הפסקת הריון: כדורים או שאיבה?

(0)
לדרג

שיטת ההפלה נבחרת בהתאם לאישה, לכוח הסבל שלה, לשבוע ההיריון ולמצב הרפואי. ככל שהדחיפות נמוכה יותר, גדלים הסיכויים שניתן לבצע את ההפלה עם כדורים

מאת: ד"ר רוני חן

הפלה היא הפסקת היריון והוצאה של תוכן הרחם: העובר, השלייה והקרומים. בישראל מתבצעות כ-40 אלף הפלות בשנה. רוב ההפלות הן הפלות טבעיות המתרחשות במהלך טרימסטר ההיריון הראשון, וחלק קטן יותר הן הפלות יזומות.

הפלה טבעית

הפלה טבעית היא הפלה המתרחשת מעצמה. לעיתים מתרחשת הפלה מלאה, שבה נפלט תוכן הרחם במלואו ללא התערבות רפואית; אך ברוב המקרים מתרחשת הפלה חלקית: העובר מפסיק להתפתח או שאין דופק. הפלה חלקית מצריכה התערבות רפואית לריקון חלל הרחם.

הגורמים להפלה טבעית

הגורמים העיקריים להפלות טבעיות הם בעיות כרומוזומאליות אצל העובר, בעיות התפתחותיות של העובר, מחלות אוטואימוניות של האם, סוכרת, לחץ דם, זיהומים ומחלות קרישיות דם.

הפלות חוזרות עלולות להעיד על בעיה אחרת המונעת מההיריון להיקלט. במקרים אלו מנסים לאתר את מקור הבעיה, לשלול סיבות אפשריות ולטפל בגורמים השונים, אם אותרו כאלו.

סימפטומים של הפלה טבעית

הפלה טבעית מתבטאת לרוב בדימום או בכאבים, הגורמים לאישה ללכת לבדיקה אצל הרופא, שמאבחן את הפסקת ההיריון. בחלק מהמקרים העובר מפסיק להתפתח ברחם גם ללא סימנים מקדימים, והאבחנה נעשית במהלך ביקורת שגרתית.

הפלה טבעית מתבטאת לרוב בדימום או בכאבים. צילום: שאטרסטוק
הפלה טבעית מתבטאת לרוב בדימום או בכאבים. צילום: שאטרסטוק

הפלה יזומה

הפלה יזומה היא הפלה הדורשת התערבות רפואית ובה מופסק ההיריון מסיבות שונות, לאחר קבלת אישור מהוועדה להפסקת היריון.

ועדות להפסקות היריון פועלות בבתי חולים שונים ומאשרות לבצע הפלות על פי קריטריונים ברורים: לאישה מלאו 40 שנה ויותר; האישה אינה נשואה; ההיריון אינו מנישואים; ההיריון נובע מיחסים אסורים לפי החוק הפלילי (כמו אונס או גילוי עריות); התגלה מום בעובר; המשך ההיריון עלול לסכן את חיי האישה, לגרום לה נזק גופני או נפשי.

תהליך ביצוע הפלה

מטרת הפעולה היא לרוקן את חלל הרחם משאריות, על מנת למנוע סיבוכים והידבקויות לדופן הרחם, העלולות להקשות את ההתעברות הבאה. כאשר מדובר בהפלה טבעית (שאינה מלאה), מומלץ לבצע את ניקוי חלל הרחם בטווח של שבוע עד עשרה ימים מיום האבחנה.

שיטות לביצוע הפלה

שתי השיטות המקובלות לביצוע הפלה הן כדורים ושאיבה.

השיטה נבחרת בהתאם לאישה, לכוח הסבל שלה, לשבוע ההיריון ולמצב הרפואי. ככל שהדחיפות גבוהה יותר (למשל כשיש זיהום), כך יש לפעול במהירות גבוהה יותר ולבצע את ההפלה בשאיבה. ככל שהדחיפות נמוכה יותר (למשל במצב שבו אין בעיה בריאותית וזוהי הפלה ראשונה), כך גדלים הסיכויים שניתן לבצע את ההפלה עם כדורים.

הפלה בעזרת כדורים

הפלה טבעית - קיימים מספר סוגים של כדורים ייעודיים, שמטרתם לגרום להתכווצויות של הרחם ולריכוך של צוואר הרחם, כדי להביא לפליטה של העובר. 85 אחוזים מהנשים שעוברות הפלה עם הכדורים אינן זקוקות לפעולה כירורגית ממשיכה לניקוי הרחם (הפלה מלאה).

הפלה יזומה - בשלב הראשון ניתנים כדורים הגורמים להפסק ההיריון ולהפרדה של שק ההיריון מהשלייה, או מהחיבור של השק לרחם (בדומה להפלה טבעית). בשלב השני, לאחר כיומיים, ניתנים כדורים שמטרתם לגרום להתכווצויות של הרחם ולריכוך של צוואר הרחם, כדי להביא לפליטה של העובר.

הפלה טבעית בעזרת שאיבה

השאיבה מתבצעת בהרדמה מלאה ואורכת כ-10 דקות. בעבר היה נהוג לבצע גרידה על ידי מכשירים חדים מה שהעלה את הסיכון לפגיעה ברחם, אך כיום מבצעים שאיבה של חלל הרחם ולאחריה מוודאים שקירות הרחם נקיים.

במהלך הפעולה מוודאים שצוואר הרחם פעור ואז נכנסים עם מכשיר ואקום השואב את חלל הרחם. בסוף תהליך השאיבה, מבצעים ביקורת במכשיר ייעודי ובאולטרסאונד, על מנת לוודא שקירות הרחם חלקים. לאחר הפעולה יתכנו כאבים בבטן התחתונה ודימומים שעשויים להמשך בין מספר שעות למספר ימים.

ההפלה נעשית באשפוז יום, וזמן ההחלמה הוא כיומיים בבית. קבלת הווסת הראשונה לאחר השאיבה מתרחשת לאחר 4-6 שבועות וההמלצה היא להמתין מחזור וסת אחד לפני שמנסים להרות שוב.

הפלה בין שבוע 12 ועד שבוע 16 מתבצעת באמצעות כדורים, או שאיבה (שלאחריה אשפוז ולא אשפוז יום). האשפוז אורך בין יום ליומיים ולאחר מכן נדרשת החלמה בבית כשלושה ימים נוספים.

הפלה בין שבוע 17 ועד שבוע 20 ניתן לבצע רק במרכזים רפואיים מסוימים (ולא בכל בית חולים).

הפלה משבוע 21 ואילך בשלב הזה מבצעים השראת לידה, תהליך יצירת צירים באופן מלאכותי, שבמהלכו גורמים לרחם להתכווץ (על ידי הצירים) ומבצעים מהלך של לידה.

 קיימים מס
קיימים מס' סוגים של כדורים הגורמים להתכווצויות של הרחם. צילום: שאטרסטוק

סיכונים בהפלה

פעולת השאיבה נחשבת לפעולה כירורגית בטוחה ושיעור הסיבוכים בה נמוך. אולם ככל שהשאיבה מתבצעת בשלבים מתקדמים יותר של ההיריון, כך עולה שיעור הסיבוכים.

באופן תיאורטי קיים סיכון מסוים לאי פריון כתוצאה מפעולת השאיבה (כתוצאה מהידבקויות של שאריות בחלל הרחם בעת ריקון הרחם). ברוב המקרים ניתן לטפל בבעיה, אם מתעוררת הפרעה לקליטת היריון נוסף.

במקרים נדירים יותר תיתכן גם פגיעה בצוואר הרחם, הגורמת לאי ספיקה צווארית ועלולה להוביל להפלות חוזרות.

ד"ר רוני חן הוא גינקולוג. מנהל חדרי לידה ויולדות, מיון יולדות ומחלקות היולדות בבית החולים בילינסון.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת Zap Doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום