האם כל אחד יכול להיות הורה?

(0)
לדרג

מחקר חדש של האוניברסיטה העברית: 15% מהרופאים תומכים בסינון מועמדים לטיפולי פוריות, 2/3 מהרופאים בקליניקות פרטיות יהיו מוכנים לבצע שיבוט, אם וכאשר יהיה חוקי

מאת: מערכת zap doctors

מחקר חדש, פרי האוניברסיטה העברית, בחן את השאלה השנויה במחלוקת - האם לאפשר לכל אדם לעבור טיפולי פוריות, או שמא יש לבחון את הזכאות להיות הורה באמצעות קריטריונים שונים?

המחקר שנערך בקרב רופאים ומנהלי יחידות העוסקים במתן טיפולי פוריות העלה כי 81% מהרופאים בתחום טיפולי הפוריות היו מעדיפים לפעול על פי הנחיות ספציפיות לסינון מועמדים לטיפולי פוריות, 15% מהרופאים סבורים כי חשוב לסנן את הפונים לטיפולי פוריות מהסיבה שלא כל אחד יכול להיות הורה טוב, ואילו 55.6% מהמטפלים מאמינים כי יש לשקול גם קריטריונים לא רפואיים בהחלטה על מתן טיפולי פוריות.

את המחקר ערכו ד"ר דניאל שפרלינג מביה"ס פדרמן למדיניות ציבורית וביה"ס בראון לבריאות הציבור באוניברסיטה העברית ויעל סימון, והוא התפרסם לאחרונה בכתב העת היוקרתי Online Reproductive BioMedicine.

עוד עולה מהסקר כי 39% מהרופאים סבורים כי הרעיון שלכל אדם זכות להביא ילד לעולם ולהיות הורה הוא תמיד נכון, ו-60% סבורים כי הוא נכון ברוב המקרים. הסיבות החשובות ביותר לדברי הרופאים לסינון מועמדים לטיפולי פוריות הם: "תחושת מחויבות מקצועית כללית" (55.6%) ו"דאגה לילד שטרם נולד" (46.7%).

רקע רפואי, מצב משפחתי ונטייה לאלימות

מהשאלון עולה כי כמעט כל המשיבים מבקשים מהמטופלים מידע הקשור ברקע רפואי בלבד לגבי גיל ומצב בריאותי פיזי ונפשי. יותר מ-65% שואלים גם לגבי המצב המשפחתי והתמכרויות ורק 44% על המצב הפיזי והנפשי של הילדים האחרים במשפחה. 32.6% שואלים על נטיית המבקש או בן/בת הזוג לאלימות ו-21.7% על יציבות הקשר הזוגי.

מרבית הרופאים ציינו כי אין צורך שנשים המעוניינות להיות חד-הוריות תעבורנה אבחון פסיכולוגי, ו-66% מהרופאים ציינו כי הגיל שבו יש להתחיל טיפולים צריך לנוע בין 35-44.

כמעט כל המשיבים הצהירו כי הם נוטים לקבל בקשות של זוגות לא נשואים, של בני זוג מאותו מין ושל מועמדים עם מחלות כרוניות כמו סוכרת ויתר לחץ דם, או הסובלים מבעיות נפשיות קלות.

שיבוט ומיון גנטי

נתונים מעניינים נוספים העולים מהסקר נוגעים למוכנות המטפלים לבצע פעולות שכיום אינן חוקיות אם אלו יהפכו לחוקיות. 72.4% מהמשיבים ביחידות הציבוריות ו-100% מהמשיבים ביחידות המעורבות הצהירו כי לא יהיו מוכנים לבצע שיבוט לצורכי רבייה. זאת, בעוד ש-66.7% מהמשיבים הפועלים ביחידות פרטיות היו מוכנים לבצע שיבוט כזה. 52.2% מהמשיבים מכל היחידות הצהירו כי יסרבו לבצע מיון גנטי לבחירת מין הילוד, אינטליגנציה, נטייה להשמנה וכו' מסיבות שאינן רפואיות.

לדברי ד"ר שפרלינג, "התעלמות המדינה מהנושאים המוסריים הקשורים לאספקה של טיפולי פוריות תשאיר את התחום הזה פרוץ להחלטות שרירותיות ולניצול כוח. במצב הקיים כיום, רופאים פועלים על פי המדיניות הכללית התומכת בעידוד ילודה. כדי להבטיח טיפול צודק ושוויוני של מועמדים לטיפול, מומלץ לבחון את קביעתם של הנחיות רשמיות בנושא ולעורר דיון ציבורי בנושא".

ישראל - מעצמת טיפולי פוריות

מדי שנה מבוצעים בישראל למעלה מ-25,000 מחזורים של טיפולי פוריות ב-24 מרפאות ברחבי הארץ. נכון לשנת 2007, המספר הממוצע של ילדים שנולדים לאישה אחת היה 2.9, בעוד שבצפון אמריקה עומד נתון זה על 2, ובאירופה רק 1.5. מדינת ישראל מממנת מספר בלתי מוגבל של טיפולי פוריות עד ללידת שני ילדים. ואולם, עד כה לא נקבעה בישראל מדיניות ברורה ביחס לשאלה מי זכאי לעבור טיפולי הפריה, וההחלטה על סינון מועמדים נתונה ברובה בידי הרופאים המטפלים.

בואו לדבר על זה בפורום טיפולי פוריות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום