ניתוחים לעיצוב הפות והנרתיק

(0)
לדרג
תוכן מקודם

נשים רבות סובלות מבעיות בדימוי העצמי ומקשיים בתפקוד המיני, בעקבות בעיות בפות והנרתיק. ניתן לטפל בכך ולשפר את איכות החיים. אל תתביישו, תקראו

רופא גינקולוגיה ומיילדות (נשים)
03-6956867

הפות והנרתיק זוכים בשנים האחרונות לניתוחים מתקנים ולעיצוב מחודש, באמצעות מיטב המכשור הרפואי. שני איברים אלה "זקוקים" לתיקונים הן בשל מומים מלידה; הן בשל עיוותים, לאחר לידות או ניתוחים קודמים; והן בשל השינויים ברקמות, עם העלייה בגיל הנשים.

במאמר זה, אסקור בקצרה את השיפורים והניתוחים הקיימים למען שיפור התפקוד המיני, שיפור המראה האסתטי וחיזוק המצב הנפשי, של הנשים.

כיצד ניתן לעצב את מראה השפתיים החיצוניות?

עם ההתקדמות בגיל הנשים והירידה ברמת האסטרוגן, נצפית ירידה בנפח השפתיים החיצוניות, עד שלעיתים הן נראות שטוחות ומדולדלות. סיבות נוספות לירידת נפח השפתיים החיצוניות: ירידה דרסטית במשקל והקרנה. ניתן להגדיל את השפתיים החיצוניות, באמצעות הזרקת חומר מילוי, ממשפחת החומצה ההיאלורונית. הפעולה נעשית לאחר התזת תרסיס מאלחש - ונמשכת כ-10-20 דקות.

 עם עליית הגיל, דפנות הנרתיק עלולות להתרחב ולאבד מגמישותן. צילום: שאטרסטוק
עם עליית הגיל, דפנות הנרתיק עלולות להתרחב ולאבד מגמישותן. צילום: שאטרסטוק

ומה בנוגע לשפתיים הפנימיות?

זוהי אחת הבעיות השכיחות: שפה פנימית ארוכה, או שתי שפתיים ארוכות. כדאי לדעת כי יש סטנדרטים רפואיים לגודל השפתיים. לרוב הנשים הפונות לניתוח יש שפתיים תקינות, בהתאם למידות הסטנדרטיות.

הבעיה היא כי האישה חושבת שגודל השפתיים שלה צריך להיות קטן יותר, ביחס למודל שראתה אצל חברה או באינטרנט; זאת, בלי קשר לסטנדרט הרפואי. בכ-90% מהמקרים, אני משוחח עם האישה לאחר הבדיקה - ומסביר לה כי גודל השפתיים הפנימיות שלה הוא בתוך הטווח הנורמלי; ולכן - אין צורך בניתוח. רובן, כך נדמה לי, משתכנעות.

במקרים פחות שכיחים, שפה אחת או שתיים, שהן ארוכות מדי - מפריעות לתפקוד המיני. במקרים אלה, מתלוננת האישה כי בעת החדירה, השפתיים הארוכות "נגררות" פנימה - וזה מסב כאב. במקרים אחרים, השפתיים הארוכות מפריעות ללבישת בגד ים.

עיוות כזה בשפתיים עלול להופיע כבר מלידה, אך לרוב הוא מופיע בהמשך החיים. ניתן להקטין את השפתיים, בניתוח בהרדמה כללית, הנמשך כ-30-60 דקות. התפרים בהם אני משתמש, נמסים מעצמם - ואינם משאירים סימנים. ניתן לחדש יחסי מין, כחודש לאחר הניתוח.

מה ניתן לעשות כאשר הנרתיק רחב?

עם עליית גיל הנשים, דפנות הנרתיק עלולות להתרחב - ולאבד מגמישותן. אחת הסיבות לכך היא השתנות של הרכב הסיבים האלסטיים שבשכבת הקולגן (השכבה התומכת ומחזקת את הנרתיק). תופעה זו, של השתנות הסיבים האלסטיים, עוברת בתורשה.

גורם נוסף, שיכול להסביר את ירידת המתח והגמישות בפינות הנרתיק: הירידה באסטרוגן, הנצפית סביב גיל 40 ומעלה. הירידה באסטרוגן מקטינה את תכולת הקולגן בדפנות הנרתיק. הקולגן מרכיב את השכבה התומכת בדפנות.

עוד גורם "מסייע": לידות נרתיקיות, בעיקר של תינוקות במשקל גבוה. המתיחה העזה של הנרתיק, בעת מעבר הילוד בתעלת הלידה, תורמת גם היא להתרופפות של דפנות הנרתיק.

כתוצאה מהתרופפות דפנות הנרתיק ומהתרחבותו - נצפית ירידה בהנאה המינית, אצל שני בני הזוג.

ניתן לתקן מצב זה - ולהצר את הנרתיק בשתי שיטות:

1. לייזר תוך-נרתיקי למשך 2-3 דקות, המבוצע ללא כל כאב. לייזר זה עשוי גם לפתור שתי בעיות נוספות: א. הוא גורם לעיבוי רירית פנים הנרתיק - ומביא להגברה משמעותית של ההפרשה התקינה של הנרתיק, בעיקר בעת המגע המיני. ב. הלייזר מחזק את רקמת הקולגן, סביב צינור השופכה וחלקה התחתון של שלפוחית השתן; ופועל, לכן, לטיפול ולהיעלמות דליפת שתן, בעת צחוק או התעטשות.

2. ניתוח בהרדמה כללית הנמשך כשעה.

התרופפות דפנות הנרתיק גורמת לירידה בהנאה המינית. צילום: שאטרסטוק
התרופפות דפנות הנרתיק גורמת לירידה בהנאה המינית. צילום: שאטרסטוק

כיצד ניתן לטפל בדליפת שתן?

עם הגיל, חלים שינויים במערכת התומכת של שלפוחית השתן וצינור השתן, המתבטאים בדליפת שתן בעת צחוק, התעטשות או הרמת משא.

במקרים קלים, ניתן לתקן את הדליפה באמצעות טיפול בלייזר תוך-נרתיקי. הפעולה מבוצעת ללא הרדמה וללא כאב ונמשכת 2-4 דקות. לרוב, יש לחזור על הפעולה 2-3 פעמים.

במקרים היותר קשים, יש לעבור ניתוח.

האם ניתן להשפיע על ההנאה המינית, באמצעות הגדלת נקודת ג'י?

הגדלת נקודת ג'י, באמצעות הזרקת חומר מילוי ממשפחת החומצה ההיאלורונית, מגדילה את הסיכוי להגברת ההנאה המינית הנרתיקית. הפעולה נמשכת כ-1-3 דקות, לאחר הרדמה מקומית בתרסיס מאלחש - ואינה מלווה בכאב.

כיצד ניתן לפתוח קרום בתולין קשיח - או (להבדיל) לאחות קרום קרוע?

אכן, בקרום הבתולין, מבוצעים שני סוגי ניתוחים: ניתוח לפתיחת קרום בתולין קשיח; וניתוח לאיחוי מחדש, של קרום בתולין קרוע.

פתיחת הקרום נעשית באמצעות לייזר, לאחר הרדמה מקומית ע"י תרסיס מאלחש. הפעולה נמשכת כ-2-3 דקות ואינה מלווה בסיבוכים.

איחוי הקרום נעשה בהרדמה מקומית, באמצעות תרסיס מאלחש, במשך כחצי שעה; או בהרדמה כללית, משך כשעה.

הניתוח הקצר נעשה כשבועיים לפני מועד החתונה.

כיצד ניתן לטפל בבעיות בפרינאום (חיץ בין נקבים)?

אזור זה עלול להינזק בלידה או לאחר ניתוחים או עלול ללקות בדלקת (דלקת מבוא העריה - VESTIBULITIS), שלרוב אינה מוסברת.

נזקים, עיוותים וצלקות באזור, לאחר ניתוחים ולידות - ניתנים לתיקון באמצעות ניתוח פלסטי מקומי.

מצב של דלקת מבוא העריה יכול להשתפר, בעקבות טיפולים וגישות שונות, כולל באמצעות ניתוח הקרוי פרינאופלסטי. הניתוח נעשה בהרדמה כללית - ונמשך כשעה.

מהי מחיצה בתוך הנרתיק? כיצד ניתן לטפל בה?

מדובר במום מלידה, המתבטא במחיצה לאורך הנרתיק (או לרוחבו). המחיצה יכולה להיות שלמה או חלקית - ולרוב מלווה בכאב ובקושי ביחסי מין. לעתים נדירות, המחיצה הרוחבית היא שלמה ומונעת את ניקוז הדם המחזורי החודשי (ולפיכך, מלווה בכאב מדי חודש שהולך ומתגבר). בעבר, הטיפול להסרת המחיצה נעשה בהרדמה כללית, בניתוח עם סכין. כיום, ניתן להסיר מחיצה זאת באמצעות לייזר, תחת התזת תרסיס אלחוש. הפעולה נמשכת 2-4 דקות - ואינה מלווה בכאב או בדימום.

לסיכום: כיום, יותר ויותר נשים מדברות בינן לבין עצמן על הבעיות שהוזכרו בכתבה - ורבות פונות לרופא מומחה, לטפל בהן. בידיים מיומנות, יכולים הרופאים לשפר באופן דרמטי גם את המראה האסתטי - וגם את התפקוד המיני; ולהשיב לאישה את ביטחונה העצמי.

ד"ר שרגא וקסלר הוא מומחה לרפואת נשים.

בואו לדבר על זה בפורום גיל המעבר.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום