יקשו על הפעולה. סיכויי ההצלחה של ההיפוך עומדים על כ-70%; אך כאשר מדובר בלידה ראשונה הסיכוי יורד ל-30%. אצל ולדניות שרירי הבטן והרחם גמישים יותר - ולכן סיכויי ההצלחה עולים.

מהם הסיכונים הכרוכים בהיפוך?

שיעור הסיבוכים עומד על 1% בלבד! הסיבוך הראשון הוא ירידה בדופק העובר בזמן ביצוע ההיפוך (ברוב המקרים, הדופק יחזור מיד לתקינותו עם הפסקת הפעולה). סיבוך אפשרי אחר הוא היפרדות שלייה סמוך לביצוע ההיפוך. לכן, לאחר ניסיון ההיפוך, האישה נשארת כשעתיים בחדר לידה - תחת ניטור עוברי רצוף.

באילו מקרים לא ניתן לבצע היפוך?

מיעוט מי שפיר קיצוני.
ירידת מים או דימום.
ניטור עוברי לא תקין.
הריון מרובה עוברים.
שליית פתח.
אשה בלידה פעילה
גורמים אחרים שאינם מאפשרים בכל מקרה לידה רגילה
חשש לפגיעה בעובר עקב מומים מסוימים

מהם התנאים האידיאליים לביצוע היפוך? אילו גורמים משפיעים על הצלחת ההליך?

התנאים האידיאליים:
שבוע 37.
כמות מספקת של מי שפיר.
ניטור דופק לב העובר תקין לפני ביצוע הפעולה.
אין ירידת מים.
העובר גבוה באגן.

הגורמים האידיאליים:
ולדנות.
שליה אחורית.
כמות מי שפיר רבה.
משקל העובר פחות מ-3,500 גרם.
נשים בעלות מבנה רזה.
אין פעילות רחמית ושריר הרחם רפוי.
שיתוף הפעולה של האישה.

האם יש חלופות לתהליך ההיפוך?

אפשר לנסות "עמידת נר": שוכבים עם הישבן רחוק מהקיר ומשעינים את כפות הרגליים על הקיר כתמיכה להעלאת הירכיים למעלה. יש לבצע תרגיל זה 3 פעמים ביום - במשך 15 דקות.

"היפוך סיני": מתבצע בעזרת דיקור ומוקסה (חימום בעזרת צמח הלענה) בנקודה הנמצאת בקצה האצבע הקטנה של הרגל. על הטיפול להימשך בין 10 דקות ל-15 דקות, בין פעם לפעמיים ביום, למשך חמישה ימים.

לסיכום, האם אכן ניתוח קיסרי הוא אופציה עדיפה, יחסית ללידת עכוז טבעית?

הכל תלוי במאפיינים ובתנאי הלידה הספציפיים. אך באופן גורף ניתן לומר שתמיד עדיף לבצע לידה טבעית על פני ניתוח. לניתוח קיסרי יש סיכונים, כמו בכל ניתוח - ובכללם: זיהומים, דימומים, קרישי דם, תסחיף ריאתי ועוד. כמובן שבנוסף לכך, הכאבים וההחלמה לאחר ניתוח קיסרי ארוכים יותר מאשר לאחר לידה רגילה. יתרה מכך ניתוח קיסרי אחד משפיע על רמות הסיכון בהריונות ובלידות הבאים ועדיף להימנע ממנו.

ד"ר ישראל הנדלר הוא מומחה למיילדות וגינקולוגיה.

בואו לדבר על זה בפורום לידת עכוז.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום