בחילות הריון: יש מה לעשות

(0)
לדרג

מומלץ להימנע ממאכלים מטוגנים, שומניים ומעובדים, לשים בצד את הסיגריות ואת האלכוהול, לאכול במנות קטנות, לצרוך ויטמין B6 ולשתות חליטות צמחים

מאת: דפי קומרינר

עוד בנושא: שעון הריון, צרבת בהריון

את בהריון? מזל טוב! עוד לא סיימת להתרגש משני הפסים בבדיקה הביתית וכבר מתחילה להתגלגל לה תחושה לא נעימה, ששולחת אותך לביקורים באסלה. הנה זה מגיע: בחילות ההריון המפורסמות.

התמודדות עם בחילות בהריון (אילוסטרציה)
התמודדות עם בחילות בהריון (אילוסטרציה)

פתאום הכל עושה לך רע. ריח הקפה שתמיד היה כל כך נעים הופך לבלתי נסבל, הבושם של דודה חנה, שמחבקת אותך בהתרגשות גדולה, שולח אותך למחוזות לא נעימים וחמותך לא מבינה למה את עושה פרצוף חמוץ במקום לשמוח.

את בטח יודעת שאת לא לבד. אפילו לדוכסיות יפהפיות יש בחילות הריון. אספתי כאן כמה טיפים וקצת מידע שיכולים לעזור לך להרגיש טוב יותר. יש מה לעשות כדי להקל על התופעה וחשוב שתדעי את זה.

קודם כל, מילת הרגעה ודווקא לאלה שלא סובלות מבחילות. זה לא קורה לכולן. אמנם האחוזים גבוהים, אבל הריון בהחלט לא גורם בהכרח בחילות. היעדר בחילות לא מרמז על הריון לא תקין או בעיה אחרת כלשהי. אם אין לך בחילות, אל תחשבי על זה לרגע, תגידי תודה ותהני מתחילת הריון נעים ורגוע.

הכינוי הידוע "בחילות בוקר" מרמז על כך שהן תוקפות רק בבוקר. אז זהו שלא. בחילות הריון יכולות להימשך כל שעות היום, אם כי אצל לא מעט נשים, הן באמת חולפות אחרי שעות הבוקר. במרבית המקרים, הבחילות יעברו בערך בסוף השליש הראשון להריון, סביב שבוע 14.

למה זה קורה? שאלה טובה. אין תשובה חד משמעית ונחרצת. כנראה מדובר בשילוב של כמה גורמים. להורמונים שמופרשים בהריון, כמו HCG ואסטרוגן, יש ככל הנראה תפקיד משמעותי בקיומן של הבחילות. לעיתים הבחילות נובעות ממחסור בויטמין 6B, אבל כמו בכל כך הרבה מקרים אחרים, גם כאן גוף ונפש משתפים פעולה. מחקרים מראים שבחברות פרימיטיביות כמעט ולא קיימת התופעה. נשים חרדתיות וכאלה שלא רצו בהריון נוטות לסבול יותר מבחילות, כמו גם נשים שנמצאות בסביבה מלחיצה מאוד. העצה הראשונה שלי היא פשוט לא לחשוב על בחילות. בעצם זה שלא תצפי להן, תקטיני את החרדה ותגדילי את הסיכוי שהן לא יגיעו.

טיפים למניעת בחילות

1. הקשיבי לעצמך. הבחילה שלך היא לא הבחילה של השכנה מקומה שלישית ויכול להיות שמה שעזר לה לא יעזור לך. שימי לב מה עושה לך טוב ומה עושה לך רע והימנעי מדברים שמגבירים את הבחילה שלך, גם אם הם לא גורמי בחילה קלאסיים.

2. התרחקי מטעם וגם מריח של מאכלים שעושים לך בחילה. יכול להיות שפעם (לפני שבוע למשל) אהבת מאוד את התבשיל המפורסם של אמא שלך ועכשיו הוא עושה לך רע. תסבירי לאמא שאין מה להיעלב ותשמחי לאכול אותו שוב עוד שלושה חודשים.

3. הימנעי ממזון מטוגן, שומני, מעובד ומתובל מאוד. רוב הסיכויים שאלה יגבירו את הבחילה שלך. אם ריח או טעם של קפה מעוררים בך בחילה, הימנעי גם ממנו.

4. אלכוהול ועישון, שבכל מקרה אינם מומלצים בהריון, עשויים להגביר את הבחילה. אם ריח של עשן סיגריות עושה לך בחילה, דאגי לשהות באוויר נקי.

5. ארוחות קטנות ותכופות מתאימות למצבי בחילה. אכלי כל שעתיים-שלוש. כדאי שהארוחה תכיל פחמימות וחלבונים ותהיה דלה בשומן: צנימים, אורז, פסטה, תפוחי אדמה, דגני בוקר, ביצים, בשר רזה, עוף ללא עור או דג בתנור. הקפידי לאכול ירקות ופירות וזכרי שגם ארוחה גדולה מדי וגם הימנעות מאוכל עשויים לעורר את הבחילה.

6. גם אם זה לא הפינוק המועדף עליך: ארוחת בוקר קלה במיטה עשויה בהחלט להקל על תחילת היום. נכון שהבוקר הוא הזמן הלחוץ ביותר עבור רובנו. ובכל זאת, קחי את הזמן. התעוררי מוקדם יותר ואל תצאי מהמיטה. אכלי בנחת צנים או קרקרים שהכנת מבעוד מועד. עצם הקימה מהמיטה מעוררת במקרים רבים את הבחילה ואכילה קלה לפני הקימה עשויה להקל ולעזור לך להתחיל את היום טוב יותר.

7. שתייה! חשוב מאוד לשתות, בעיקר אם את מקיאה. השתדלי להפריד בין אוכל לשתייה, שתי לאט, והקפידי שלא להתייבש.

8. ויטמין 6B. לעיתים הסיבה לבחילות היא מחסור בויטמין 6B. ישנם בשוק תוספים של 6B (דוגמת ויטמין 6 Bשל La-M של חברת כצט או של המותג B-Teva או של חברת תפוח) שיכולים להקל, בעיקר אם את סובלת גם מהקאות. הקפידי לקחת את התוסף בזמנים שבהם ישנו סיכוי גבוה שלא תקיאי.

9. חליטות ג'ינג'ר, קמומיל או נענע עשויות לעזור. ניתן לקצוץ שורש ג'ינג'ר, לשפוך עליו מים רותחים, להמתין, לסנן ולשתות.

10. שבי זקוף, בעיקר אחרי ארוחות. השתדלי לישון כשפלג גופך העליון מוגבה. אם אין לך במקרה מיטה מתכווננת, שתי כריות יעשו את העבודה באותה יעילות.

11. מים קרים עם לימון סחוט, סוכריות חמוצות, קרטיב לימון, קרח לימון (מים ולימון מעורבבים ומוקפאים) יכולים לעזור.

12. נשימות. אין כמו נשימה סרעפתית איטית טובה. תרגלי נשימות עמוקות, שימי לב שהבטן שלך מתנפחת כשאת שואפת אויר ומתרוקנת כשאת נושפת את האויר החוצה. הנשימות ישמשו אותך עוד הרבה בהריון ובלידה ובהחלט כדאי להתחיל להשתמש בהן כבר עכשיו.

13. הרפואה המשלימה מציעה אופציות שונות להקלה על בחילות והקאות. החל מכמוסות צמחים, דרך הומאופתיה ודיקור סיני. בדקי למה את מתחברת יותר.

מתי צריך לקבל טיפול רפואי?

כאמור, בחילות הריון הן לא נעימות, אבל בהחלט לא חריגות. המצב מצריך התערבות רפואית במקרים הנדירים יותר של הקאות רצופות, מצב הקרוי: היפראמסיס גרבידריום, כדוגמת קייט מידלטון. אם את לא יכולה לשתות, או מקיאה מיד את הנוזלים, מרגישה חלשה או שהשתן שלך כהה, כדאי להגיע למיון נשים. במקרים הקיצוניים יש צורך במתן נוזלים וויטמינים בעירוי.

בכל מקרה, זכרי לדאוג לעצמך, לשתות, לנוח, לנשום עמוק ולהתנחם בידיעה שהבחילות לא נמשכות לנצח.

הכותבת היא דולה, מדריכת הכנה ללידה ויועצת למותג La-M מבית "כצט"

בואו לדבר על זה בפורום תזונה בהריון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום