הרחבת אגן כליה: מה לעשות?

(5)
לדרג
תוכן מקודם

הגעת לבדיקת אולטרסאונד, לבירור מצב העובר - והתברר כי נמצאה הרחבת אגן כליה? לעתים, נדרש המשך טיפול למניעת סיבוכים, כל המידע

רופא ילדים ,מומחה לנפרולוגיה ילדים
077-2312978 (מספר מקשר)

כמעט כל אישה מבצעת בדיקות אולטרסאונד, כחלק מהמעקב התקין אחר הריונה. אחד הממצאים השכיחים בבדיקת אולטרסאונד טרום-לידתי הוא הרחבת אגן כליה אצל העובר. ממצא זה אינו מעיד בהכרח על בעיה. ברוב המקרים, יש להמשיך מעקב לאחר הלידה.

מהו אגן הכליה?

אגן הכליה הוא חלק במבנה הכליות: לכל כליה יש רקמה מסננת - והשתן שנוצר על ידי הרקמה המסננת נאסף בסמוך מאוד לכליה, במעין משפך אשר נקרא אגן הכליה. לאחר מכן, עובר השתן מאגן הכליה דרך צינור השופכן (אורטר) אל תוך כיס השתן - וממנו מחוץ לגוף.

אותו משפך - אגן הכליה - עשוי לשנות מעט את קוטרו, בהתאם להיותו מלא בשתן או מרוקן. ממצא של הרחבת אגן כליה (נקרא גם אגן כליה מורחב) - ניתן לזיהוי בקלות יחסית. זהו אחד הממצאים השכיחים באולטרסאונד טרום-לידתי. יש לעקוב אחר הממצא, כדי להבין אם אכן מדובר בהרחבה שהיא מעבר למצב נורמלי, בו אגן הכליה מלא בשתן.

באיזה שלב בהריון מתבצעת בדיקת אולטרסאונד, בה עלולה להתגלות הרחבת אגן כליה?

לקראת שבוע 20, נעשית סקירת מערכות - בה עלול להתגלות אגן כליה מורחב. הבדיקה המומלצת הבאה, בה עלול הרופא לזהות הרחבת אגן כליה, היא לקראת סוף ההריון - להערכת משקל העובר, סביב שבוע 30. נדירים המקרים בהם עצם הגילוי של הרחבה באגן הכליה מהווה סיבה להקדמת הלידה. לרוב, אין בכך שום צורך או תועלת.
לקראת שבוע 20, נעשית סקירת מערכות. צילום: שאטרסטוק לקראת שבוע 20, נעשית סקירת מערכות. צילום: שאטרסטוק

מה המשמעות של הרחבת אגן כליה?

ראשית, יש להדגיש שמדובר בבדיקת סקר.
בדיקות סקר נועדו לאתר, לזהות או לשלול סיכון להיווצרות בעיה רפואית. תמיד יש לקחת בחשבון שתוצאות בדיקת הסקר - מעבר לאפשרות של חיובי או שלילי - עשויות גם להתברר בהמשך כ"חיובי כוזב" או "שלילי כוזב", כך שלרוב יש לבצע בדיקות המשך לאישוש החשד.
מעבר לכך, להימצאות של הרחבת אגן כליה, עלולות להיות שתי משמעויות. ברוב המקרים, הממצא יתברר בגדר הנורמה, או יסתדר מאליו עם הזמן.

במעט מקרים, הרחבת אגן כליה עלולה להיות סימן לקיום אחד משני מומים, במבנה הכליות ודרכי השתן.

רפלוקס: במצב תקין, שתן זורם באופן חד כיווני, מהכליה אל כיס השתן - וממנו אל מחוץ לגוף. כשקיים רפלוקס בדרכי השתן - השתן עלול לחזור מכיס השתן אל הכליה. במצב זה, ישנה סכנה לזיהומים חוזרים וחמורים בדרכי השתן, העלולים לפגוע בכליות.

חסימה בדרכי השתן: מום שמשמעותו היא שבמיקום כלשהו בדרכי השתן, המעבר צר מאוד - מה שמקשה על זרימת השתן מהכליה לכיוון היציאה מהגוף. חסימה בדרכי השתן עלולה גם היא להוביל לזיהומים וכאבים. מדובר במצב שקשה יותר לזהות, מכיוון שהחסימה עלולה להיות חד-צדדית (אז נדמה כי מתן השתן תקין - בעוד עבור כליה אחת, המעבר חסום).

חשיבות הממצא של הרחבת אגן כליה טמונה בכך שהיא עלולה להיות סימן לקיום פגיעה בתפקוד הכליות - פגיעה שעשויה להתברר כהפיכה.

כאמור, הימצאות אגן כליה מורחב עלולה להעיד על אחד המומים המתוארים לעיל. לכך עלולות להיות השלכות חמורות, מכיוון שהסיבה השכיחה ביותר למחלת כליות כרונית בילדים היא מומים מולדים בכליות ובדרכי השתן (זאת בניגוד למבוגרים, אצלם הסיבות השכיחות למחלת כליות כרונית הן לחץ דם גבוה, סוכרת וכו').

יחד עם זאת, חשוב לזכור שמחלת כליות כרונית נדירה הרבה יותר אצל ילדים, מאשר אצל מבוגרים - וכי מדובר בבדיקת סקר, שתוצאותיה עשויות להתברר ככוזבות, כך שיש לראות את תוצאות המשך הבירור.
ברוב המקרים, הממצא יתברר בגדר הנורמה. צילום: שאטרסטוק ברוב המקרים, הממצא יתברר בגדר הנורמה. צילום: שאטרסטוק

מה יש לעשות, לאחר שהתגלתה הרחבת אגן כליה, באחת מבדיקות האולטרסאונד הטרום-לידתי? האם להפסיק את ההריון?

ברוב גדול של המקרים, מציאת הרחבה של אגן הכליה אינה מביאה להמלצה על הפסקת הריון. ההמלצה השכיחה ביותר, בעקבות מציאת אגן כליה מורחב - היא להמשיך מעקב אחרי הלידה.

בדרך כלל, המעקב יתחיל מביצוע אולטרסאונד לתינוק, לאחר הלידה. ביצוע האולטרסאונד עצמו תלוי בפרוטוקול, לפיו עובד כל בית חולים. לרוב, לא מומלץ לבצע את הבדיקה מיד לאחר הלידה, אלא לחכות יומיים לפחות. ישנם גם רופאים שישחררו את המשפחה הביתה ויקבעו עם המשפחה זמן מאוחר יותר, לביצוע הבדיקה.

כאמור, האפשרות המדאיגה שעולה מקיום אגן כליה מורחב, הינה קיום מומים מולדים בכליות ובדרכי השתן, המציבים את התינוק שרק נולד - בסיכון מוגבר לדלקות בדרכי השתן. לכן, במצבים מסוימים, על פי חומרת הממצא באולטרסאונד הטרום-לידתי, תבוצע לפעמים בדיקת דם, עוד לפני השחרור, לבדיקת תפקוד הכליות של התינוק.

בהתאם לממצאי האולטרסאונד ובדיקת הדם (אם נעשתה כזו) - עשוי הרופא להמליץ על טיפול אנטיביוטי מניעתי. כשתבוצע בדיקת אולטרסאונד לאחר הלידה, יוכל הרופא לראות אם המצב "הסתדר" מאליו או נשאר בלתי תקין.
בהתאם לתוצאות הבדיקה, הרופא ימליץ על המשך מעקב או שחרור ממעקב. עם זאת, תוצאות הבדיקה גם עלולות לחייב ביצוע בדיקות דימות נוספות, במטרה לחפש בעיות חסימתיות בדרכי השתן או בעיות רפלוקס, שעליהן כאמור הרחבת אגן כליה עשויה להעיד.

לסיכום: הרחבת אגן כליה באולטרסאונד טרום לידתי נחשבת ממצא שכיח מאוד, שמחייב מעקב ועשוי להסתדר מאליו. במקרים רבים, הממצא אף עלול להתברר כתוצאה "חיובית כוזבת".
ברוב המקרים, יוחלט על המשך מעקב לאחר הלידה. בהתאם לתוצאות, יחליט הרופא על המשך טיפול. המטרה העיקרית היא לבדוק אם אגן הכליה המורחב מעיד על קיום מומים משמעותיים בדרכי השתן או בכליות.

פרופ' דניאל לנדאו הוא מומחה לנפרולוגיה של ילדים, מנהל מחלקת ילדים במרכז שניידר לרפואת ילדים.

סייעה בהכנת הכתבה: ענת ניסני, כתבת Zap Doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום