לידת מלקחיים: רשלנות בלידה

(0)
לדרג

ילדה בת 5 שנגרמו לה לקויות קשות תובעת את מעייני ישועה בסך 2.5 מיליון ש"ח עקב לידת מלקחיים לא מוצלחת; ביה"ח: "הצוות עשה כמיטב יכולתו, ביה"מ יכריע"

מאת: מערכת zap doctors

עוד בנושא: הריון, לידה והגיל הרך

הוריה של ילדה בת 5, שנולדה בבית חולים מעיייני הישועה תובעים את המוסד ביותר מ-2.5 מיליון שקלים, בטענה כי שימוש לא מיומן וללא צורך במלקחיים בעת הלידה גרם לה לנזקים קשים - שבר בגולגולת, דימומים ונזק מוחי. אלו הביאו לנכות לצמיתות בשיעור של 50%.

לפי התביעה, שהוגשה בבית המשפט המחוזי בתל אביב על ידי עו"ד ישראל וינברג, מומחה בתביעות נזיקין ורלשנות רפואית, מדובר בלידה שהתפתחה בצורה תקינה בכל הפרמטרים השונים, אלא שכעבור כ- 10 שעות מאז התקבלה האם לחדר הלידה וכשהשלב השני נמשך כבר 3 שעות הוזמן רופא נשים. רופא הנשים ניסה לבצע בשלב זה יילוד באמצעות מלקחיים. זאת, למרות הראש הגבוה ומבלי שקיבל הסכמה מדעת מהאם. משנכשל הנסיון, הוחשה היולדת בדחיפות לניתוח קיסרי. טופס הסכמה ללידת מלקחיים לא נחתם גם לא בדיעבד.

לטענת עו"ד וינברג, מלבד שאסור היה מלכתחילה לבצע יילוד במלקחיים במקרה זה, כשראש העובר גבוה ומסובב, הרי שניסיון היילוד היה בלתי מבוקר ותוך הנחה כושלת: סגירת זרועות המלקחיים בצורה לא נכונה והפעלת לחץ וכח רב על גולגולת העובר. כתוצאה מכך נגרמו לעוברית שבר בגולגולת: של עצם הרקה דימומים אפידורלי, סובדורלי ותוך מוחי ופגיעה מוחית. הייתה גם פגיעה בצוואר עם היתפסות צוואר שחלפה בהמשך. הנוירוכירורגים במעייני הישועה אבחנו אצל היילוד שטף דם של הקרקפת בצורה המתאימה למלקחיים; שבר בגולגולת; שטף דם במח ועווית צוואר לשמאל. בבדיקת CT ביקורת יומיים לאחר CT הראשון הסתבר שהיה גם דימום תוך מוחי.

איחור בהתפתחות, קושי בתפקוד ונכות

פרופ' אלי להט, מומחה בתחום הנוירולוגי, מנהל המחלקה הנוירולוגית במרכז הרפואי "אסף הרופא" ומנהל המכון להתפתחות הילד שחוות דעתו צורפה לכתב התביעה, העריך את נכותה הצמיתה של הילדה כתוצאה מהרשלנות, בשיעור של 50% לצמיתות בגין איחור התפתחותי רב תחומי, קושי בתפקוד בתחומי ההתנהגות, הקשב, הריכוז , יכולת התקשורת והתפקוד המוטורי.

לכתב התביעה צורפה גם חוות דעתו של ד"ר מריוס ברגר, מומחה ברפואת נשים ויולדות, רופא נשים בכיר בביה"ח שערי צדק בירושלים קבע כי הרופא שביצע את הניסיון הכושל במלקחיים, לא בדק כלל את קיום התנאים המקדמיים ליילוד במלקחיים, וכן שלא הוסבר לאישה כלל מה עושים לה, מה הסיכונים לפעולה הזאת של ניסיון יילוד על ידי מלקחיים (כגון הסיבוך שארע בפועל), ומה האלטרנטיבות (ניתוח קיסרי הוא שנדרש בנסיבות) כנדרש. לדעתו הנזקים שאובחנו בגולגולת לא יכולים להיות מוסברים אלא כתוצאה משימוש לא נכון בכפות המלקחיים וזאת בעקבות הערכה מוטעית של תנאי הלידה כשבעצם על פי הכתוב ברשומה לא נעשתה כלל הערכה שכזאת.

פרופ' מוטי רביד, המנהל רפואי של מעייני ישועה, מסר בתגובה כי "המקרה מוכר לנו היטב, נידון לפרטיו מיד לאחר האירוע, ובדיון מעמיק שהתקיים עם מומחים מתוך בית החולים ומומחים חיצוניים, המסקנה הייתה כי נוכח הקשיים האובייקטיביים שהיו במהלך הלידה הצוות פעל נכונה ועשה כמיטב יכולתו. הצטערנו לשמוע שהילדה לוקה בבעיות, לא בכל מקרה כשהתוצאה לא מוצלחת יש להאשים את הרופאים באופן אוטומטי ברשלנות. מכיוון שהוגשה תביעה, נגיש כתבה הגנה ובית המשפט יאמר את דברו".

בואו לדבר על זה בפורום הריון ולידה - רשלנות רפואית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום