זיהום בנרתיק: פטרייה או חיידק?

(0)
לדרג

מחצית מהנשים סובלות מזיהום בנרתיק, אולם רבע מהן מטפלות בבעיה בעצמן מתוך הנחה שגויה שמדובר בפטרייה. כיצד, אם כן, נבדיל בין פטרייה לחיידק?

מאת: פרופ' ברי קפלן

כ-50% מהנשים סובלות מזיהומים בנרתיק, שמקורם פטרייתי או חיידקי, אם כי רובן אינן יודעות להבחין בסוג הזיהום.

קיימים לא מעט סוגי זיהומים, השכיח מביניהם הוא הזיהום הפטרייתי. מעבר לכך עלולים להתפתח בנרתיק זיהומים חיידקיים, בטריכומונס (בין חיידק לפטרייה). בנוסף, גם תופעות המדמות זיהום שמקורם אינו דלקתי, אלא נובע מאלרגיה לחומרי סיכה שונים, ואף לאבקות כביסה או מוצרי היגיינה שונים. כמו כן, רגישות לחומרים הנמצאים בשטיפות אינטימיות בהן נעשה שימוש.

פטרייה או חיידק?

ההבדל המהותי הוא בסוג הגורם המזהם. זיהום בפטרייה שכיח יותר ולא תמיד מפריע לאישה. פטרייה יכולה להתבטא בגרד, אודם באזור הנרתיק והפרשות. הפטרייה עלולה להפוך למעין 'תושבת קבע' בנרתיק כאשר היא מופיעה בעוצמה נמוכה. היא צפויה להתפרץ בעוצמה גבוהה יותר בשל גורמים שונים, ביניהם מתן אנטיביוטיקה, שהורגת את החיידקים הטובים שבנרתיק, בעקבות הריון או שימוש בגלולות המעלות את רמת האסטרוגן בגוף. פטרייה עלולה להתפתח גם בקרב נשים מאוד נקיות השומרות על רמת היגיינה גבוהה, דווקא בשל שטיפות מרובות של האזור, המפרות את האיזון החיידקי בנרתיק.

זיהום נוסף בנרתיק מתרחש בשל ואגינוזיס חיידקי, שנקרא בעבר דלקת בלתי ספציפית של הנרתיק או גרדנרלה וגיניטיס. זיהום נרתיקי זה הוא השכיח ביותר, כשליש מכלל הזיהומים בנרתיק. מצב זה מתאפיין בהיפוך כמותי של הפלורה הנורמלית בנרתיק. מצב המתבטא בריבוי חיידקים שונים ובעיקר חיידקים גרם שליליים ואנארוביים, כולל גרדנרלה, מובילינקוס, פוסובקטריום, פפטוסטרפטוקוקוס, אוראהפלסמה, מיקופלסמה ועוד.

ההבדלים בין זיהום פטרייתי וחיידקי לא תמיד נראים לעין. מי שסובלת מהפרעה בנרתיק סביר שתחוש גרד ותחווה הפרשות וצריבה בין אם מדובר בזיהום חיידקי או פטרייתי. עם זאת, ההפרשה שונה בכל אחד מהמקרים. הפרשה חיידקית הינה נוזלית יותר ובעלת ריח, בעוד הפרשה פטרייתי הינה סמיכה, דביקה ונטולת ריח. חשוב לציין כי באופן טבעי קיימת הפרשה בנרתיק, שהינה נורמלית ואינה מצריכה טיפול.

מצא את ההבדלים

כרבע מהנשים הסובלות מגרד או צריבה בנרתיק אינן מגיעות לרופא הנשים ומטפלות בבעיה בצורה עצמאית באמצעות תכשירים ייעודיים, מתוך מחשבה שמדובר בפטרייה. עם זאת, יש בעיה בהענקת טיפול שכזה, שכן לפעמים ההפרעה אינה פטרייה ולכן הטיפול אינו יעיל. מסיבה זו יש להגיע לרופא הנשים לקבלת אבחנה נכונה ומדויקת. לחילופין, קיימת האפשרות לביצוע בדיקות ביתיות לאבחון האם מדובר בזיהום פטרייתי או חיידקי באמצעות פדים דיאגנוסטיים (כגון: קלוטסט), וכך להגדיל בהתאם את הסיכוי לקבלת טיפול מתאים לבעיה.

התאמת טיפולים

הטיפול שניתן במקרים של חיידק הינו טיפול אנטיביוטי. בנוסף, קיימת האפשרות לטיפול פרוביוטי הנלווה לטיפול האנטיביוטי, כלומר טיפול באמצעות מתן חיידקים טובים, הניתן כטיפול מנע לנשים הנוטות לפתח זיהום פטרייתי בעקבות מתן אנטיביוטיקה. הטיפול הנלווה יכול להיות גם מתן ויטמין C בטבליות המותאמות לנרתיק המסייע בשמירה על חומציות הנרתיק ומניעת התפתחותה של פטרייה.

זהירות, זה מדבק

לרוב פטריות אינן מדבקות, אך חיידקים וזיהומים מסוג טריכומונס מאוד מדבקים במגע מיני ומכאן בין היתר נובעת חשיבות האבחנה ומתן טיפול מתאים.

פרופ' ברי קפלן הוא סגן מנהל לענייני קהילה במרכז הרפואי רבין.

בואו לדבר על זה בפורום גינקולוגיה ופריון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום