הכל על הידבקויות לאחר ניתוח קיסרי

(30)
לדרג

ניתוח קיסרי - בדומה לניתוחי בטן נוספים - כרוך בסיכון להידבקות רקמות בחלל הבטן. מהם הסיכונים בעקבות הידבקות הרקמות זו לזו - וכיצד ניתן לטפל במצב?

מאת: ד"ר מאיר פומרנץ

בכל ניתוח בטן, מבוצע חיתוך של מספר רקמות על מנת להגיע אל האיבר המנותח. בניתוח קיסרי - מבוצעים חתכים ברקמות כולל: עור הבטן, הפציה של דופן הבטן וקרום הצפק (הפריטונאום) - הקרום העוטף את איברי הבטן כולל הרחם.

לאחר הוצאת התינוק תופרים את הרקמות וסוגרים את החתך. מיד עם סיום הניתוח, מתחיל תהליך ריפוי עצמי של הרקמות שנחתכו בדופן הבטן, בדומה לתהליך ריפוי הצלקת בעור.

בתהליך ההצטלקות - שהוא למעשה תהליך הריפוי של רקמות של הגוף - משתתפים תאי דם לבנים ותאי רקמת חיבור (פיברובלסטים) המפרישים חומרי בניה והדבקה של שולי החתך. בנוסף נלחמים בחיידקים וחומרי זרים כמו מי שפיר ומקוניום אשר נשפכו מהרחם לחלל הצפק.

בקרב כ-20% מהיולדות בניתוח קיסרי, נוצרות הידבקויות. צילום: thinkstock
בקרב כ-20% מהיולדות בניתוח קיסרי, נוצרות הידבקויות. צילום: thinkstock

מדוע "ריפוי יתר" של החתך הניתוחי - גורם להיווצרות הידבקויות?

המנגנון העצמי המדהים של חידוש ושחזור הרקמות לאחר ניתוח, חיוני לריפוי החתך הניתוחי. עם זאת, בשיעור בלתי מבוטל מהניתוחים - המנגנון עלול לפעול ב"יתר": פעילות תאי הפיברובלסטים תוביל לחיבור יתר של הרקמות - והפרשה מוגברת של פיברין, לקרישת הדם באזור החתך. תהליך ריפוי החתך מהיר מאד וכבר תוך 72 שעות יתחיל תהליך פירוק עודפי הרקמה שנוצרה, למניעת צלקת מיותרת והדבקויות בין הרקמות השונות.

היכן עלולות להתרחש הידבקויות?

ההידבקויות הנוצרות בבטן הן בין קרום הפריטונאום של האיבר המנותח - לקרום הפריטונאום של איבר סמוך בחלל הבטן.

כך, למשל: בניתוח קיסרי עלולה להיווצר הידבקות בין הפריטונאום של הרחם - לבין הפריטונאום של שלפוחית השתן; או בין הפריטונאום של הרחם - לבין הפריטונאום של חלל הבטן ואפילו לולאות מעי.

תופעה זו - פעילות יתר לאיחוי החתך הניתוחי - יכולה להתרחש לאחר כל ניתוח תוך-בטני, לרבות ניתוחים קיסריים. יש לציין כי הידבקויות בחלל הבטן, לאחר ניתוח קיסרי, אינן קשורות למצב נדיר של הידבקויות, שיכולות להיווצר בתוך הרחם - לאחר ניתוח קיסרי או גרידה ומקורן בזיהום שחדר לחלל הרחם.

מה יכול לגרום לחיבור יתר של החתכים וליצירת הידבקויות - לאחר ניתוח קיסרי?

כאשר נגרמת טראומה לרקמות, בעיקר בניתוחים קיסריים בהולים המבוצעים בחירום, עלולים להתפתח מצבים כגון: דימום מאסיבי; זיהום בחתך; חסימה של כלי דם וירידה באספקת חמצן לרקמה; לחץ המופעל על הצלקת או התייבשות הרקמה המנותחת.

מצבים אלה גורמים לטראומה לרקמה באזור הניתוח - וכתוצאה מכך הגוף יגרום לשחרור מוגבר של פקטורי דלקת, פיברינוגן ולפעילות יתר של תאי הפיברובלסטים.

עד כמה שכיחה תופעת היווצרות הידבקויות בחלל הבטן, לאחר ניתוח קיסרי?

כאמור, היווצרות של הידבקויות לאחר ניתוחים תוך-בטניים היא תופעה שכיחה מאד. ההערכות הן כי הידבקויות נוצרות ביותר מ-50% מכלל הניתוחים, עם שכיחות גבוהה יותר בניתוחים במערכת העיכול, בעיקר בניתוחי מעי.

בניתוחים קיסריים, בקרב כ-20% מהנשים שיולדות בניתוח קיסרי, נוצרות הידבקויות בחלל הבטן - רובן הידבקויות קלות שאינן גורמות להופעת תסמינים כלשהם. מחקרים הראו כי הסיכון להיווצרות הידבקויות גדל, בהתאם למספר הניתוחים הקיסריים שעוברת היולדת.

שכיחות התופעה לאחר ניתוח קיסרי ראשון - כ-20%; בניתוח קיסרי שני - 25%; לאחר ניתוח קיסרי שלישי - השכיחות מזנקת - 43%; ובניתוח קיסרי רביעי - 83%!

חשוב לציין כי יש נשים המגיעות כבר לניתוח קיסרי ראשון עם הידבקויות ישנות, שאינן קשורות לניתוח.

הידבקויות בבטן יכולות להיות מולדות - נוצרות בתהליך היווצרות המעיים. כמו כן, הידבקויות עלולות להיגרם כתוצאה ממחלה דלקתית, כגון מחלת מעיים כרונית (כדוגמת קרוהן וקוליטיס) או בגלל דלקת באגן או דלקת בתוספתן.

מהם התסמינים של הידבקויות בחלל הבטן, לאחר ניתוח קיסרי?

רוב הנשים שנוצרו אצלן הידבקויות לאחר ניתוח קיסרי - נחשבות א-סימפטומטיות. כלומר: הן אינן סובלות מתסמינים הקשורים להידבקויות. אצל חלק מהנשים, התסמינים עשויים להופיע כעבור זמן רב - אפילו עשור לאחר הניתוח הקיסרי, גם כאשר הצלקת הניתוחית נראית בעלת מראה תקין.

בדרך כלל, נשים הסובלות מסימפטומים הקשורים בהידבקויות - מדווחות על התופעות הבאות (כולן או חלקן):

כאבי בטן.

כאבים בזמן קיום יחסי מין.

תסמינים בשכיחות נמוכה יכללו:

חסימת מעיים.

כאבים באזור שלפוחית השתן.

תסמינים נדירים:

בעיות פוריות - כ-1%-2% מהנשים שמפתחות הידבקויות בחלל הבטן, לאחר ניתוח קיסרי - עלולות לסבול מאי פריון.

בנוסף לתסמינים אלה, ייתכנו פגיעה בחצוצרות או הריון חוץ-רחמי.

ביצוע חתך רוחבי נמוך מפחית את הסיכון להידבקויות. צילום: thinkstock
ביצוע חתך רוחבי נמוך מפחית את הסיכון להידבקויות. צילום: thinkstock

כיצד מאבחנים הידבקויות בחלל הבטן?

ברוב המקרים, האישה איננה סובלת מתסמינים כלשהם - ולכן ההידבקויות מתגלות רק בניתוח קיסרי שני או בניתוח תוך-בטני אחר.

במקרים נדירים, כאשר מדובר בנשים הסובלות מכאבי בטן כרוניים או אי פריון לאחר ניתוח קיסרי - מבוצעת בדיקת אולטרסאונד וכאשר יש חשש מוגבר ניתן לבצע לפרוסקופיה אבחנתית.

מהו הטיפול בהידבקויות בחלל הבטן?

במהלך ניתוח קיסרי כאשר מאתרים ההידבקויות, מפרידים אותן, מבצעים חיתוך של הפריטונאום העוטף את הרחם, חיתוך של הרחם ומוציאים את התינוק. במקרה כזה, יש סיכוי מוגבר לכך שלאחר הניתוח יחזרו הדבקויות נוספות.

במקרים המועטים, בהם מאותרות הידבקויות על רקע כאבי בטן כרוניים או כאבים בזמן קיום יחסי מין: מבצעים הפרדת הידבקויות - ברוב המקרים, בהליך של לפרוסקופיה טיפולית, ניתוח זעיר פולשני ללא פתיחת בטן.

האם ניתן למנוע היווצרות הידבקויות, לאחר ניתוח קיסרי?

לא ניתן למנוע לחלוטין היווצרות הידבקויות בחלל הבטן לאחר ניתוח קיסרי. יחד עם זאת, בהחלט ניתן להפחית את הסיכון לטראומה לרקמות - ובכך למנוע תהליך "ריפוי יתר", שיגרום להיווצרות הידבקויות.

בזמן ביצוע ניתוח קיסרי - על מנת להפחית את הסיכון להידבקויות יש להקפיד על:

1. ביצוע חתך רוחבי נמוך ("חתך ביקיני") - כך ניתן להגיע בקלות אל הרחם, ללא נגיעה במעיים ואברי בטן נוספים ובדרך זו להפחית את הסיכון להידבקויות.

2. מנתח מיומן יקפיד על טכניקה ניתוחית מתאימה וכך יפחית נזק לרקמות מסביב ולקרום הפריטונאום של הרחם ושל חלל הבטן.

3. מתן אנטיביוטיקה מניעתית לפני כל ניתוח בטן, להקטנת הסיכון לזיהום בחלל הבטן וזיהום תוך-רחמי.

4. ניתן להשתמש בחומרים המונעים הידבקויות.

לסיכום: בדומה לכל ניתוח תוך-בטני, גם לאחר ניתוח קיסרי - קיים סיכון להיווצרות הידבקויות בחלל הבטן. הסיכון הולך ועולה - ככל שהאישה עוברת מספר רב יותר של ניתוחים קיסריים. אצל רוב הנשים, ההידבקויות קלות - ואינן גורמות כאבים או הופעת תסמינים אחרים. הידבקויות אלה יתגלו רק אם האישה תעבור ניתוח קיסרי נוסף, או ניתוח תוך-בטני אחר. לנשים הסובלות מתסמינים קשים הקשורים לבעיה, ניתן לסייע באמצעות ניתוח להפרדת ההידבקויות - המבוצע ברוב המקרים בשיטה לפרוסקופית, ללא פתיחת בטן. ניתן להפחית את הסיכון להיווצרות הידבקויות, באמצעות בחירת מיקום החתך, אופן ביצועו ומתן טיפול אנטיביוטי להקטנת הסיכון התפתחות זיהום.

ד"ר מאיר פומרנץ הוא מנתח מומחה בגינקולוגיה ומיילדות; מנהל מיון נשים, במרכז הרפואי "מאיר" בכפר סבא.

סייעה בהכנת הכתבה: שירלי שני, כתבת zap doctors.

בואו לדבר על זה בפורום ניתוחים קיסריים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום