בריאות האשה: תסמונת קדם וסתית

(0)
לדרג

אם התסמינים הקדם ויסתיים מפריעים לך בניהול אורח חיים תקין כדאי לפנות לרופא. ניתן לטפל בתופעה ואף למנוע אותה

מאת: ד"ר עדי רכס

כולנו מכירות את התחושה הזאת המלווה את ה'ימים שלפני' בגיל הפריון. אנחנו עצבניות, לחוצות, עייפות, נפוחות, נוהרות אחר דברי מתיקה ומשוועות להעלם מהשגרה לכמה שעות טובות. בואו נודה, אף אחת מאיתנו לא באמת נעלמת לה או מפסיקה את השגרה. אולם, בקרב מיעוט הנשים (5-8 אחוזים מכלל אוכלוסיית הנשים), ה'ימים שלפני' מוגדרים כהפרעה משמעותית הפוגעת באורח חייהן, ומכונה PMS -, תסמונת קדם וסתית.

מדובר ברגישות יתר לשינויים ההורמונאליים המתרחשים בימים שלפני המחזור. אלה עלולים לבוא לידי ביטוי במצבי רוח משתנים העלולים במקרים קיצוניים להביא לדיכאון קליני, הפרעות שינה, שינויים בהרגלי אכילה, עייפות, אגירת נוזלים, דימוי גוף שלילי, נטייה לצניחה ברמת הסוכר ושינויים ברמת הויטמינים - בעיקר B6 ,A ו-E. כמו כן, יופיעו סממנים כמו התכווצויות בטניות, רגישות בחזה ואי סדירות בפעילות המעיים.

מומלץ לפנות לרופא נשים ולספר לו על קיומם של התסמינים, כאשר התסמינים הקדם ויסתיים מפריעים בניהול אורח חיים תקין ומונעים פעילות שגרתית. כדאי לפנות לרופא עם "יומן" המתאר את התחושות וימי הופעתן ביחס למחזור החודשי. אם התסמינים הקדם ויסתיים אינם חולפים תוך 3-4 ימים מהופעת המחזור, מומלץ ליצור קשר עם הרופא, יתכן שקיימת בעיה אחרת.

דרכים רבות לשיפור המצב

חשוב לדעת כי התסמונת הקדם ויסתית איננה גזירה משמים. בעבר, נהגו הרופאים להתייחס לתופעות המופיעות לפני המחזור כאל שגרת חייה של האישה. היום אנו יודעים בוודאות שהתסמונת הקדם ויסתית היא אמיתית, איננה רק 'בראשה של האישה' וניתן בהחלט להקל עליה ואף למנוע אותה, על ידי טיפול מתאים.

קיימות מספר גישות טיפוליות אפשריות, בהתאם לתסמינים מהם סובלת האישה:

1. תרופות נוגדות דלקת (כגון איבופרופן - אדוויל, אדקס או נורופן) נמצאו יעלות להתכווצויות הבטניות, שינויים ביציאות, כאב ורגישות בחזה וכאבי ראש.

2. תכשירים נוגדי דיכאון ממשפחת ה-SSRI's מסייעים לטיפול בשינויים במצבי הרוח, קושי להתרכז ועייפות כללית. טיפול זה מקובל ביותר ובחלק מהמרכזים בעולם אף נחשב לקו הטיפולי הראשון.

3. לנשים המעוניינות גם במניעת הריון, ניתן לתת אמצעי מניעה הורמונאליים (כגון גלולת למניעת הריון או מדבקות), המקטינים אם השינויים ההורמונאליים האופייניים למחזור החודשי.

4. יש הממליצים גם על תוספי מזון, יש צורך להיוועץ ברופא המטפל על מנת להתאים את הטיפול באופן אינדיווידואלי.

יש לציין, כי טיפול תרופתי לא בהכרח ישפר את כל התסמינים, ולפעמים אין בו כל צורך. שינויים קטנים בהרגלים יומיומיים מסייעים משמעותית: תזונה מאוזנת והימנעות מצריכת מלח ומאכלים מתוקים בשבוע שלפני המחזור עשויים לשפר את המצב; הפחתה או הימנעות מקפאין; ארוחות קטנות ותכופות המסייעות בשמירה על רמת סוכר קבועה בדם; פעילות גופנית סדירה וטכניקות הרפיה נמצאו גם הן כמשפרות תסמונת ה-PMS.

ד"ר עדי רכס היא רופאה בכירה בביה"ח "ליס" ליולדות.

בואו לדבר על זה בפורום גינקולוגיה ופריון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום